P
P paralun skrev:
Jo och här har vi då en viktig koppling till att Finland bygger ett till kkv.
[länk]
Japp jag håller på att samma ställa lite till den tråden jag har gjort om Gazprom och hur det påverkar priset..
Och hur detta påverkar oss. samt om flaskhalsintäkter mm.

Maskintok skrev:
Japp jag håller på att samma ställa lite till den tråden jag har gjort om Gazprom och hur det påverkar priset..
Och hur detta påverkar oss. samt om flaskhalsintäkter mm.
Sen kom vi då fram till att SvK uppgraderar sin nordliga överföring mellan Finland och Sverige, 220 > 400kV.
https://www.svk.se/aurora-line/
inkl EU stöd;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen kom vi då fram till att SvK uppgraderar sin nordliga överföring mellan Finland och Sverige, 220 > 400kV.
[länk]
inkl EU stöd;)
Det kan verkligen behövas..
importen skulle få problem annars..

Maskintok skrev:
Det kan verkligen behövas..
importen skulle få problem annars..
Jo Sveriges Klondyke måste ju försörjas med el.... sen har ju finsk stålindustri samma funderingar på hybrit-teknologin.

harka harka skrev:
om man lyssnar på en podcast med förre GD för Svenska Kraftnät, Mikael Odenberg, så menar han att problemet ligger på det regionala elnätet (blir väl eon då) och inte brister i stamnätet eller avsaknad av kärnkraft

det viktiga är att inse att när Pågens har problem, så beror det på lokala nätbegränsningar i Malmöområdet, det har ingenting med stamnätet och överföringsförmågan från Norrland att göra

inte heller har det någonting att göra med vår inhemska elproduktion, om vi så hade haft 10 kärnkraftsreaktorer i Ringhals så skulle det inte ha hjälpt Pågens

för det är inte – även om det verkar så av media – brist på el man ställer till det för Pågens, utan lokala nätbegränsningar

saxat från Solcellkollens podcast från april 2021, tid 19:15-20:20
[länk]
Pudlar, tackar för inlägget och kunskapen. Själv har jag allt för okritiskt ugått från gammelmedias uppgifter och inte funderat på att använda 'solcellskollen' som informationskälla, men nog borde jag kollat åtminstånde Pågens egen hemsida innan jag skrev.

• Gilla
harka
  • Laddar…
men i sak håller jag dock med dig om att det är illa att "vi" inte alltid kan supporta goda industrietableringar

D djac skrev:
Framtida energibehov har alltid överskattats, det är nog en viktig faktor även i framtiden, oavsett hur kommande eltillskott, nätutbyggnader, export/import ser ut så kommer dramatiken sannolikt vara långt mindre än olyckskorparna kraxar om.
Det ska vi vara väldigt tacksamma för då tidigare generationers arbete med att bygga upp en stabil och bra baskraftsproduktion räddar situationen nästan hela tiden nu

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Egentligen är det väl inte den intermittenta kraften som borde åka på en straffavgift, utan leverantörerna av svängmassa som borde få betalt för denna.
Vem ska betala?

Sen tror jag att man måste se effekt (tillgång/brist) och svängmassa som ganska separata problem (visst kan de hänga ihop lite, men inte helt).

För de som vill veta mer om Hybrit så är det här deras websida.
https://www.hybritdevelopment.se/
Lysande svenskt som vi ska vara stolta över och kommer att generera massvis med arbeten i Norrland.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vem ska betala?
Sen tror jag att man måste se effekt (tillgång/brist) och svängmassa som ganska separata problem (visst kan de hänga ihop lite, men inte helt).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svängmassa

Energibrist är ett för långvarigt problem för att svängmassa (rotationsenergi) ska kunna kompensera.
Grejen är att svängmassan gör att nätet klarar av inkoppling/frånkoppling av stora laster eller producenter på nätet med endast en mindre frekvensstörning tills produktionen har reglerats till att återigen motsvara konsumtionen. Och idag sker denna reglering med hjälp av vattenkraften.

SVK har som regel att den tillgängliga svängmassan i hela nordiska nätet ska klara av att den största produktionsenheten i plötsligt faller bort, vilket idag är O3, men om några månader kommer ersättas av OL3.
Och ibland när några reaktorer stått pg.a. revision eller andra orsaker har O3 blivit beordrad att dra ner på produktionen av denna anledning.
Ganska ointuitivt, om flera verk står still, då borde man väl vilja att alla som är igång går på absolut max.
Men om ett snabbstoppat O3 skulle medföra att hela nordiska nätet går ner pga av svängmassan i nätet inte klarar av 1450MW bortfall (rent frekvensmässigt) så ber man helt enkelt O3 att dra ner på sin produktion till den nivå som nätet klarar att tappa. Att elnätet "överlever" trumfar alla andra önskemål.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vem ska betala?
Konsumenterna förstås, men det är inte min poäng. Min poäng är att elpriset idag betalas för en sammansatt vara/tjänst och att den istället borde delas upp i sina komponenter, vilka sen ersätts för sig.

Det behöver inte leds till ett totalt sett högre pris, men det skulle innebära att de som inte bidrar med svängmassa inte får lika mycket betalt som de som gör det.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Energibrist är ett för långvarigt problem för att svängmassa (rotationsenergi) ska kunna kompensera.
Grejen är att svängmassan gör att nätet klarar av inkoppling/frånkoppling av stora laster eller producenter på nätet med endast en mindre frekvensstörning tills produktionen har reglerats till att återigen motsvara konsumtionen. Och idag sker denna reglering med hjälp av vattenkraften.

SVK har som regel att den tillgängliga svängmassan i hela nordiska nätet ska klara av att den största produktionsenheten i plötsligt faller bort, vilket idag är O3, men om några månader kommer ersättas av OL3.
Och ibland när några reaktorer stått pg.a. revision eller andra orsaker har O3 blivit beordrad att dra ner på produktionen av denna anledning.
Ganska ointuitivt, om flera verk står still, då borde man väl vilja att alla som är igång går på absolut max.
Men om ett snabbstoppat O3 skulle medföra att hela nordiska nätet går ner pga av svängmassan i nätet inte klarar av 1450MW bortfall (rent frekvensmässigt) så ber man helt enkelt O3 att dra ner på sin produktion till den nivå som nätet klarar att tappa. Att elnätet "överlever" trumfar alla andra önskemål.
Jo men det är ju det här dokumentet som styr allting och jag vet inte om SvK har ett ärende om det här?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R1222&from=SV
Sen sitter man då i entso-e och diskuterar vad som ska gälla och skriver de gemensamma regelverken.
https://www.entsoe.eu/
Eftersom det är ett gemensamt EU-dokument så måste även politiker vara med, oklart för mig hur?

D djac skrev:
Man ska inte heller blanda ihop spotpriser med terminspriser, om du driver energiintensiv verksamhet är det osannolikt att du uteslutande förlitar dig på spotpriser. Detsamma med andra råvaror och komponenter.
Nja, du kan anses beroende av spotpriset även om du köpt el på långa kontrakt. För du kan ju sälja igen.

Holmens vd var väl ute och sa att de inte hade råd att göra papper med det elpris som då var, men det behöver ju inte betyda att de inte hade tillgång till el på långa kontrakt, det kan ju varit så att det var för lockande att sälja dessa kontrakt på spotmarknaden.

Som företag kan man nog både välja den kortsiktiga vinsten och fördöma den långsiktiga skadligheten i detta.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Det ska vi vara väldigt tacksamma för då tidigare generationers arbete med att bygga upp en stabil och bra baskraftsproduktion räddar situationen nästan hela tiden nu
Fint sagt men det var absolut inte det jag menade.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, du kan anses beroende av spotpriset även om du köpt el på långa kontrakt. För du kan ju sälja igen.

Holmens vd var väl ute och sa att de inte hade råd att göra papper med det elpris som då var, men det behöver ju inte betyda att de inte hade tillgång till el på långa kontrakt, det kan ju varit så att det var för lockande att sälja dessa kontrakt på spotmarknaden.

Som företag kan man nog både välja den kortsiktiga vinsten och fördöma den långsiktiga skadligheten i detta.
Ja, jag tar alltid såna uttalanden, som oftast inte ifrågasätts eftersom någon fått det citat den hoppades på, med många nypor salt. Försöker titta på verkliga händelser istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.