P
K karlmb skrev:
Genom att man struntade i de förväntade effekterna av nya kablar mot kontinenten.
Nu låtsas man som att ingen förstod vad som hände.
Jag förstår inte riktigt orsakssambandet. Jag tvivlar lite på att MP lyckades förmå sin koalitionspartner att ignorera det faktum att det fanns kablar till kontinenten. Dessa kablar har ju till största delen funnits där sen innan valet 2014.

• Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
numera naturgas och kärnkraft att anse som hållbara vad jag förstår och vill man inte göra sig beroende av import av gas återstår väl kärnkraft?
För att då göra sig beroende av import av uran eller färdigt kärnbränsle?
Uran kommer från typ lika instabila länder som gasen, i snitt ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
För att då göra sig beroende av import av uran eller färdigt kärnbränsle?
Uran kommer från typ lika instabila länder som gasen, i snitt ...
Sverige har 80% av Europas uran. Tyvärr mest låghaltiga fyndigheter. Bara att fortsätta projektet i Ranstad. Det är bara den politiska viljan som saknas.

Det som alla politiker känner till men inte vill prata om är att norden har ett kallare klimat än kontinenten så det är bara rättvist att vi har lägre energipriser men detta är en het potatis för tyskar och fransmän gnäller så mycket och man är på svenskt manér rädd att stå upp för krav.

Rättvisa är överskattat. Ska vi ha dyrare mat för att vi har ett sämre jordbruksklimat också (och mycket strikta jordbruksregler) eller ska vi få importera mat trots våra förutsättningar?

Det Västeuropeiska elsystemet är och kommer att vara ett problem i minst 20 år framåt, inte tu tal om det, men att skrika på mer regleringar vid en politiskt skapad kris är som vanligt en dålig idé.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rättvisa är överskattat. Ska vi ha dyrare mat för att vi har ett sämre jordbruksklimat också (och mycket strikta jordbruksregler) eller ska vi få importera mat trots våra förutsättningar?

Det Västeuropeiska elsystemet är och kommer att vara ett problem i minst 20 år framåt, inte tu tal om det, men att skrika på mer regleringar vid en politiskt skapad kris är som vanligt en dålig idé.
Håller med dig, därför borde Tyskland sluta gnälla om vi begränsar exporten eftersom det är de själva som stängt ner sin kärnkraft. Dom räknade kallt med att Sverige skulle exportera.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fast då håller du inte med. Jag är för frihandel. Det är i mina ögon det som är riktigt bra med EU.

Edit: Jag tror för övrigt inte alls på att tyskarna satsar på en freerider-situation där de lever på grannländernas kärnkraft. De tror nog på riktigt att de kan lösa det här med sol, vind och innovationer. Som de svenska kärnkraftsmotståndarna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Attitude skrev:
Med 100.000 inkopplade elbilar så hade ju dessa kunnat användas för frekvens reglering om staten kravställt V2G och möjlighet att tvångsstyra 5% av bilens kapacitet när dom bekostade hemmaladdare
Är inte 100000 bilar tom. lågt räknat? Vi har nästan 5M bilar i Sverige, tycker man borde kunna räkna med mellan 500k och 1M bilar istället, givet att man ger rediga finansiella fördelar för att hjälpa elnätet. Jag räknade med 10kW effekt per bil. 1M bilar ger då en toppeffekt på 10GW, och om man räknar med att kunna använda 10kWh per batteri så räcker det i en timme, längre förstås om man tar ut mindre. För exceptionella händelser är detta ett alternativ, problemet är att "infrastrukturen" måste finnas innan det händer något exceptionellt...

Svårare att räkna med bussar och lastbilar förmodligen, men även dessa står ju stilla, framförallt nattetid och där har vi förmodligen mycket större batterier och effekter. Det har redan gjorts experiment med elektriska skolbussar för V2G vet jag.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jämför länder istället. Det är på nationsnivå det märks om utsläppspolitik ändras.
Det är en jättebra vinkel, nu stannade hela klimatdebatten, det visade sig att det inte var en global fråga, det är ju bara två länder som berörs, de andra är för små för att bidra till klimatförändringar, skulle de dessutom kunna tänka sig att dela upp dessa två i mindre enheter så är hela klimatfrågan löst, -det har jag inte tänkt på!

• Haha
  • Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Helt riktigt. Rösta därför inte i valet i höst på ett parti som har noll koll på elsystemet …
½ :)
Jag har inte sett något parti uppvisa speciella "kunskaper om elsystemet", det fins de som uppvisar kunskaper i hur elsystemet kan hamna på valaffischer och locka känslomässigt orienterade väljare på landsbygden men det är inte samma sak i min värld?

Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fast då håller du inte med. Jag är för frihandel. Det är i mina ögon det som är riktigt bra med EU.

Edit: Jag tror för övrigt inte alls på att tyskarna satsar på en freerider-situation där de lever på grannländernas kärnkraft. De tror nog på riktigt att de kan lösa det här med sol, vind och innovationer. Som de svenska kärnkraftsmotståndarna.
Då är det riktigt illa, om Europas viktigaste nation sjunkit ner i religiöst vansinne.

Kanske får vi se fram emot en livsstil som i det amerikanska bibelbältet. Tur att jag har kamin på varje våningsplan och motorsåg som går på bensin.

Man kan aldrig trolla med knäna.

D djac skrev:
Jag har inte sett något parti uppvisa speciella "kunskaper om elsystemet", det finss det som uppvisar kunskaper i hur elsystemet kan hamna på valaffischer och locka känslomässigt orienterade väljare på landsbygden men det är inte samma sak i min värld?
Hinner vi starta Anders_Nilsson-partiet ned djac som energiminister? Hinner vi starta bygget av 4 reaktorer under mandatperioden?

D

Jag är inte motståndare till kärnkraft men heller ingen spelare på finansmarknaden som kan få det att hända, får nöja mig med att vara åskådare och gissa.

Ju mer jag läser desto mer övertygad är jag om att det är över för kärnkraftsbyggen, det kommer ströbyggas enstaka men på bred front är det kört. Det blir sol/vind som växer, det tekniska problemen runt lagring kommer sannolikt lösas, liksom andra av dagens upplevda problem, det är helt enkelt för billigt i förhållande till alternativen och ger tillgång till enorma investeringar för att lösa de utestående frågorna.

Att inte alla i allmänheten är övertygade är ju snarast en bekräftelse på att historien upprepar sig, någon köpte ju även den sista ångbåten.

• Gilla
  • Haha
harka och 5 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Hinner vi starta Anders_Nilsson-partiet ned djac som energiminister? Hinner vi starta bygget av 4 reaktorer under mandatperioden?
Det finns redan ett sånt, de ska bygga ifatt i Sverige på 100 dagar, sen ska de över till Finland och bygga färdigt deras haveri över helgen!

F
A Anders_Nilsson skrev:
Håller med dig, därför borde Tyskland sluta gnälla om vi begränsar exporten eftersom det är de själva som stängt ner sin kärnkraft. Dom räknade kallt med att Sverige skulle exportera.
Fast det var väl så att vi inte får strypa exporten? Att det är konkurrensregler ”stats-sponsring”…..eller?

D djac skrev:
någon köpte ju även den sista ångbåten.
Eller så är en bättre liknelse att någon köpte det sista segelskeppet, men att det trots gratis energi inte kunde leverera i ett kommersiellt klimat med starka krav på att kunna leverera oavsett väder.

Jag tror inte rakt av på någondera liknelsen, och att ha rätt om framtiden är få förunnat.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.