723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag ser inte att rapporten har konstaterat det du säger? De har väl inte modellerat varken utan elmarknad eller med annan prissättning.Boilerplate4U skrev:
De har dock konstaterat att SE4 hade haft _lägre_ priser med 3.5GW havsbaserad vind än med Ringhals igång, men mer volatila priser. För SE3 däremot så var kärnkraftsscenariot bättre.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
jag gör gärna rätt för mig för miljöns skull. Men det ska inte behöva kosta mig något. Det är ju politikerna som får se till att jag har förutsättningar att göra rätt val. Det gör man inte nu, man straffar folk som gärna gör rätt för sig, men inte har råd, vilket gör att dom har ännu mindre pengar att lägga undan, och på så vis kommer längre ifrån att göra klimatsmarta val.D djac skrev:
Du har gått helt vilse, du talar i paradoxer, du säger att du vill göra rätt för dig men inte betala, det blir knas. Det funkar med detta som med allt annat, om något du köper är billigt så är det alltid för att någon annan betalar för dig, oftast någon som redan har det sämre än du. En omställning leder till förändringar, det är däremot helt klart, och ett stort steg i rätt riktning är att normalisera vårt förhållande till fossilt, det är nog oundvikligt en riktning vi kommer gå i.E errakareby skrev:jag gör gärna rätt för mig för miljöns skull. Men det ska inte behöva kosta mig något. Det är ju politikerna som får se till att jag har förutsättningar att göra rätt val. Det gör man inte nu, man straffar folk som gärna gör rätt för sig, men inte har råd, vilket gör att dom har ännu mindre pengar att lägga undan, och på så vis kommer längre ifrån att göra klimatsmarta val.
Redigerat:
Ju förr du kommer ur den villfarelsen desto bättre för dig.E errakareby skrev:
Klimatomställningen (för jag antar att det är klimatet och inte miljön du pratar om) kommer kosta oss alla. I.a.f. alla som är en del av samhället i någon form.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Så gick också mina tankegångar dvs det saknas en vital parameter (nyckelfaktor) i deras resonemang vilket resulterat i en felaktig slutsats och resultat framställs som att vi bara behöver producera mer lokal el för att priserna så gå ner.S sandos skrev:Jag ser inte att rapporten har konstaterat det du säger? De har väl inte modellerat varken utan elmarknad eller med annan prissättning. De har dock konstaterat att SE4 hade haft _lägre_ priser med 3.5GW havsbaserad vind än med Ringhals igång, men mer volatila priser. För SE3 däremot så var kärnkraftsscenariot bättre.
Sverige har ingen produktion av fossila bränslen, så hur är vi protektionistiska om sådant?D djac skrev:Tvärtom, att dalta med fossilt som vi gör idag är protektionism, dessa naturbränslen ska såklart bära samtliga av sina kostnader för all påverkan, från sin viloplats till användning, vi är långt ifrån det idag och det är därför de fortfarande är i spel, med en korrekt prisbild hade ingen propagerat för att de skulle klassas som hållbara, eller för den delen investerat i anläggningar som drivs fossilt.
Att begränsa internationella handelsförbindelser är däremot protektionism. Definiera inte om ordet protektionism.
Det stämmer nog. Det är lite sorgligt att ett land som Sverige, som knappt släpper ut några växthusgaser ska behöva lida för att stora delar av världen är seg med att ställa om.R RoAd skrev:
Det beror väl på vad man menar med förutsättningar. Bidraget är mer för mig mer en reaktion på ändrade förutsättningar om orsakades av externa faktorer.F fribygg skrev:
Tja, att skydda fossilbränslenas position genom att undlåta att belägga dessa med de relevanta kostnaderna är väl en sorts protektionism, inte av en geografi men av en bransch? Detta är inte en begränsning av handel, snarare en möjliggörare för handel på lika villkor mellan olika varor.P pmd skrev:
Vi ligger som världen i stort, en svensk står för ungefär 4,45ton koldioxid och det globala snittet är 4,93, speglar ganska väl det jag trodde med vårt välmående och resande.P pmd skrev:
Jag gillar att vi är ett föregångsland.P pmd skrev:
Och sedan kan man ju alltid fundera på om det enbart är utsläppen inom landsgränserna som ska räknas. Vi importerar en hel del från länder som bidrar stort till utsläppen på grund av oss. Då kanske det inte är mer än rätt att vi siktar på noll utsläpp här.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Här är en intressant rapport jag är osäker om den varit uppe tidigare. Den är skriven av Pär Holmberg Thomas Tangerås på Institutet för Näringslivsforskning:
- "En elmarknad med enhetliga priser för förbrukning"
Se även artikeln och dess kommentarer som behandlar "dispatch hubs" (virtuella elområden) vilket varit uppe för diskussion tidigare i denna tråd:
- "Forskare har undersökt gemensamt svenskt elpris".
Fick tips om en bok värd att läsa om hur marknadsmekanismerna är uppbyggda.
- Power System Economics - Designing Markets for Electricity av Steven Stoft
Ni som har konto på IEEE kan ni läsa den gratis här: https://ieeexplore.ieee.org/book/5264048
- "En elmarknad med enhetliga priser för förbrukning"
Se även artikeln och dess kommentarer som behandlar "dispatch hubs" (virtuella elområden) vilket varit uppe för diskussion tidigare i denna tråd:
- "Forskare har undersökt gemensamt svenskt elpris".
Fick tips om en bok värd att läsa om hur marknadsmekanismerna är uppbyggda.
- Power System Economics - Designing Markets for Electricity av Steven Stoft
Ni som har konto på IEEE kan ni läsa den gratis här: https://ieeexplore.ieee.org/book/5264048
Redigerat: