K karlmb skrev:
Du har ju redan sagt att jag inte kan för det finns ingen statistik att visa upp.
Varför ska jag då lägga tid på att leta upp den?
Det finns siffror för Sverige som visar oförändrad export. Jag undrar bara vad du baserade ditt uttalande om kraftigt ökad export på?
Var det en killgissning (sannolikt) så är det smart att man även tillkännager det. Annars kan folk tro att det är fakta.
PUDLA så vi kan gå vidare i tråden!!!

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Har någon här skrivit att alla kablar ska kapas?
OK, om du inte vill det så är det väl bra som det är?
Vad var det för fel på det läge som rådde för ett år sedan?
Vad har ändrats när det gäller ihopkopplingen av det svenska stamnätet med utländska nät sen förra året?
Import/export-balansen var nästan oförändrad om man jämför 2020 med 2021. Det skiljer 1.5 % om jag inte har läst fel.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ch-diagram/import-och-export-av-el-manadsvis/
(Perioderna man kan jämföra är dec 2019 – nov 2020 och dec 2020 – nov 2021).

dec 2018 – nov 2019 kan jag inte hitta hos SCB, men jag har allmänt svårt att hitta där. Någon annan har kanske bättre lycka?

Redigerat:
Boilerplate4U
P pmd skrev:
dec 2018 – nov 2019 kan jag inte hitta hos SCB, men jag har allmänt svårt att hitta där. Någon annan har kanske bättre lycka?
...man får leta i lite andra SCB-tabeller...

det verkar skilja mindre än 1% mot 12-månadersperioden innan

det vill säga nettoexporten har legat extremt konstant tre år i rad – den har varit förvånansvärt stabil trots att de olika produktionsslagens bidrag har varierat mer än så
/BH Utj

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Billig el måste väl vara prio, sen vart den kommer ifrån spelar mig ingen större roll. Vill staten att den ska bli förnybar tex solceller eller dylikt så kanske staten skulle installera solceller. Eller hjälpa till med finansieringsalternativ för detta. Ett statligt miljölån kanske? Eller det kanske finns. Samma med fordon, dom är på tok för dyra enligt min mening. Där behöver jag en bil som får dra ca 1800 kg, där hittar man inte många bilar som inte kostar en smärre förmögenhet. Förstår faktiskt inte hur man tänker när man sopar undan benen på folk. Att jag får lägga mer pengar på bilen gör att man kanske inte kan välja mer klimatsmarta val i tex matbutiken eller klädaffären,och då vinner man ju inte mycket i slutändan.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Vi hade det inte direkt som i Nordkorea för ett år sedan.
Vad var det som hände för ett år sen som jag missat?
Är vi som NK idag? Eller har vi avskaffat någon protektionism?
Du måste nog förklara det här lite bättre, så även jag hänger med ...

Mikael_L
E errakareby skrev:
Billig el måste väl vara prio, sen vart den kommer ifrån spelar mig ingen större roll.
Det kan inte jag hålla med om i alla fall. Åtminstone anser att jag el från kolkraft istället borde vara extremt dyr.
Nu var detta alldeles tydligt en åsikt, så det är inget fel, men jag har en annan åsikt alltså.

E errakareby skrev:
Vill staten att den ska bli förnybar tex solceller eller dylikt så kanske staten skulle installera solceller. Eller hjälpa till med finansieringsalternativ för detta.
Nu är detta redan ett faktum, staten hjälper till med finansiering idag, har gjort så i några år, förut med solcellsstödet, idag med ett ROT-liknande bidrag som heter "grön teknik".
Erättningsnivåerna har f.ö sjunkit under årens lopp.
Sen är en massiv utbyggnad av solkraft knappast en bra lösning i Sverige, då Sveriges behov av elkraft på årsbasis är omvänt mot solcellernas produktion.

E errakareby skrev:
Samma med fordon, dom är på tok för dyra enligt min mening.
Billigare bilar innebär väl knappast en lösning på höga elpriser? :thinking:

E errakareby skrev:
Där behöver jag en bil som får dra ca 1800 kg, där hittar man inte många bilar som inte kostar en smärre förmögenhet. Förstår faktiskt inte hur man tänker när man sopar undan benen på folk.
Ja har man väldigt dåligt med pengar så kan det ju vara omöjligt att lägga ut ens 10-20 tusen, det kan kännas som en förmögenhet.

E errakareby skrev:
Att jag får lägga mer pengar på bilen gör att man kanske inte kan välja mer klimatsmarta val i tex matbutiken eller klädaffären,och då vinner man ju inte mycket i slutändan.
Tror du verkligen någon som är så fattig att en billig bil känns som en förmögenhet kommer göra fler klimatsmarta val för att de får bilen till skänks av staten?
Det tror inte jag.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
"Börjat"?
Miljöpartiklarna begick politisk harakiri i samband med senaste regeringskrisen när de avgick och elkrisen gör nu att de blir avslöjade för siff falskpel. Förmodligen så "slickar" de nu såren och hoppas att väljarna glömmer.
Det blir åskådarläktaren i höst!
Kul ledare i Bulletin:

Hur löser vi slutförvaret av Miljöpartiet?
I små doser behöver Miljöpartiet inte vara farligt. Det är ett trösterikt besked. Mycket talar nämligen för att rester av Miljöpartiet kommer att finnas kvar även efter en avveckling. Särskilt i de tättbefolkade storstäderna och i laboratoriemiljöerna i våra universitetsstäder har Miljöpartiet fått starka fästen. Där kommer man att få leva med Miljöpartiet i överskådlig tid.

Detta kräver dock mycket låg koncentration. Här har alla och envar ett ansvar. Den som upptäcker rester av Miljöpartiet i sin närhet måste agera försiktigt och inte sprida den aktiva substansen, själva fridolinet, vidare. Här måste man låta naturen ha sin gång.

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vore det klokt? Protektionism leder knappast till mer välstånd.
Tvärtom, att dalta med fossilt som vi gör idag är protektionism, dessa naturbränslen ska såklart bära samtliga av sina kostnader för all påverkan, från sin viloplats till användning, vi är långt ifrån det idag och det är därför de fortfarande är i spel, med en korrekt prisbild hade ingen propagerat för att de skulle klassas som hållbara, eller för den delen investerat i anläggningar som drivs fossilt.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
E errakareby skrev:
Billig el måste väl vara prio, sen vart den kommer ifrån spelar mig ingen större roll. Vill staten att den ska bli förnybar tex solceller eller dylikt så kanske staten skulle installera solceller. Eller hjälpa till med finansieringsalternativ för detta. Ett statligt miljölån kanske? Eller det kanske finns. Samma med fordon, dom är på tok för dyra enligt min mening. Där behöver jag en bil som får dra ca 1800 kg, där hittar man inte många bilar som inte kostar en smärre förmögenhet. Förstår faktiskt inte hur man tänker när man sopar undan benen på folk. Att jag får lägga mer pengar på bilen gör att man kanske inte kan välja mer klimatsmarta val i tex matbutiken eller klädaffären,och då vinner man ju inte mycket i slutändan.
Fler saker som du skulle vilja ha råd att köpa mer av, där staten ska gå in och säkra ett lågt pris, -jag röstar på ostron och champagne, tycker bägge är högt prisade?

• Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Kul ledare i Bulletin:

Hur löser vi slutförvaret av Miljöpartiet?
I små doser behöver Miljöpartiet inte vara farligt. Det är ett trösterikt besked. Mycket talar nämligen för att rester av Miljöpartiet kommer att finnas kvar även efter en avveckling. Särskilt i de tättbefolkade storstäderna och i laboratoriemiljöerna i våra universitetsstäder har Miljöpartiet fått starka fästen. Där kommer man att få leva med Miljöpartiet i överskådlig tid.

Detta kräver dock mycket låg koncentration. Här har alla och envar ett ansvar. Den som upptäcker rester av Miljöpartiet i sin närhet måste agera försiktigt och inte sprida den aktiva substansen, själva fridolinet, vidare. Här måste man låta naturen ha sin gång.
Jo den var bra!:crysmile: Miljöpartiklarna har ju visat sin totala ovilja att se vettiga kompromisser.
Man såg precis samma sak i går kväll på partiledardebatten. Det eviga rabblandet av rena lögner och osanningar precis som en religiös sekt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fler saker som du skulle vilja ha råd att köpa mer av, där staten ska gå in och säkra ett lågt pris, -jag röstar på ostron och champagne, tycker bägge är högt prisade?
ne men man kan ju inte bara ändra förutsättningarna för folk rent huxflux, det är rätt stora utgifter som bara ökat på väldigt kort tid. det ger ingen stabilitet hos gemene man.

D
E errakareby skrev:
ne men man kan ju inte bara ändra förutsättningarna för folk rent huxflux, det är rätt stora utgifter som bara ökat på väldigt kort tid. det ger ingen stabilitet hos gemene man.
Köper inte det, att man gjort stora fel historiskt betyder inte att man måste fortsätta och i vissa fall tom göra de ännu större, dags att gå i rätt riktning och det gör vi inom många områden där orättvisorna tidigare varit normalen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
har man väldigt dåligt med pengar så kan det ju vara omö
P paralun skrev:
Vattenfall ger sig in i Norge för att bygga vindkraft.
Måhända är det enklare än att köra fast i den svenska röran/sörjan?

[länk]
Oklart hur många miljarder det handlar om?
Verkar smart, Norge har en väldigt lång, väldigt blåsig kust. Sparar de iaf lite vatten. Sedan är frågan alltid, finns det överföring så det räcker? Med tanke på hur Norge är uppdelat marknadsmässigt så gissar jag att svaret är nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.