723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
De svenska kärnkraftverken är inte byggda för att kunna funka som reglerkraft, trodde det var Sverige som diskuterades. Sen får du gärna förklara ” lösa genom inköp via Nordpool ”?Boilerplate4U skrev:
Du kanske missade delen att kärnkraft funkar som reglerkraft men just i Sverige består den fn i huvudsak av vattenkraft.
Just bristen på reglerkraft kommer vara ett problem när det inte blåser tillräckligt så att den nationella produktionen med vindkraft dippar rejält. De som planerar vidare utbyggnad av vindkraften "hoppas" att man ska kunna lösa det genom inköp via nordpool. Det saknas dock realistiska beräkningar hur detta påverkar prissättningen.
Om nu ny storskalig vindkraft planeras måste väl motsvarande mängd reglerkraft eller lagring byggas i samma elområde så det inte saknas kraft vid stiltje. Visst skulle ny kärnkraft i Ringhals eller Barsebäck vara ett sätt att komplettera den planerade vindkraften till havs i de elområdena?Z Zodde skrev:
Det som är deprimerande för mig är att se hur mycket fossileldande det finns kvar, och framförallt hur mycket som kommer att finnas kvar om 30-40 år om trenden håller i sig.W WFD skrev:
Nu rörde det sig om befintliga verk…Nya verk ( blir bara teoretiskt då de inte lär byggas) kan självklart byggas för det föremålet.F fribygg skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ang reglerkraft, titta gärna tillbaka på de tidigare inläggen om kärnkraft. Om det är stiltje med bristfällig reglerkraft är det svårt att hitta något alternativ än nordpool med sannolikt fossilbaserad el som resultat.Z Zodde skrev:
Att befintliga reaktorer i Sverige inte är byggda för att vara reglerkraft är ju helt klart.
Om man planerar mer vindkraft behöver den ha ett komplement, numera naturgas och kärnkraft att anse som hållbara vad jag förstår och vill man inte göra sig beroende av import av gas återstår väl kärnkraft?
Om man planerar mer vindkraft behöver den ha ett komplement, numera naturgas och kärnkraft att anse som hållbara vad jag förstår och vill man inte göra sig beroende av import av gas återstår väl kärnkraft?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Boilerplate4U skrev:
lite oklart, men exakt vad är det som skall köpas av Nordpool?Boilerplate4U skrev:
Du kanske missade delen att kärnkraft funkar som reglerkraft men just i Sverige består den fn i huvudsak av vattenkraft.
Just bristen på reglerkraft kommer vara ett problem när det inte blåser tillräckligt så att den nationella produktionen med vindkraft dippar rejält. De som planerar vidare utbyggnad av vindkraften "hoppas" att man ska kunna lösa det genom inköp via nordpool. Det saknas dock realistiska beräkningar hur detta påverkar prissättningen.
Det är väldigt oklart vad du menar, det går bra att skriva i klartext istället. Det finns två alternativ, antingen är du ironisk och försöker vara rolig utan att det på något sätt framgår eller så har du totalt missförstått nåt. Men för all det förklara istället för att posta blinkade smajlis.
Redigerat:
Batterier skulle kunna användas för att skapa "syntetisk svängmassa", enligt detta dokumentF fsn skrev:
https://www.iva.se/globalassets/rapporter/vagval-el/201606-iva-vagvalel-svangmassa-c.pdf
men det ger inga detaljer.
Även vindturbiner skulle kunna användas för att skapa syntetisk svängmassa (enligt samma dokument), men dokumentet ger bara en antydan till hur det skulle kunna göras.
Jag säger som alla forskare som vill ha mera finansiering: mer forskning behövs.
Vattenkraft funkar bra som reglerkraft men vad menar du egentligen med Nordpool som alternativ?Boilerplate4U skrev:
Nordpool är en börs och elen som handlas där kommer till största delen från vattenkraft
Gasturbiner kan varva upp eller ner rätt snabbt.F fribygg skrev:
Ja, om 50 år kanske.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Nu ska du ha j-lig klart för dig att jag inte tolererar några som helst personliga påhopp! Så se till att lugna ner retoriken eller byt tråd! Var det tillräckligt tydligt?F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
hur då? Skulle man börja styra ner kärnkraften när det går vita gäss på havet eller vad hade du tänkt dig? Redan i januari/februari så kostar 1kWh 10-15öre när det blåser på rätt ordentligt under lågtrafiktimmarna. Blir det ett par minusgrader och vinden avtar så kostar elen istället 300 öre.F fribygg skrev:
På senvår/sommar så kostar elen inte något öht när det blåser, ren katastrof för vindproducenterna. När det inte blåser så är elen dyrare, det hjälper fortfarande inte vindkraftproducenterna för nu producerar dom inte.
Traditionell Kärnkraft är investeringsintensiv, den kostar extrema pengar många år innan den genererar intäkter. Av den anledningen så behöver den producera högt och konsekvent när den väl är byggd, därför är ditt förslag inte realistisk. Det vore i sådana fall mycket mer logiskt att skita i vindkraften och bara satsa på kärnkraft.
Nybyggd europeisk kärnkraft koster ungefär 110öre/kWh eller kanske tom mer, man tror att man rätt lätt skulle kunna sänka det till 70-80öre/kWh. I asien byggs kärnkraft för kanske 30-40öre/kWh, snabbare byggtid, mindre teknikutveckling under byggtiden, färre ändringar och teknikändringar under byggprocessen, programfördelar med fler byggnationer som trimmar processerna. Så det som behövs är en gemensam strategi, mindre reaktorer och att det byggs rätt många. Då kan det bli rätt billigt. Men det är fortfarande så att stabil baskraft måste få kosta, däremot så undviker man vinterpriser på 300öre/kWh.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det var inget påhopp, mer ett konstaterande. Men du visar tydligt med din reaktion att du inte var ironisk. du har fått flera chanser att förklara vad du menar med köpa av Nordpool, helt utan framgång så här långt. Vad tror du Nordpool är för nåt?Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Som sagt, kärnkraft som reglerkraft har redan avhandlats ett antal ggr tidigare så den diskussionen orkar jag hänga på igen.Z Zodde skrev:
Jag vet inte om jag var otydlig men vad jag egentligen menade var helt enkelt att vindkraften behöver tillräcklig regional produktion av reglerkraft (tex kk) för att slippa import med den risk det innebär med ökande volatilitet i prissättningen med dagens avtal och uppdelning av elområden som främst kommer drabba slutkonsumenten.
Många av dessa frågeställningar finns avhandlade i länkarna jag skickade in tidigare under dagen bla:
Med 100.000 inkopplade elbilar så hade ju dessa kunnat användas för frekvens reglering om staten kravställt V2G och möjlighet att tvångsstyra 5% av bilens kapacitet när dom bekostade hemmaladdareP pmd skrev:Batterier skulle kunna användas för att skapa "syntetisk svängmassa", enligt detta dokument
[länk]
men det ger inga detaljer.
Även vindturbiner skulle kunna användas för att skapa syntetisk svängmassa (enligt samma dokument), men dokumentet ger bara en antydan till hur det skulle kunna göras.
Jag säger som alla forskare som vill ha mera finansiering: mer forskning behövs.![]()
Även utan V2G så skulle en kortvarigt bortkoppling av elbilsladdning kunna användas för att reglera frekvens.
Ett annat alternativ är ju att skapa överkapacitet på vind och betala för att den skall stå still om det blåser för mycket på fel plats (alternativt skapa vätgas av överkapaciteten som skulle kunna lagras...)