Ja, jag hade också förstått det som att de fått nej på att bygga på Hisingen. Man kanske skulle investera lite i oljedepån uppe i Stenungssund…

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S sandos skrev:
Antar att elnätet inte kan ha _så_ stor problem med andra ord? Antar att detta hänger ihop med uppgraderingar i nätet som kommer vara klara i tid? 50GWh per år mot 60GWh per år i Northvolt ett?
fast 50 respektive 60 GWh är väl kapaciteten på batterierna som tillverkas? inte vad själva industrin gör av med – fabrik Ett sägs behöva "blygsamma" 2 TWh... (en tredjedels Ringhals 1)

harka harka skrev:
fast 50 respektive 60 GWh är väl kapaciteten på batterierna som tillverkas? inte vad själva industrin gör av med – fabrik Ett sägs behöva "blygsamma" 2 TWh... (en tredjedels Ringhals 1)
Absolut, men det var bara så mycket prat om att första fabriken inte kunde byggas pga. att det inte fanns någon kapacitet i näten.

• Gilla
harka
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan möjligen kritisera hur kreditmarknaden avreglerades, det skulle kanske gjorts i några steg, eller med några smärre begränsningar i början.
Eventuellt borde man ha avreglerat i omvänd ordning, dvs först avskaffa valutaregleringarna och sen avreglera kreditmarknaden, men det är inget som jag gick omkring och basunerade ut när det begav sig. Jag är inte heller tvärsäker på att det hade blivit bättre.
Där skapade man nämligen grunden på krisen som startade 1990.
Så länge den krisen lever i minnet hos ledande politiker så kommer den inte att upprepas, men den som lever ett par decennier till får se hur långsiktigt vårt kollektiva minne är …

P
Maskintok skrev:
beror på hur man valt att lösa det på.
trappa hade varit bättre
Hur menar du? Skulle man ha låtit kronan ha en halvfast växelkurs ett tag?

P
DennisCA DennisCA skrev:
Ja alla andra hoppade av bron så vi måste också.
Bron ledde ju inte till nåt bra ställe.

P pmd skrev:
Eventuellt borde man ha avreglerat i omvänd ordning, dvs först avskaffa valutaregleringarna och sen avreglera kreditmarknaden, men det är inget som jag gick omkring och basunerade ut när det begav sig. Jag är inte heller tvärsäker på att det hade blivit bättre.

Så länge den krisen lever i minnet hos ledande politiker så kommer den inte att upprepas, men den som lever ett par decennier till får se hur långsiktigt vårt kollektiva minne är …
När jag skrivit om avreglering av kreditmarknaden har mitt inlägg tagits bort av moderator, noterar att det diskuteras igen och tänker följa för att se om er diskussion modereras.

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När jag skrivit om avreglering av kreditmarknaden har mitt inlägg tagits bort av moderator, noterar att det diskuteras igen och tänker följa för att se om er diskussion modereras.
Är nog inte helt lätt att vara moderator när tråden undan för undan går OT. Nånstans må de kanske sätta en gräns och den som precis passerar kan tycka det är orättvist jmf med den som enligt moderator precis höll sig innanför.

• Gilla
  • Arg
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är nog inte helt lätt att vara moderator när tråden undan för undan går OT. Nånstans må de kanske sätta en gräns och den som precis passerar kan tycka det är orättvist jmf med den som enligt moderator precis höll sig innanför.
Absolut, ska bli intressant att se vart gränsen är och om det kommer modereras klokt och rättvist.

Angående elen för Northvolt:

Och så ska elen räcka till. Här räknar Northvolt med vindkraft till havs. Det bygger, så vitt jag förstår, på att det verkligen blåser hela tiden utanför Västkusten, men det kanske det gör. På presskonferensen lät det hur som helst som de fått betryggande besked från både Svenska Kraftnät och energiföretag.
De är duktiga om de hinner bygga vindkraft till havs till 2025 måste man ju säga! :)

Finns väl som sagt en bra lina upp till Stenungsund annars…

B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns väl som sagt en bra lina upp till Stenungsund annars…
Japp, ligger även i linje med deras miljöpolicy :crysmile:

(Men Stenungsund är väl permanent nerlagt?)
Solnedgångssiluett av vindkraftverk i Skåne som symboliserar havsbaserad vindkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Kan någon förklara för mig hur tillgången till just "fossilfri energi" främjade valet att placera Northvolts nya fabrik i Göteborg? Resterande urvalsparametrar är närmast självklarheter.

GP - Göteborg får nya batterifabriken.

"Det blir 3 000 nya jobb till Göteborg. Det meddelar Volvo Cars på fredagsmorgonen då det står klart att staden vunnit kampen om bilfabriken.
– Här finns infrastruktur, logistik, närhet till bilfabriken, fossilfri energi och kompetens, säger Volvo Cars-chefen Javier Varela."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Boilerplate4U
B BSOD skrev:
Japp, ligger även i linje med deras miljöpolicy :crysmile:

(Men Stenungsund är väl permanent nerlagt?)
[bild]
Lycka till med fossilfri el till 2026! :rofl:

EDIT
Läst helt fel, ny text: Lycka till med fossilfri el till 3026! :rofl:

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Lycka till med fossilfri el till 2026! :rofl:
Fossil el var det.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.