723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
tjaaa,S sandos skrev:
– dels lär ju inte den nya fabriken gå för fullt 2025 – Volvo tänker sig väl att ungefär hälften av bilproduktionen är elektrisk då (oklar på om det är helelektrisk eller om hybrider ingår), så det lär väl blir en gradvis upprampning av fabriken från 2025 mot 2030
– det finns två stora "godkända" havsvindkraftprojekt utanför Hallandskusten – Kattegatt Syd och Stora Middelgrund – som lär kunna leverera runt 8 TWh på årsbasis, fyra gånger mer än den nya fabriken behöver
att jag sätter godkända inom citationstecken är att det finns ett godkännande för vindkraftparkerna, men man håller på och omförhandlar för att sätta in färre, men kraftigare vindsnurror; jag tror att ambitionen är driftstart någonstans 2026-2028 (jag skrev väl något om dessa i tidigare, kanske i en annan tråd)
sjökabeln från den större parken – Kattegatt Syd – är tänkt att landa i Ringhals, så stamnätskapacitet lär finnas
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Tycker det är att tämja det lite väl mycket att använda begreppet "godkända" när man fortfarande håller på med att undersöka möjligheterna för Kattegatt Syd och Stora Middelgrund:harka skrev:
– dels lär ju inte den nya fabriken gå för fullt 2025 – Volvo tänker sig väl att ungefär hälften av bilproduktionen är elektrisk då (oklar på om det är helelektrisk eller om hybrider ingår), så det lär väl blir en gradvis upprampning av fabriken från 2025 mot 2030
– det finns två stora "godkända" havsvindkraftprojekt utanför Hallandskusten – Kattegatt Syd och Stora Middelgrund – som lär kunna leverera runt 8 TWh på årsbasis, fyra gånger mer än den nya fabriken behöver
att jag sätter godkända inom citationstecken är att det finns ett godkännande för vindkraftparkerna, men man håller på och omförhandlar för att sätta in färre, men kraftigare vindsnurror; jag tror att ambitionen är driftstart någonstans 2026-2028 (jag skrev väl något om dessa i tidigare, kanske i en annan tråd)
sjökabeln från den större parken – Kattegatt Syd – är tänkt att landa i Ringhals, så stamnätskapacitet lär finnas
Med tanke på pågående processer, koncessionsförfarande och själva anläggning samt anslutning till stamnätet tror jag vi pratar om minst 10-15 år dvs någonstans runt 2032-2037.
För övrigt skulle det vara väldig intressant att komma över avtalet som Northvolt "krävt" för sin elförsörjning i Göteborg.
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det var bla av den anledningen jag undrade om hur avtalet om elförsörjning är konstruerat. Tror inte Northvolt chansar på "spotten"C cpalm skrev:
Hittade det här efter lite googlande:
"Litiumjon-batterier består – förutom av litium – främst av blandningar av grafit, nickel, kobolt, koppar, mangan, aluminium och plast. Idag återvinns materialen främst genom smältning. Då går all litium förlorad i slagget. Det som blir kvar separeras genom vätskeextraktion. Smältning är en väldigt energikrävande metod som dessutom ger mycket koldioxidutsläpp."
sorry, jag blandade ihop Kattegatt Syd med Kattegatt Offshore – som jag förstår det så har den sistnämnda samt Stora Middelgrund tillstånd för att bygga var sin vindkraftpark, men att båda har kommit in med ändringsanmälan (för att bygga för samma energiproduktion, men med färre snurror med större generatorer = bättre ekonomi) och de processerna kan förstås strula – om det strular för mycket har de väl valet att strunta i bygget eller bygga efter existerande tillstånd?Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det var bla det här jag funderade på angående beslutet om att placera Northvolts nästa fabrik i Göteborg:
SvD - "Nya batterifabriken kan driva upp svenskt elpris"
"Det blir inte enkelt att förse den nya batterifabriken i Göteborg med el. Svenska kraftnät räknar med att de kommer att ha kablar på plats i tid, men experter varnar för att en ökad efterfrågan kan driva upp elpriset"
Angående tillståndsprocesser och planering av havsbaserade vindkraftverk:
"...som det ser ut nu med tillståndsläget är det i farans riktning att det kommer att dröja in på 2030-talet, säger hon".
"Det blir inte enkelt att förse den nya batterifabriken i Göteborg med el. Svenska kraftnät räknar med att de kommer att ha kablar på plats i tid, men experter varnar för att en ökad efterfrågan kan driva upp elpriset"
"...som det ser ut nu med tillståndsläget är det i farans riktning att det kommer att dröja in på 2030-talet, säger hon".
Redigerat:
Well det säger väl sig själv. Att den egna valutan skall behålla sitt värde/ köpkraft mot omvärlden.K karlmb skrev:
För man en dålig finanspolitik och dessutom tillåter sig själv ha högre löneökningar än omvärlden trots sämre produktivitet (vilket vi gjorde under 70-80talet) tvingas man försvara valutan med höga räntor men det sket sig ofta och då fick man devalvera. De flesta vet idag att en fri marknad sätter rätt pris på valutan men med fast växelkurs som mål för penningpolitiken hade politikerna bestämmanderätt över ”värdet”.
Idag har vi inflationsmål som penningpolitiskt mål.
Valutan har förvisso försvagats sen vi (i praktiken sen 1992, officiellt några år senare)införde inflationsmålet men vi kan idag glömma de 2-siffriga ränte och inflationsnivåerna vi såg på 70/80talet
ja, dom såg lite svårigheter där i tidningen...Boilerplate4U skrev:
Det var bla det här jag funderade på angående beslutet om att placera Northvolts nästa fabrik i Göteborg:
jag får det till att fem havsbaserade vindkraftparker projekteras på svenskt vatten i Kattegatt, där då
– två ska vara godkända men ägaren vill göra ändringar i tillstånden
– de övriga tre har väl en mer osäker status/framtid även om dom säger att ambitionen är att vara i drift senast runt 2030/2031
(på den danska sidan har dom en park, Anholt, i drift sedan 2013 och har en ny park, Hesselø, på gång med tänkt driftstart 2026, den är dock i vänteläge just nu i väntan på nya bottenundersökningar; de övriga grå plattorna i kartan tolkar jag som identifierade områden för vindkraftsparker, men de är inte ute för anbud/upphandling för närvarande)
skulle alla fem svenska vindparkerna komma till stånd enligt liggande plan kommer de kunna leverera runt 22 TWh per år – motsvarar elva batterifabriker eller 16% av Sveriges nuvarande elkonsumtion (eller lite mindre än Ringhals 1-4)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad yrar du om?Z Zodde skrev:Ja , det står på Wikipedia!
Sätt dig in i verkligen istället så kanske det går upp för dig att formella lagar kan ändras många decennier efter vedertagen praxis
Hade du suttit i marknaden istf att gå med röjsåg hade du nog förstått. Återigen, håll dig till det du kan. Regeringen sätter MÅLET för penningpolitiken, riksbanken styr efter det MÅLET. Redan på 80taley var fast växelkurs föråldrat men det tog fram till 1992 innan Sverige förstod det.
Det var en ökänd strategi under 70- och 80-talen att efter valen devalvera svenska kronan för att göra exportindustrin välvilligt inställd till höjda skatter. Detta drev inflationen till nya höjder varje gång. Det var därför något nytt när man bestämde att försvara en fast växelkurs till vilket pris som helst, för att på det sättet omöjliggöra inflation.
Det var därför Sverige hade 500% ränta under några dagar innan man gav upp och släppte kursen fri istället. Vilket i praktiken tjänat oss väl under decennier nu. Vi har genom åren då haft en kurs som motsvarar landets konkurrenskraft och gett precis lagom exportfördelar kontinuerligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Det gör ont när knoppar brista!
Jag tror du övervärderar hur lätt det var för politiker att devalvera förr, det kom med inte obetydliga förtroendekostnader, både internationellt och i opinionen. I verkligheten styrde de ju dock lika lite som kaptenen på en roderlös båt. Något som regeringen Bildt med full arrogans visade oss (och vem vet, hade vi haft en mer regeringsvan sosseregering vid (den oinkopplade) ratten då hade de kanske devalverat tidigare och vi fått leva med skimären med fasta växelkurser något eller några decennier till).
Jag tror du övervärderar hur lätt det var för politiker att devalvera förr, det kom med inte obetydliga förtroendekostnader, både internationellt och i opinionen. I verkligheten styrde de ju dock lika lite som kaptenen på en roderlös båt. Något som regeringen Bildt med full arrogans visade oss (och vem vet, hade vi haft en mer regeringsvan sosseregering vid (den oinkopplade) ratten då hade de kanske devalverat tidigare och vi fått leva med skimären med fasta växelkurser något eller några decennier till).