Mikael_L
K karlmb skrev:
Du har alltså ingen egen förklaring, och du vill inte göra något åt problemet. Vad gör du egentligen i denna tråden ?
Jag kollade trådstarten, jag såg inget som tydde på att trådens syfte var att lösa problemet eller ge förklaringar.
Är det en regel du hittat på eller finns den i något inlägg jag missat.
Efter du svarat Zodde med siffrorna på exporten kan du sen peka ut inlägget ifråga åt mig.
Men Zodde var först, börja med han.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har du kognitiva problem?
Ett diskussionsforum förutsätter att man ger och tar
Bara ösa ur sig frågor utan att svara på nån själv är sällan eller aldrig en bra strategi.

Whataboutism igen, du byter ämne utan att svara på den FÖRSTA frågan som ställdes om du kan belägga ditt påstående "kraftigt ökad export" med siffror.
Inte för att jag brukar hålla med L-politiker men här har vi en som såg det komma.
Knappast att du går iland med ditt whataboutism-kort hör iaf:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...pellation/minskad-elimport-fran-norge_H810394

P
D djac skrev:
Man skulle helt enkelt behöva se över hela konstruktionen, internationella förbindelser ska begränsas till den effekt som behövs för stabilitet, lokal produktion av el ska premieras och att underproducera ska vara förknippat med avgifter som gör det olönsamt.
Vore det klokt? Protektionism leder knappast till mer välstånd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kollade trådstarten, jag såg inget som tydde på att trådens syfte var att lösa problemet eller ge förklaringar.
Är det en regel du hittat på eller finns den i något inlägg jag missat.
Efter du svarat Zodde med siffrorna på exporten kan du sen peka ut inlägget ifråga åt mig.
Men Zodde var först, börja med han.
Du tycker vad du vill förstås men för oss som inte är gjorda av pengar så är ju själva rubriken en problemställning i sig. Det är liksom inte ett nytt avsnitt av Husdrömmar. Utan ett verkligt problem för många.

P
Z Zodde skrev:
Men är det värt ett elpris mycket högre än idag bara för att bli självförsörjande?
För att få ett lägre elpris måste vi ha ett högre elpris …?
Påminner lite om vaccinmotstånd. ;)

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vore det klokt? Protektionism leder knappast till mer välstånd.
Vi hade det inte direkt som i Nordkorea för ett år sedan.

P
D djac skrev:
Nja, jag är ju av tron att marknaden är mycket känslig för ekonomiska styrmedel, att sluta subventionera fossilt skulle göra alternativen mycket attraktiva, att som idag kunna skjuta kostnaderna helt friktionsfritt till konsumentledet och tom få finfina marginaler för att man gör så, kommer inte att leda till några förflyttningar. Så snart de sora bolagen som är inblandade i detta visar röda siffror år efter år och lösningen är att investera och modernisera så kommer vi att få se på rörelser. Som det är nu blir det bara ett gäng gubbar som står på en bild i kvällspressen och gnäller, händer ingenting mao.
En bra början vore att inte klassificera fossila bränslen som förnybara.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt, och väldigt mycket går snabbare i en diktatur, även en del mindre trevliga saker.
Jag har redan skrivit vad jag tycker att vi ska lära och det handlar inte att införa ditktatur. (Om inte jag får bli diktator, förstås; på romerskt vis med begränsad ämbetstid så att ni inte tröttnar på mig för snabbt).
Och visst var det nästan diktaturliknande villkor när vi byggde vår kärnkraft, det satt ett parti sedan decennier i närmast ohotat maktinnehav, S hade helt enkelt rätt stor handlingsfrihet.
Jag tillhör inte socialdemokraternas sympatisörer, men jag tycker att det är lite magstarkt att kalla en demokratiskt vald regering för "diktaturliknande", även om det är kvalificerat med "nästan".

Z Zodde skrev:
Tillskriv inte mig åsikter som jag inte har. Svara du på min fråga så ska du får svar. Vad bidrar DU med egentligen?
Ajdå, blev det jobbigt nu?
Det enda du själv kommer med är allmän dryghet och märkliga visheter om att vi ska gilla läget.
Det är tydligen en nyupptäckt naturlag som säger att Norden över en natt måste få elpriser ökade med 2-4ggr.
Men hur den egentligen fungerar, se det vill du Inte berätta innan jag serverat siffror som du sen ska säga är obetydliga, missförstådda och allmänt svagsint att ens fundera på.

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Vi hade det inte direkt som i Nordkorea för ett år sedan.
Mycket lite har förändrats i elnätet på det året.

Om Sverige kapar elkablarna till kontinenten så blir följden att vi måste bli självförsörjande på betydligt mer än el. Då hamnar vi inte i samma situation som för ett år sen, utan i ett mycket besvärligare läge.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
att uppfylla EU-lagar så räcker med att lägga kablarna i ett eget elområde, med kapacitetsbrist till elområdet, samt väldigt dyr produktionskraft inom elområdet, så att priset går upp tillräckligt mycket i detta elområde så att länder söder om oss väljer att ej importera från oss.
Tänk om det vore så enkelt, elområde Karlshamnsverket eller Barsebäck;)

• Gilla
vik_tor
  • Laddar…
P pmd skrev:
Säger L att de höga elpriserna beror på avvecklad kärnkraft? Det är de väl inte direkt ensamma som att försöka inbilla oss i så fall?

Varför blir du glad över Ls dåliga opinionssiffror?
Interpellationen jag länkade till tyder visserligen på lite mer insikter än "Ööh vafan lägger ni ner fungerande kk för?", men i den snart sagt dagliga propagandan från L har jag aldrig sett några alternativa förklaringar till senaste månadernas prisexplosion än att det är brist på kärnkraft som är orsaken.

K karlmb skrev:
Ajdå, blev det jobbigt nu?
Det enda dig själv kommer med är allmän dryghet och märkliga visheter om att vi ska gilla läget.
Det är tydligen en nyupptäckt naturlag som säger att Norden över en natt måste få elpriser ökade med 2-4ggr.
Men hur den egentligen fungerar, se det vill du Inte berätta innan jag serverat siffror som du sen ska säga är obetydliga, missförstådda och allmänt svagsint att ens fundera på.
Gilla läget? Återigen tillskriver du mig åsikter jag aldrig uttalat.
Whataboutism igen. Vad beror det egentligen på att du INTE vill svara? Kan du inte? Säg det då så vi kan gå vidare. Att inte kunna pudla när man gjort/sagt nåt fel (utan istället låtsas att det regnar) förstör för alla på forumet. Siffror eller Pudla så vi kan gå vidare!

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Mycket lite har förändrats i elnätet på det året.

Om Sverige kapar elkablarna till kontinenten så blir följden att vi måste bli självförsörjande på betydligt mer än el. Då hamnar vi inte i samma situation som för ett år sen, utan i ett mycket besvärligare läge.
Har någon här skrivit att alla kablar ska kapas?
Tänker du likadant själv när du funderar på att gå offgrid?
Vad var det för fel på det läge som rådde för ett år sedan?
Satt SVK och gruvade sig över att vi kanske inte skulle få importera tillbaka något av vårt 20% överskott när det slutat blåsa?

Z Zodde skrev:
Gilla läget? Återigen tillskriver du mig åsikter jag aldrig uttalat.
Whataboutism igen. Vad beror det egentligen på att du INTE vill svara? Kan du inte? Säg det då så vi kan gå vidare. Att inte kunna pudla när man gjort/sagt nåt fel (utan istället låtsas att det regnar) förstör för alla på forumet. Siffror eller Pudla så vi kan gå vidare!
Du har ju redan sagt att jag inte kan för det finns ingen statistik att visa upp.
Varför ska jag då lägga tid på att leta upp den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.