723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Hur en producent löser balanceringen tycker jag borde vara producentens ansvar, kan den som bygger storskalig vindkraft i SE4 garantera produktionen med kärnkraft, gas, vätgas eller batterier borde de få göra det.F fsn skrev:hur då? Skulle man börja styra ner kärnkraften när det går vita gäss på havet eller vad hade du tänkt dig?
På senvår/sommar så kostar elen inte något öht när det blåser, ren katastrof för vindproducenterna. När det inte blåser så är elen dyrare, det hjälper fortfarande inte vindkraftproducenterna för nu producerar dom inte.
Det vore i sådana fall mycket mer logiskt att skita i vindkraften och bara satsa på kärnkraft.
Att ett nya reaktorer är ett miljövänligare och billigare sätt att bygga ny kraftproduktion tror jag vi är överens om.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du verkar sakna självinsikt med hur du uttrycker dig. Det händer väldigt sällan men nu ligger du på "ignorera listan"F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det är inte producentens ansvar att lösa balanseringen, det är en myndighetsfråga och en nationell angelägenhet.F fribygg skrev:Hur en producent löser balanceringen tycker jag borde vara producentens ansvar, kan den som bygger storskalig vindkraft i SE4 garantera produktionen med kärnkraft, gas, vätgas eller batterier borde de få göra det.
Att ett nya reaktorer är ett miljövänligare och billigare sätt att bygga ny kraftproduktion tror jag vi är överens om.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Boilerplate4U skrev:
Du har väldigt svårt att förklara vad du menar och du verkar inte ha några ambitioner att gör det heller.Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
förstår inte exakt vad du menar här? Det finns avtal om sånt, avtal som är rätt ekonomiskt fördelaktiga för producenter. Vid brist på nåt så driver priset, det är så en avreglerad marknad fungerar. På samma sätt sjunker priset om det finns ett överskott på marknaden, tex när det blåser som helvete. Var det våren/sommaren 2016 botten helt gick ur vindkraften och dom gick back som satan?F fribygg skrev:
Du har helt glömt ditt käbbel om vad jag avser med Nordpool-länderna redan?Z Zodde skrev:JA för Inte var det väl Nordkoreas??
Om vi diskuterar elpriset i Sverige och du påstår att priset stigit pga kraftigt ökande export (utan att på något sätt hinta att det INTE var Sveriges export du menade) ja då förutsätter definitivt de flesta att det just är Sveriges...
Kan du DÅ berätta vilket land det NU handlar om och varför just detta landets export skulle påverka svenskt elpris?
Jag vet Alzheimer patienter med bättre minne.
Priset vi har inom Nordpool avgörs till stor del av vad som händer där vattenkraften finns. Går priset upp där av någon anledning så fortsätter det till iaf södra Sverige.P pmd skrev:OK, om du inte vill det så är det väl bra som det är?
Vad har ändrats när det gäller ihopkopplingen av det svenska stamnätet med utländska nät sen förra året?
Import/export-balansen var nästan oförändrad om man jämför 2020 med 2021. Det skiljer 1.5 % om jag inte har läst fel.
[länk]
(Perioderna man kan jämföra är dec 2019 – nov 2020 och dec 2020 – nov 2021).
dec 2018 – nov 2019 kan jag inte hitta hos SCB, men jag har allmänt svårt att hitta där. Någon annan har kanske bättre lycka?
Nja, de konstaterar ju att det finns en annan faktor som påverkat priset mkt mer de senaste månaderna.Boilerplate4U skrev:
Import till områden utan vind har fungerat utmärkt under flera år.F fribygg skrev:
Du verkar ha glömt att du lovade komma tillbaka med siffror, hittade du nåt?K karlmb skrev:
Sen är Problemet är att vi inte förstår vad ditt påhittade område med ”Nordpool länderna”
(Nordpool är en börs som har medlemmar i ett stort antal länder, man är aktiv på en gemensam elmarknad i konkurrens med ett antal andra börser.
vad är Nordpool länderna?
Ibland har det varit Norden
Ibland har det inkluderat Baltikum
Ibland har det inkluderat Tyskland,Polen och Holland
Ibland har även UK varit med.
Definiera nu om t.ex. Tyskland är med i det du kallar Nordpool-länder!!
Att prata om export och först i efterhand mena att det inte var Sverige (eller ev. Sverige/Norge) utan nåt godtyckligt valt antal länder bidrar näppe till klarhet i tråden.
Räknad Tyskland in i ditt område? Ja eller nej?
Du måste haft nån form av statistik lr siffror som underbyggt ditt citat, kan du inte bara publicera dom?
Redigerat:
Hur ser den mekanismen ut?K karlmb skrev:
Vad är det om brukar göra att priset för vattenkraftsel går upp?
Jag är fortfarande nyfiken på vad du syftade på med detta:
K karlmb skrev: