Z Zodde skrev:
Det finns siffror för Sverige som visar oförändrad export. Jag undrar bara vad du baserade ditt uttalande om kraftigt ökad export på?
Var det en killgissning (sannolikt) så är det smart att man även tillkännager det. Annars kan folk tro att det är fakta.
PUDLA så vi kan gå vidare i tråden!!!
Och jag pratade om Sveriges export?

Boilerplate4U
Här har man möjlighet att ställa frågor och diskutera framtidens energisystem.

MÅNDAG 7 MARS 2022 KL. 17:00–17:45
KTH Onlineevenemang - "Elsystem för ett uthålligt samhälle"

"Energisystemet genomgår en global omställning. Vi har ett ökande energibehov samtidigt som vi har klimat- och energimål att möta i omställningen mot ett hållbart samhälle.

Hur kan elnätet utvecklas med integrering av ny elproduktion och hur kan vi hitta flexibilitet i elanvändningen för att möta denna omställning?

Vad finns det för framtida tekniker inom mikronät, batterilagring samt vind- och solkraft?

Välkommen till en digital öppen föreläsning med Lina Bertling Tjernberg, professor i elkraftnät och föreståndare för KTH:s Energiplattform.

Föreläsningen hålls digitalt, på svenska och är öppen för alla.

Anmäl dig här: "Anmälan till öppen föreläsning: Elsystem för ett uthålligt samhälle"

Vid anmälan får du en länk som du kan ansluta till via webbläsare. Om KTH:s öppna föreläsningar: https://www.kth.se/aktuellt/kth-samtal

K karlmb skrev:
Och jag pratade om Sveriges export?
JA för Inte var det väl Nordkoreas?? :rofl::rofl:
Om vi diskuterar elpriset i Sverige och du påstår att priset stigit pga kraftigt ökande export (utan att på något sätt hinta att det INTE var Sveriges export du menade) ja då förutsätter definitivt de flesta att det just är Sveriges...
Kan du DÅ berätta vilket land det NU handlar om och varför just detta landets export skulle påverka svenskt elpris?

P pmd skrev:
Svenska staten har inte ändrat några förutsättningar hux flux.
Jo enligt min bestämda mening så har staten det!
Med miljöpartiklarna i regeringsställning så förändrades spelreglerna med en lömsk taktik.
Nu är de borta och förpassade till åskådarläktaren (för evigt hoppas jag) så helt nya förutsättningar finns nu för kloka beslut utan miljöpartiklar som inte kan/vill kompromissa.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lite oklart hur talangfull man är om man tror att vindkraften kan rädda energin. Det enda som kan motarbeta fossila bränslen är kärnkraft. Tyvärr så har man tagit ett antal politiska beslut som skapar stora problem för utbyggnaden i Sverige. Tyskarnas EnergiWende är även det ett gigantiskt problem. Dom har drabbat vid några tillfällen av mindre blackouter i elsystemet och tvingats släcka ner större områden för att inte hela systemet ska kollapsa. Stapeldiagram över global energikonsumtion 1965-2019 med uppdelning på energikällor som fossila bränslen och kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd
  • Laddar…
W WFD skrev:
Lite oklart hur talangfull man är om man tror att vindkraften kan rädda energin.
Vet du vad extrapolering betyder? Vilket ökar mest i din graf? Inte är det kärnkraft i alla fall...

• Haha
djac
  • Laddar…
S sandos skrev:
Vet du vad extrapolering betyder? Vilket ökar mest i din graf? Inte är det kärnkraft i alla fall...
Jag är rädd för att du kommer att ge mig en förklaring oavsett jag är intresserad eller inte. Kärnkraften ökar inte för att det finns ett antal politiska beslut. Har du någon faktisk poäng eller vill du bara försöka låta begåvad? :)

• Älska
vik_tor
  • Laddar…
F
S sandos skrev:
Humor… svaret indikerar snarare att vattnet är djupt och att du har problem med simborgarmärket.

• Gilla
WFD
  • Laddar…
W WFD skrev:
Jag är rädd för att du kommer att ge mig en förklaring oavsett jag är intresserad eller inte. Kärnkraften ökar inte för att det finns ett antal politiska beslut. Har du någon faktisk poäng eller vill du bara försöka låta begåvad? :)
Det låter som att du inte tror vindkraft kommer vara viktigt i framtiden, eller vara någon större del av framtidens kapacitet? Väldigt många håller inte med dig om det, i så fall.

Om du talar om närtid, nej visst. Inget energislag kommer få genomslag snabbt, det är ju inte så lätt att ställa om infrastruktur snabbt.

S sandos skrev:
Det låter som att du inte tror vindkraft kommer vara viktigt i framtiden, eller vara någon större del av framtidens kapacitet? Väldigt många håller inte med dig om det, i så fall.

Om du talar om närtid, nej visst. Inget energislag kommer få genomslag snabbt, det är ju inte så lätt att ställa om infrastruktur snabbt.
Vem bryr sig om vind? Det är inte vindkraften som har gett oss billig, stabil och fossilfri energi i 45 år.

• Gilla
WFD
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tja, att skydda fossilbränslenas position genom att undlåta att belägga dessa med de relevanta kostnaderna är väl en sorts protektionism, inte av en geografi men av en bransch? Detta är inte en begränsning av handel, snarare en möjliggörare för handel på lika villkor mellan olika varor.
Om Sverige skulle belägga oljevaror med importtullar skulle det vara protektionism om landet hade haft en oljeindustri, men det har det inte så då är det inte det.

För den som vill träna på att tolka bisatser som den ovan rekommenderar jag slutklämmen i den sista knappa minuten av denna video (från 2:17):

• Haha
Steffo6804
  • Laddar…
S sandos skrev:

Vindkraften är inte och kommer aldrig att vara planerbar. Den kan inte på något sätt användas som bas- eller reglerkraft. Miljöpåverkan är enorm jämfört med kärnkraft. Även om du skulle bygga havsbaserad vindkraft så finns det tydliga rapporter på allvarliga störningar i ekosystemet. Men jag antar att du bryr dig lika lite om det som när barn svälter ihjäl i Afrika. För du kan ju köpa dina rektangulära fiskpaket på Coop.
Räknat på årsbasis så presterar man inte ens 30% av installerad effekt. Det hade väl varit ok om det bara gällde din lattemaskin. Men Sverige behöver el till industrin, butiker, få bort olja och kol. Stapeldiagram som visar dödstal per tusen terawattimmar för olika energikällor år 2012.
Skapa konto

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vi ligger som världen i stort, en svensk står för ungefär 4,45ton koldioxid och det globala snittet är 4,93, speglar ganska väl det jag trodde med vårt välmående och resande.
Jämför länder istället. Det är på nationsnivå det märks om utsläppspolitik ändras.

P
R RoAd skrev:
Jag gillar att vi är ett föregångsland.
Det gör jag också.
Det finns dock anledning att väga åtgärder mot nytta. I Sverige är vi dock mycket för nolltolerans, så jag gissar att vi kommer att åtgärda oss till fattigdom innan vi blir nöjda.
Och sedan kan man ju alltid fundera på om det enbart är utsläppen inom landsgränserna som ska räknas. Vi importerar en hel del från länder som bidrar stort till utsläppen på grund av oss. Då kanske det inte är mer än rätt att vi siktar på noll utsläpp här.
Ja, det kanske vi bör räkna med. Vi bör i så fall även räkna bort utsläpp från sånt vi exporterar.

Klimattullar kanske är en bra idé, men då måste vi räkna med att bli utsatta för sådana själva. (Klimattullar är dock inte ett utslag av protektionism).

• Gilla
sandos
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jämför länder istället. Det är på nationsnivå det märks om utsläppspolitik ändras.
Ja det här ger en intressant bild. Fick inte tag i hela listan men, Sverige är en liten bit från toppen om vi säger så.
Stapeldiagram över primär energikonsumtion globalt år 2020 efter land, med Kina och USA i topp.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.