D
DennisCA DennisCA skrev:
Det blir nog bara mera vindkraft på det viset tror jag. Enklaste sättet att tjäna in pengarna snabbt och man behöver inte kompensera på något vis för vindkraftens intermittensproblem så det blir billigast att bygga bara sånt och inte ta hänsyn till annat.
Man kan ha olika styrmedel som stimulerar en mix men kostnaderna ska landa på producenten och de ska inte gå att skjutsa vidare, då får du effekt.

V vik_tor skrev:
Ledningarna mot Norge och Finland kan vi ha kvar. .
Det blir näppe så att vi själv kan välja vad vi ska ha kvar. Isolerar vi oss blir det total isolation men scenariot är otänkbart, därför känns inte diskussionen direkt meningsfull.
Sannolikt större chans att vi uppfinner nåt helt nytt så vi inte längre behöver el ;)

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Det blir näppe så att vi själv kan välja vad vi ska ha kvar. Isolerar vi oss blir det total isolation men scenariot är otänkbart, därför känns inte diskussionen direkt meningsfull.
Sannolikt större chans att vi uppfinner nåt helt nytt så vi inte längre behöver el ;)
Jo men så är det nog i verkligheten, innovation kommer sannolikt att bli lösningen i framtiden också och då sannolikt stegvis små förbättringar som möjliggör nya billigare och miljövänlig elproduktion. Jag tror alla de faktorerna kommer tillfredsställas.

Det blir ingen återgång till telefax och VHS heller..

• Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
fråga 1 – nej, det ser jag inte som något som skulle förändrat elpriset under andra halvåret 2021 till idag

fråga 2 är mer komplicerad:

– den kan tolkas som "borde vi bygga mer kärnkraft"? eller som "utifall att vi skulle bygga mer kärnkraft, borde den då ligga i Forsmark"?

– vem är i så fall "vi"? staten?

– redan idag ligger alla reaktorer i SE3, så för att hitta bästa läget inom SE3 behöver man titta mer noggrant, exempelvis på överföringskapacitet, produktion och konsumtion inom elområdet

– dessutom står elområdena under revision, såväl internt inom Sverige som på EU-nivå, så gränserna kan komma att ritas om ett par år bort, jag kan inte gissa i vilket elområde nuvarande kärnkraftverk kommer landa, och vad som är "bästa platsen" då – men det var kanske inte elområdestillhörigheten som avsågs i frågan, utan "Mellansverige"?

– vilken tidshorisont? det förefaller logistiskt uteslutet att det skulle kunna driftsättas någon ny kärnkraft detta årtionde, slutet av trettiotalet låter rimligare med tanke på svenska handläggningstider och utländska byggerfarenheter, så kanske snarare skulle nya reaktorer kunna ersätta våra nuvarande – då pensionsmässiga – reaktorer, och då borde det inte handla om ...en ny reaktor... utan ett flertal

å andra sidan pekar prognoser* på att el från kärnkraft borta vid 2030/2050 blir 2.5 till 4 gånger dyrare än el från sol & vind – med en dragning mot det lägre intervallet när man väger in tillkommande systemkostnader för att hantera oplanerbara kraftkällor, så där infinner sig frågan varför "vi" skulle satsa på en lösning som är minst dubbelt så dyr

så jag måste nog svara nej också på din andra fråga

*exempelvis från International Energy Agency, OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor: [länk]
Det är alltså billigare med vindkraft (även när det inte blåser) och zonerna är under revision. Gör en exportzon med bara vindkraft och ev solkraft, helst en zon utan intern förbrukning:p

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu missade du en sak igen, (du måste läsa noggrannare) jag svarade på din fråga och du skulle svara på min.
Istället kör du på med följdfrågor. Vi kan väl svara i tur och ordning. Din tur nu så svarar jag på nästa efter det…

Frågan igen ”Du hävdade kraftigt ökad export var en av orsakerna till skenande elpriser
Kan du belägga att det öht var nån kraftigt ökad export. ??!”
Du säger ju att det inte finns några siffror och du kan ju inte ha missat några, eller?

K karlmb skrev:
Du säger ju att det inte finns några siffror och du kan ju inte ha missat några, eller?
Jag väntar på dina siffror... Kör hårt, fram med dom.
Du måste ju ha grundat ditt uttalande "exporten steg kraftigt" på NÅGOT eller...?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
tjaa, man skulle till exempel börja med välja att tro på vad som stod i den citerade rapporten från Energiforsk:

...The high electricity prices in 2021/22 are driven primarily by high fossil fuel prices, in particular very high natural gas prices.

With more ’normal’ historic prices for gas, coal and CO2 allowances, electricity prices would have been around half of those observed in September- November 2021, without any additional production capacity...
Absolut! Visst är det anledningen till prischocken på kontinenten.
Men frågan var hur den kunde sprida sig så fullständigt till oss i Norden just Q4.

K karlmb skrev:
Absolut! Visst är det anledningen till prischocken på kontinenten.
Men frågan var hur den kunde sprida sig så fullständigt till oss i Norden just Q4.
Den frågan har du ju själv svarat på. Du sa det hade med den kraftigt ökade exporten att göra.
Fram med siffrorna så vi kan gå vidare, hur svårt kan det vara?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänker du på diktatur?
Det kan vi nog lära oss av länder som ligger närmare. :-)

Nej, men visst har de lyckats bygga kärnkraftverk ganska snabbt?

Z Zodde skrev:
Bara på ett ungefär, hur många kablar till anser du är rimligt att vi bygger till kontinenten?
Vilken kapacitet är rätt enligt dig?

Z Zodde skrev:
Den frågan har du ju själv svarat på. Du sa det hade med den kraftigt ökade exporten att göra.
Fram med siffrorna så vi kan gå vidare, hur svårt kan det vara?
Du har alltså ingen egen förklaring, och du vill inte göra något åt problemet. Vad gör du egentligen i denna tråden ?

Mikael_L
P pmd skrev:
Det kan vi nog lära oss av länder som ligger närmare. :)

Nej, men visst har de lyckats bygga kärnkraftverk ganska snabbt?
Exakt, och väldigt mycket går snabbare i en diktatur, även en del mindre trevliga saker.
Och visst var det nästan diktaturliknande villkor när vi byggde vår kärnkraft, det satt ett parti sedan decennier i närmast ohotat maktinnehav, S hade helt enkelt rätt stor handlingsfrihet.

K karlmb skrev:
Bara på ett ungefär, hur många kablar till anser du är rimligt att vi bygger till kontinenten?
Vilken kapacitet är rätt enligt dig?
Har du kognitiva problem?
Ett diskussionsforum förutsätter att man ger och tar
Bara ösa ur sig frågor utan att svara på nån själv är sällan eller aldrig en bra strategi.

Whataboutism igen, du byter ämne utan att svara på den FÖRSTA frågan som ställdes om du kan belägga ditt påstående "kraftigt ökad export" med siffror.

K karlmb skrev:
Du har alltså ingen egen förklaring, och du vill inte göra något åt problemet. Vad gör du egentligen i denna tråden ?
Tillskriv inte mig åsikter som jag inte har. Svara du på min fråga så ska du får svar. Vad bidrar DU med egentligen?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det är bara marginellt som vi fått högre elpriser pga den.
Säger L att de höga elpriserna beror på avvecklad kärnkraft? Det är de väl inte direkt ensamma som att försöka inbilla oss i så fall?

Varför blir du glad över Ls dåliga opinionssiffror?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.