Mikael_L
Maskintok skrev:
och iallafall inte exportera energi förens vi har 2500 MW i överskott.. allt över det kan man få sälja.. Men 2500 MW mer än vi förbrukar bör vi säkerställa som tillgång.
produktion skall alltid vara högre än förbrukningen... Det borde vilken marknads nisse som helst veta..
D Daniel 109 skrev:
Det låter som ett effektivt sätt att få nätet att kollapsa. Du saknar den mest grundläggande kunskapen om nätstabilitet.
Du förstod nog inte hur Maskintok menade.
Naturligtvis ska SVK köpa in 1,2 miljoner st vattenkokare som alla står och kokar bort vatten så vi kan dumpa överskottseffekten någonstans.

Eller så menar kanske Maskintok bara helt enkelt att vi ska spara den mängden vatten i våra dammar, (som reserv), dvs nästan året om släppa vatten i utskoven och dammarna skulle stå fulla långa tider under året.

Det är inte konstigare än att vi sommaren har mer tillgänglig effekt än behovet. Den går att bygga ut så vi alltid, året om, har mycket mer tillgänglig effekt än behovet.
Däremot är allt detta naturligtvis ekonomiskt vansinne, nationalekonomiskt inte minst. T.ex. skulle det alltid vara bättre att sälja varenda uns av överskottseffekt så fort som priset överstiger produktionskostnaden, inte att sitta och hålla emot och låta kärnreaktorer stå stilla, släppa vatten i utskovsluckorna samt stoppa vindsnurrorna, all denna tillgång på energi är naturligtvis bäst att sälja så fort vi inte förbrukar allt själva.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det hade gått rätt dåligt för Sverige om vi hade fortsatt att ha valutaregleringarna som S avskaffade.
Sverige är beroende av att kunna handla på världsmarknaden. Det är grunden för vårt välstånd.
Om man kikar på avreglerandet av valutamarknaden samt några år senare släppa kronkursen fri så här i backspegeln så inser alla (iaf som kan något litet) att det var nödvändiga utvecklingssteg.
Man kan inte som land gå helt i otakt med alla andra länder man har att göra med. Den resa Sverige gjorde, den gjorde alla Västländer, bara med några få års skillnad lite hit och dit, hur och när man gjorde det.

Det går inte att kritisera att vi gjort som vi gjorde, ty det var det enda rätta (och alla stora partier var med på det, från vänster till höger, kanske inte vänsterpartiet eller miljöpartiet).
Man kan möjligen kritisera hur kreditmarknaden avreglerades, det skulle kanske gjorts i några steg, eller med några smärre begränsningar i början.
Där skapade man nämligen grunden på krisen som startade 1990.

Kronförsvaret 1992, med 500% ränta var dock bara löjligt, just med att ta i med den räntan visade man ju på sätt och vis att man insåg att vi förlorat, vi borde helt enkelt tidigare ha bytt till fast växelkurs.
Nåväl, nu utgjorde ju denna extremt korta tid med 500% inget som egentligen spelade någon roll, det blev en så kort parantes i historien att det i sak inte påverkat något, utan det har mer bara blivit en fläck på mångas hjärnor, som man inte vill glömma, utan gärna prata om. Utan att egentligen ha någon koll på att det i sak inte påverkade något alls, inte ens att vi slapp byta till rörlig växelkurs.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej så blir det säkert inte eftersom nu kärnkraft samt naturgas blir klassade som hållbara i Taxonomin.
Klassisk real-politik!
Jag är sedan säker på att det nu inom EU blir en gemensam stor kraftsamling när man sett hur tokigt det blev i år.
Jag gissar att inget större händer, naturgasen har ju sina kända politiska problem naturkärnkraften har sina ekonomiska och tidsrelaterade problem, kvar blir ju ändå naturkolet och naturoljan.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Läs detta så vet du.
Det går lätt att skylla på den som sitter vid makten vid tillfället då det sker..
Men sanningen är oftast att något skett långt innan som skapat en fjärilseffekt..

Avregleringar ledde till finanskrisen 1990 - | forskning.se
[länk]
Miljöpartiet igen? Borgarna, -de ständiga offren, det är för jävligt!

• Haha
1
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Miljöpartiet igen? Borgarna, -de ständiga offren, det är för jävligt!
Nä det är folket som är offren... alltid...

P
P pmd skrev:
Det hade gått rätt dåligt för Sverige om vi hade fortsatt att ha valutaregleringarna som S avskaffade.
Sverige är beroende av att kunna handla på världsmarknaden. Det är grunden för vårt välstånd.
beror på hur man valt att lösa det på.
trappa hade varit bättre

Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan möjligen kritisera hur kreditmarknaden avreglerades, det skulle kanske gjorts i några steg, eller med några smärre begränsningar i början.
Där skapade man nämligen grunden på krisen som startade 1990.
Borde inte ha gjort det alls

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du förstod nog inte hur Maskintok menade.
Naturligtvis ska SVK köpa in 1,2 miljoner st vattenkokare som alla står och kokar bort vatten så vi kan dumpa överskottseffekten någonstans.

Eller så menar kanske Maskintok bara helt enkelt att vi ska spara den mängden vatten i våra dammar, (som reserv), dvs nästan året om släppa vatten i utskoven och dammarna skulle stå fulla långa tider under året.

Det är inte konstigare än att vi sommaren har mer tillgänglig effekt än behovet. Den går att bygga ut så vi alltid, året om, har mycket mer tillgänglig effekt än behovet.
Däremot är allt detta naturligtvis ekonomiskt vansinne, nationalekonomiskt inte minst. T.ex. skulle det alltid vara bättre att sälja varenda uns av överskottseffekt så fort som priset överstiger produktionskostnaden, inte att sitta och hålla emot och låta kärnreaktorer stå stilla, släppa vatten i utskovsluckorna samt stoppa vindsnurrorna, all denna tillgång på energi är naturligtvis bäst att sälja så fort vi inte förbrukar allt själva.
Du förstod mig.
ekonomin har jag inte uttalat mig om alls.

Du skriver med andra ord avsiktligt rent idiotiska inlägg. Att du gör det är ju uppenbart, men jag var inte säker på att du var medveten om det.

Att skriva idioti enbart för att trolla borde få en utslängd riktigt fort.

DennisCA DennisCA skrev:
Borde inte ha gjort det alls
OT men hade Sverige inte gjort det mens resten av Europa var avreglerat hade riskvilligt kapital och investeringar sökt sig utomlands. Svensk industri hade gått på knäna och arbetslösheten hade skenat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja alla andra hoppade av bron så vi måste också.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Eller så fortsätter du hålla i din röjsåg
Ganska lågt och oväntat från dig som inte visste att Vattenfall är ett aktiebolag sedan decennier.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ganska lågt och oväntat från dig som inte visste att Vattenfall är ett aktiebolag sedan decennier.
Ja det var lågt så där ber jag om ursäkt.

Du menar att jag felaktigt benämnde VF som affärsdrivande verk? Nog inte det enda felet jag gjort/ skrivit men jag har inga problem att erkänna mina fel.( Du hittade väl ett fel till jag gjort från 2014 när du nagelfor alla mina inlägg?)
Däremot har jag problem med skribenter som uttryckligen skriver att de alltid har rätt.

Sen ser jag faktiskt en ganska stor skillnad på ett enskilt stavfel/ namnfel (AB istf AV) jmf med långa inlägg där man utgår från helt fel förustsättningar. (Stavfel på sista ordet igen!)

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Wow, Northvolt i Göteborg? Antar att elnätet inte kan ha _så_ stor problem med andra ord? Antar att detta hänger ihop med uppgraderingar i nätet som kommer vara klara i tid?

[länk]
Hade hamnat i Sundsvall/Timrå med grön el om inte Volvo pressade NV för att bygga där. Hoppas bara de är ett sätt att skapa förbättrade el överförings möjligheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.