P
P paralun skrev:
Jo enligt min bestämda mening så har staten det!
Med miljöpartiklarna i regeringsställning så förändrades spelreglerna med en lömsk taktik.
Nu är de borta och förpassade till åskådarläktaren (för evigt hoppas jag) så helt nya förutsättningar finns nu för kloka beslut utan miljöpartiklar som inte kan/vill kompromissa.
Hur gjorde den lömska taktiken att elpriset steg kraftigt under andra halvan av 2021?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
W WFD skrev:
Lite oklart hur talangfull man är om man tror att vindkraften kan rädda energin. Det enda som kan motarbeta fossila bränslen är kärnkraft. Tyvärr så har man tagit ett antal politiska beslut som skapar stora problem för utbyggnaden i Sverige. Tyskarnas EnergiWende är även det ett gigantiskt problem. Dom har drabbat vid några tillfällen av mindre blackouter i elsystemet och tvingats släcka ner större områden för att inte hela systemet ska kollapsa. [bild]
Usch, vilket deprimerande bild. :worried:

• Gilla
WFD
  • Laddar…
P
S sandos skrev:
Vet du vad extrapolering betyder? Vilket ökar mest i din graf? Inte är det kärnkraft i alla fall...
Om ungefär 30 år kommer alltså fossila bränslen att stå för cirka hälften av energiförbrukningen.

P pmd skrev:
Usch, vilket deprimerande bild. :worried:
Tror det möjligen kan vara så att vi inte har samma association till den kommentaren. Svårt när jag inte känner dig och du inte ger ett tydligare svar.
För min del. Ja, det är klart deprimerande att man tar politiserade beslut istället för att jobba med fakta.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F
S sandos skrev:
Det låter som att du inte tror vindkraft kommer vara viktigt i framtiden, eller vara någon större del av framtidens kapacitet? Väldigt många håller inte med dig om det, i så fall.

Om du talar om närtid, nej visst. Inget energislag kommer få genomslag snabbt, det är ju inte så lätt att ställa om infrastruktur snabbt.
Det finns ett enda långsiktigt icke väderberoende energislag i Sverige och det är kärnkraft, det finns även vattenkraft om man tittar på icke kortsiktigt väderberoende energislag. Vatten som ett normalår ligger på ca 65TWh kan gå ner mot 50TWh ett dåligt år. Vind och sol är extremt väderberoende och helt omöjligt att planera. När vindkraften är så stor som den nu är om man ser det ur ett nordeuropeiskt perspektiv så är det naivt, på gränsen till korkat att inte förstå att det är ett helt ogreppbart stort problem.

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Så, hur ska industri, företag, batteritillverkning Göteborg etc fungera med vindkraft. Kanske ni tänkte att dessa företag ska välja när dom vill producera något. Det går att ha vatten- och kärnkraft som reglerkraft men, det är inte optimalt.

Radardiagram som jämför månadsvis producerad effekt i Sverige 2021 mellan vindkraft (grönt) och kärnkraft (rött).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F
W WFD skrev:
Så, hur ska industri, företag, batteritillverkning Göteborg etc fungera med vindkraft. Kanske ni tänkte att dessa företag ska välja när dom vill producera något. Det går att ha vatten- och kärnkraft som reglerkraft men, det är inte optimalt.

[bild]
vatten är väldigt bra reglerkraft.

F fsn skrev:
Räcker Vänern?

F
F fribygg skrev:
Räcker Vänern?
lite kass höjd eller, runt 40m? 350MW installerad effekt ungefär tror jag. Totalt så har väl Sverige över 16000MW.

Men som reglerbalja tror jag Vänern uppfyller många av kraven.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, det är den som fungerar minst dåligt. Även kärnkraft fungerar bra. Men det finns väl politiska beslut på att man inte får utnyttja reaktorerna på det sättet. Sen ökar slitaget på vattenkraften ju mer vindkraft vi har och därmed obalans i systemet.

W WFD skrev:
Ja, det är den som fungerar minst dåligt. Även kärnkraft fungerar bra. Men det finns väl politiska beslut på att man inte får utnyttja reaktorerna på det sättet. Sen ökar slitaget på vattenkraften ju mer vindkraft vi har och därmed obalans i systemet.
Vi har varit igenom det i tråden förut. Kärnkraft passar inget vidare till reglerkraft som bör kunna varieras ordentligt under dygnets 24 timmar.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det blir ju också ett och annat ekologiskt problem med att använda Vänern för reglering, om man t.ex. skulle pumpa in saltvatten där.

Det var någon, kanske i den här tråden, som lyfte fram ett riktigt galet förslag som någon hade haft att länka Vänern och Vättern med en tunnel och sätta pumpkraftverk där.

F
W WFD skrev:
kärnkraften var planerad som reglerkraft initialt fick jag veta när jag var på Ringhals 1991-92 men det var väl inte så praktiskt, det betyder att man måste ligga och underleverera för att boosta och det är ekonomiskt dumt. Vatten är bäst. Du säger minst dåligt, vad skulle vara bättre?

F
tommib tommib skrev:
Det blir ju också ett och annat ekologiskt problem med att använda Vänern för reglering, om man t.ex. skulle pumpa in saltvatten där.

Det var någon, kanske i den här tråden, som lyfte fram ett riktigt galet förslag som någon hade haft att länka Vänern och Vättern med en tunnel och sätta pumpkraftverk där.
Då är det inte reglering utan nåt annat, typ lagring. Med reglering så menar jag balansering av frekvens.

Boilerplate4U
Z Zodde skrev:
Vi har varit igenom det i tråden förut. Kärnkraft passar inget vidare till reglerkraft som bör kunna varieras ordentligt under dygnets 24 timmar.
Du kanske missade delen att kärnkraft funkar som reglerkraft men just i Sverige består den fn i huvudsak av vattenkraft.

Just bristen på reglerkraft kommer vara ett problem när det inte blåser tillräckligt så att den nationella produktionen med vindkraft dippar rejält. De som planerar vidare utbyggnad av vindkraften "hoppas" att man ska kunna lösa det genom inköp via nordpool. Det saknas dock realistiska beräkningar hur detta påverkar prissättningen.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.