Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänkte inte på att det kunde blandas ihop med exempelvis reglerkraft, eller svängmassefrågan, så nej, det var inte det som avsågs.
jag tolkade det i alla fall som någon form av gräddfil för vinden – och det finns ju sådana tongångar framgent – liksom för stamnätsutbyggnad – men inget(?) finns väl på plats ännu så projekten har nog inte intecknat dessa i sina planer

i väntan på havsbaserad kraft får man kanske glädjas åt beställningar på sammanlagt ca 900 MW landbaserade vindturbiner till SE3 i år och nästa år (ger kanske 2 TWh på årsbasis), medan till SE4 finns beställningar på endast en tiondel så mycket – men så visade det sig också att Trelleborgspolitikern som inte ville titta på vindkraftverk ville titta på något helt annat i stället

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tvärtom, det var väl bara regeringen Fälldin på 70-talet som var borgerlig om man ska vara petig.
Sverige hade borgerliga regeringar 76–82 (nej, vi behöver inte diskutera huruvida fp-regeringen 78–79 var borgerlig; det var den) och 91–94 under den diskuterade perioden. Devalveringen -82 skedde dock efter valet och är alltså den som gjordes av sossarna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tvärtom, det var väl bara regeringen Fälldin på 70-talet som var borgerlig om man ska vara petig...
Här mer om devalvering i Sverige. :
[länk]
Ullsten glömde du. Fälldin hade 3 regeringar. Men hur kom du fram till att det devalverades efter varje röd valseger på 70-80talet då sossarna bara gjort det en gång?

P
Z Zodde skrev:
Ullsten glömde du. Fälldin hade 3 regeringar. Men hur kom du fram till att det devalverades efter varje röd valseger på 70-80talet då sossarna bara gjort det en gång?
De var väl så duktiga på det att det kändes som fler gånger ;)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De var väl så duktiga på det att det kändes som fler gånger ;)
Duktiga den enda gången? De tog i iallafall och hällde bensin på börsen som steg ordentligt.

Har man inte bättre koll ska man nog låta bli att slänga ur sig saker som en lätt googling kan motbevisa.

P
Z Zodde skrev:
Duktiga den enda gången? De tog i iallafall och hällde bensin på börsen som steg ordentligt.

Har man inte bättre koll ska man nog låta bli att slänga ur sig saker som en lätt googling kan motbevisa.
Menar du mig nu som skämtade?
eller den som påstod att sossarna gjort detta konstant?

Maskintok skrev:
Menar du mig nu som skämtade?
eller den som påstod att sossarna gjort detta konstant?
Förstod nog att du skojade. Har för mig Thomas Fischer ( eller möjligen Erik Penser) efter (s) valseger 1982 myntade uttrycket ” när borgarna vinner valet går börsen upp i 3 dagar och sjunker i 3år, när sossarna vinner går börsen ned i 3 dagar men sen upp i 3 år”

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men intressant med en liten utblick i skandinaviskt perspektiv.

Man undrar litet hur debatten går i vårt kära grannland Norge där det idag är en tiofaldig prisökning från de sydligaste områdena till elområdet omedelbart ovanför. Utan att ha någon vidare insikt här så kan man kanske gissa att detta har sin grund i nya kabeln till UK?

Norrmännen borde vara riktigt jäkla förbannade i likhet med vad vi sett hos oss.

Karta som visar elpriser och energiflöden i Skandinavien, med fokus på export och import av el i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men intressant med en liten utblick i skandinaviskt perspektiv.

Man undrar litet hur debatten går i vårt kära grannland Norge där det idag är en tiofaldig prisökning från de sydligaste områdena till elområdet omedelbart ovanför. Utan att ha någon vidare insikt här så kan man kanske gissa att detta har sin grund i nya kabeln till UK?

Norrmännen borde vara riktigt jäkla förbannade i likhet med vad vi sett hos oss.

[bild]
Skillnaderna uppstod innan UK kabeln började användas kommersiellt.

Z Zodde skrev:
Skillnaderna uppstod innan UK kabeln började användas kommersiellt.
Jag ska erkänna att jag inte har haft långtidskoll på detta område. Men vad berodde dessa ganska extrema skillnader på tidigare i så fall, var det bara kablarna mot Danmark och Tyskland som drev upp priserna? Får säga att jag inte noterat så här stora skillnader i storleksordniingen 10x. magnitud, tidigare.

Det är priser som gräver djupa hål i plånboken för vanliga medborgare och är lika svårt att rättfärdiga i Norge som i Sverige, den extrema diskrepansen mellan elområden. För företagsverksamhet kan man anta att det är helt förödande.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag ska erkänna att jag inte har haft långtidskoll på detta område. Men vad berodde dessa ganska extrema skillnader på tidigare i så fall, var det bara kablarna mot Danmark och Tyskland som drev upp priserna? Får säga att jag inte noterat så här stora skillnader i storleksordniingen 10x. magnitud, tidigare.

Det är priser som gräver djupa hål i plånboken för vanliga medborgare och är lika svårt att rättfärdiga i Norge som i Sverige, den extrema diskrepansen mellan elområden. För företagsverksamhet kan man anta att det är helt förödande.
Utan att vara hundra menar jag att skillnaden norr-söder uppstod ungefär samtidigt i Sverige och Norge. Skillnaden i ören blev först riktigt märkbar under andra halvan av 2021 när rallyt tog fart

Z Zodde skrev:
Utan att vara hundra menar jag att skillnaden norr-söder uppstod ungefär samtidigt i Sverige och Norge. Skillnaden i ören blev först riktigt märkbar under andra halvan av 2021 när rallyt tog fart
Ok. Men vi pratar inte ören här. Det är skillnad i magnitud, 10x. Detta förändrar hela spelplanen i grunden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
...jämföras med sig utfallet av ett enstaka finskt kärnkraftsbygge... ja, det hade ju varit roligt om det funnits något europeiskt mönsterprojekt att lyfta fram i stället för att ta upp finska Olkiluoto 3 när man pratar om kärnkraft – tyvärr har jag svårt att hitta något sådant, och jag skulle snarare säga att OL3 inte ens är sämst utan rätt typisk
Vilka europeiska kärnkraftsbyggen finns det i modern tid?

P
P pmd skrev:
Vilka europeiska kärnkraftsbyggen finns det i modern tid?
Frankrike?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok. Men vi pratar inte ören här. Det är skillnad i magnitud, 10x. Detta förändrar hela spelplanen i grunden.
Priset uttrycks i ören. 10öre vs 20 öre är inte mycket i ören men ändå 100pct dyrare. Om skillnaden ökar från 10 till 100ören så reagerar folk på ett helt annat sätt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.