723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Man kan ha olika styrmedel som stimulerar en mix men kostnaderna ska landa på producenten och de ska inte gå att skjutsa vidare, då får du effekt.DennisCA skrev:
Det blir näppe så att vi själv kan välja vad vi ska ha kvar. Isolerar vi oss blir det total isolation men scenariot är otänkbart, därför känns inte diskussionen direkt meningsfull.V vik_tor skrev:
Sannolikt större chans att vi uppfinner nåt helt nytt så vi inte längre behöver el
Jo men så är det nog i verkligheten, innovation kommer sannolikt att bli lösningen i framtiden också och då sannolikt stegvis små förbättringar som möjliggör nya billigare och miljövänlig elproduktion. Jag tror alla de faktorerna kommer tillfredsställas.Z Zodde skrev:
Det blir ingen återgång till telefax och VHS heller..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det är alltså billigare med vindkraft (även när det inte blåser) och zonerna är under revision. Gör en exportzon med bara vindkraft och ev solkraft, helst en zon utan intern förbrukningharka skrev:
fråga 1 – nej, det ser jag inte som något som skulle förändrat elpriset under andra halvåret 2021 till idag
fråga 2 är mer komplicerad:
– den kan tolkas som "borde vi bygga mer kärnkraft"? eller som "utifall att vi skulle bygga mer kärnkraft, borde den då ligga i Forsmark"?
– vem är i så fall "vi"? staten?
– redan idag ligger alla reaktorer i SE3, så för att hitta bästa läget inom SE3 behöver man titta mer noggrant, exempelvis på överföringskapacitet, produktion och konsumtion inom elområdet
– dessutom står elområdena under revision, såväl internt inom Sverige som på EU-nivå, så gränserna kan komma att ritas om ett par år bort, jag kan inte gissa i vilket elområde nuvarande kärnkraftverk kommer landa, och vad som är "bästa platsen" då – men det var kanske inte elområdestillhörigheten som avsågs i frågan, utan "Mellansverige"?
– vilken tidshorisont? det förefaller logistiskt uteslutet att det skulle kunna driftsättas någon ny kärnkraft detta årtionde, slutet av trettiotalet låter rimligare med tanke på svenska handläggningstider och utländska byggerfarenheter, så kanske snarare skulle nya reaktorer kunna ersätta våra nuvarande – då pensionsmässiga – reaktorer, och då borde det inte handla om ...en ny reaktor... utan ett flertal
å andra sidan pekar prognoser* på att el från kärnkraft borta vid 2030/2050 blir 2.5 till 4 gånger dyrare än el från sol & vind – med en dragning mot det lägre intervallet när man väger in tillkommande systemkostnader för att hantera oplanerbara kraftkällor, så där infinner sig frågan varför "vi" skulle satsa på en lösning som är minst dubbelt så dyr
så jag måste nog svara nej också på din andra fråga
*exempelvis från International Energy Agency, OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor: [länk]
Du säger ju att det inte finns några siffror och du kan ju inte ha missat några, eller?Z Zodde skrev:Nu missade du en sak igen, (du måste läsa noggrannare) jag svarade på din fråga och du skulle svara på min.
Istället kör du på med följdfrågor. Vi kan väl svara i tur och ordning. Din tur nu så svarar jag på nästa efter det…
Frågan igen ”Du hävdade kraftigt ökad export var en av orsakerna till skenande elpriser
Kan du belägga att det öht var nån kraftigt ökad export. ??!”
Absolut! Visst är det anledningen till prischocken på kontinenten.harka skrev:
tjaa, man skulle till exempel börja med välja att tro på vad som stod i den citerade rapporten från Energiforsk:
...The high electricity prices in 2021/22 are driven primarily by high fossil fuel prices, in particular very high natural gas prices.
With more ’normal’ historic prices for gas, coal and CO2 allowances, electricity prices would have been around half of those observed in September- November 2021, without any additional production capacity...
Men frågan var hur den kunde sprida sig så fullständigt till oss i Norden just Q4.
Den frågan har du ju själv svarat på. Du sa det hade med den kraftigt ökade exporten att göra.K karlmb skrev:
Fram med siffrorna så vi kan gå vidare, hur svårt kan det vara?
Bara på ett ungefär, hur många kablar till anser du är rimligt att vi bygger till kontinenten?Z Zodde skrev:
Vilken kapacitet är rätt enligt dig?
Exakt, och väldigt mycket går snabbare i en diktatur, även en del mindre trevliga saker.P pmd skrev:
Och visst var det nästan diktaturliknande villkor när vi byggde vår kärnkraft, det satt ett parti sedan decennier i närmast ohotat maktinnehav, S hade helt enkelt rätt stor handlingsfrihet.
Har du kognitiva problem?K karlmb skrev:
Ett diskussionsforum förutsätter att man ger och tar
Bara ösa ur sig frågor utan att svara på nån själv är sällan eller aldrig en bra strategi.
Whataboutism igen, du byter ämne utan att svara på den FÖRSTA frågan som ställdes om du kan belägga ditt påstående "kraftigt ökad export" med siffror.