723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
om man vill ha svar skriv gärna på rätt språk..
Nä alla svenska myndigheter agerar efter en budget.. i den får de varierande anslag..
Och detta skall räcka för de insatser som regering avser att utföra.
Så svk får inte alla dessa pengar att leka med.. Utan måste fråga mamma om godispengar..
Nä alla svenska myndigheter agerar efter en budget.. i den får de varierande anslag..
Och detta skall räcka för de insatser som regering avser att utföra.
Så svk får inte alla dessa pengar att leka med.. Utan måste fråga mamma om godispengar..
Maskintok skrev:
Ber om ursäkt för att jag använde kanslisvenska som uppenbarligen blev för avancerat...
Vad är "rätt språk" ? Språk som DU förstår?
"Vad betyder äska?
"(mest i kanslispråk) anhålla om, begära: äska anslag till något;"
Myndigheten BEGÄR ANSLAG, sen fattar regeringen via budgeten beslut hur mycket pengar de får.
Min fråga var alltså om SVK begärt massa pengar som de inte fått? Isåfall är det politikerna som har ansvaret.
Har SVK däremot inte begärt anslag till stamnätsutbyggning blir det svårare att lasta politikerna
Vill du ha något tillbaka, ändra attityd.Z Zodde skrev:Ber om ursäkt för att jag använde kanslisvenska som uppenbarligen blev för avancerat...
"Vad betyder äska?
Myndigheten BEGÄR ANSLAG, sen fattar regeringen via budgeten beslut hur mycket pengar de får.
Min fråga var alltså om SVK begärt massa pengar som de inte fått? Isåfall är det politikerna som har ansvaret.
Har SVK däremot inte begärt anslag till stamnätsutbyggning blir det svårare att lasta politikerna
Vill du göra dig förstådd... skriv på svenska.
kanslisvenska.. det är inget annat än när någon som inte förstår verkligheten försöker göra sig kunnig.
Nej jag hade ingen fråga.Z Zodde skrev:Ber om ursäkt för att jag använde kanslisvenska som uppenbarligen blev för avancerat...
"Vad betyder äska?
Det kan inte bli svårt att lasta politiker, det är mer eller mindre omöjligt sedan palme löste detta åt politiker.. Så nu går de fria från allt..
Vi har väl ungefär samma mängd alternativ idag? Eller kan vi förlita oss på annat än kärnkraft och vattenkraft de närmaste 60 åren?harka skrev:
men man hade väl bara två alternativ att välja bland, så om det blev något som ska stå i 60 år (och inga andra alternativ vid horisonten) så kunde man väl bara säga "så här blir det" – och dess livslängd blir i samma magnitud som den övriga produktionen (vattenkraften)... långsiktigt, stabilt, tryggt och bra....
Europa har skapat EU och därför har vi nu haft den längsta sammanhängande perioden av fred någonsin (eller åtminstone på mycket, mycket, mycket länge).Maskintok skrev:
Det förtjänar väldigt mycket respekt.
(Tyvärr har den långa freden mest hållit sig till EU. Det har ju förekommit krig i länder i Europa som inte var med i EU,. Det är rätt bra ändå, historiskt).
Folkliga ledare? Ha! S.k. folkliga ledare är oftast demagoger som appellerar till pöbeln. Obildade och okunniga plebejer som är både historielösa och saknar insikt i det mesta som gäller samhällslivet.Maskintok skrev:
Vladimir Putin är inte en folklig ledare.