Mikael_L
P pmd skrev:
Vattenfall har avtal med tre olika leverantörer av kärnbränsle, varav Rosatom är en, så jag tror inte att beroendet är så stort ("Vi kan sluta närsomhelst!" – Vattenfall).
(Vad de andra två leverantörerna heter minns jag inte, men jag lovar att googla fram det om någon är för lat för att göra det själv. ;))
Jag hoppas du har rätt. Vi har ju tänkt driva våra återstående reaktorer drygt ett tiotal år till.

Maskintok skrev:
När man införde dessa områden så skulle de. använda flaskhalsintäkterna till att rusta upp nätet.. det avsågs att börja i s4.. Men inget större ingrepp har skett..
Inte heller när man la effektskatt på kärnkraften så använde man dessa summor.. Utan man har hela tiden väntat... Och väntat..
tills någon la ner kärnkraftverk då var det försent...
Jag skulle hellre vilja säga att EU gjorde en fuling och lurade Sverige med hjälp av naiva politiker.
Områdena infördes för 15 år sen. Prisskillnader ( och flaskhalsintäkter) uppstod på allvar först förra året.
Förklara gärna hur man använda intäkter från 2021 till kabelutbyggning kring 2010.
Men visst kunde SVK byggt ut snabbare och tidigare, det är nog de flesta eniga om.

• Haha
harka
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Områdena infördes för 15 år sen. Prisskillnader ( och flaskhalsintäkter) uppstod på allvar först förra året.
Förklara gärna hur man använda intäkter från 2021 till kabelutbyggning kring 2010.
Men visst kunde SVK byggt ut snabbare och tidigare, det är nog de flesta eniga om.
konstigt.. :thinking:
flaskhalsintäkter är inte sedan 2021 bara de har uppstått sedan man skapade områdena..
Och ja 2021 så blev läget ekonomiskt ohållbart, inget annat.

vilket det inte hade varit om man låtit bli att lyssna på dansk gnäll och EU fjant..
dvs Sveriges politiker behövde vara just politiker som tog ansvar och inte var knähundar...

Mikael_L
P pmd skrev:
En teori är en beskrivning av (delar av) verkligheten och den bygger på empiri (undersökningar och experiment) och logiska resonemang som ofta resulterar i matematiska ekvationer. En teori kan vara verifierad, men inte sann. Ibland liknas en teori vid Platons skuggvärld (slå upp!).

En tes däremot är ett antagande om hur verkligheten är beskaffad och behöver evidenser för att utvecklas till en teori.

En teori kan ersättas av en bättre teori när det görs framsteg i mätande och tänkande. T.ex. så har Newtonsk mekanik ersatts av relativitetsteorin (till viss del). Det betyder inte att Newton hade fel (hans beskrivning av verkligheten gäller fortfarande i begränsad omfattning) utan att Einstein (och andra moderna fysiker) hade mer rätt.

Så man kan inte säga att något "bara är en teori" och avfärda denna teori. Man bör komma med en bättre teori som ersätter den första, men då ska den nya teorin bygga på bättre evidenser förstås.
Rätt bra beskrivning av betydelsen av dessa begrepp i den akademiska världen, forskning etc.

Sen finns det en annan värld, den vanliga världen som befolkas av vanliga människor, där betyder "teori" något annat. Och jag tror att Maskintok här uttalade sig som en "vanlig människa" och inte använde begreppskanon från forskarvärlden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Maskintok skrev:
konstigt.. :thinking:
flaskhalsintäkter är inte sedan 2021 bara de har uppstått sedan man skapade områdena..
Och ja 2021 så blev läget ekonomiskt ohållbart, inget annat.

vilket det inte hade varit om man låtit bli att lyssna på dansk gnäll och EU fjant..
dvs Sveriges politiker behövde vara just politiker som tog ansvar och inte var knähundar...
Flaskhalsintäkter uppstår vid STORA prisskillnader mellan områdena och det fick vi först förra året. Är prisskillnaderna försumbara uppstår inga intäkter

Maskintok skrev:
Jaså..

En månad med elområden: Tio frågor och tio svar
[länk]
De har funnits där hela tiden.. Men inte gett dessa summor tidigare...
Om du hade en skillnad på några ören då jmf med över en krona nu så skulle jag nog säga att intäkterna då var försumbara jmf med dagens.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Om du hade en skillnad på några ören då jmf med över en krona nu så skulle jag nog säga att intäkterna då var försumbara jmf med dagens.
Nu var det inte det du skrev nyss..
Men skitsamma.
Ta och kolla i länken jag la hit.. 198 sidor.. Men kan ju vara spännande för det..
Är från 2017..men gäller åren 2020-2023..

Maskintok skrev:
Nu var det inte det du skrev nyss..
Men skitsamma.
Ta och kolla i länken jag la hit.. 198 sidor.. Men kan ju vara spännande för det..
Är från 2017..men gäller åren 2020-2023..
Jodå, hävdat samma hela tiden. Flaskhalsintäkterna var försumbara då elpriset låg kring 20-30öre och hade näppe finansierat något som helst.

Maskintok skrev:
finns idag ca 19 miljarder kr från flaskhalsintäkter...

Jag ska dock sätta mig och glo i denna..
19 miljarder säger ju inget om man inte vet hur mycket som givits tillbaka till kunderna i form av lägre nätavgift ?
Oavsett var pengarna kommer från borde det vara hög prioritet att bygga ut stamnätet. Marknadsaktörerna på börserna har lobbat för detta i decennier men SVK har inte responderat

P
Z Zodde skrev:
19 miljarder säger ju inget om man inte vet hur mycket som givits tillbaka till kunderna i form av lägre nätavgift ?
Oavsett var pengarna kommer från borde det vara hög prioritet att bygga ut stamnätet. Marknadsaktörerna på börserna har lobbat för detta i decennier men SVK har inte responderat
följ pengarna när man vet summan.

P
Z Zodde skrev:
Det är för fel öron... Det är politikerna man ska smöra för... Inte svk...
De agerar utifrån budget.
Har inte regeringen avsatt extra åt detta så har de inte..

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Man håller ju dock på och förstärker nätet.
I första skedet är det väl en eller två 220kV-linjer som ska uppgraderas till 400kV, och ge ett ganska betydande kapacitetstillskott.
https://www.svk.se/siteassets/2.utv...nadsprojekt/nordsyd/dokument/nord-syd-web.pdf
Jag hatar när man skiter att datummärka sådana här publikationer, men jag vill minnas att denna släppts för ca ett år sedan.

Dock kommer nog stamnätets utbyggnad vara klar först när de två nya stålverken i norr och lite annat där har gjort att det inte längre finns någon el att transportera söderut - är jag rädd ... :cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.