Maskintok skrev:
Det är för fel öron... Det är politikerna man ska smöra för... Inte svk...
De agerar utifrån budget.
Har inte regeringen avsatt extra åt detta så har de inte..
Så du menar SVK äskat finansiering men politikerna nobbat? Verifiera please

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Så du menar SVK äskat finansiering men politikerna nobbat? Verifiera please
äskat?

Maskintok skrev:
äskat?
Ja

Maskintok skrev:
äskat?
tiggt till sig

P
om man vill ha svar skriv gärna på rätt språk..

Nä alla svenska myndigheter agerar efter en budget.. i den får de varierande anslag..
Och detta skall räcka för de insatser som regering avser att utföra.

Så svk får inte alla dessa pengar att leka med.. Utan måste fråga mamma om godispengar..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om man vill ha svar skriv gärna på rätt språk..

Nä alla svenska myndigheter agerar efter en budget.. i den får de varierande anslag..
Och detta skall räcka för de insatser som regering avser att utföra.

Så svk får inte alla dessa pengar att leka med.. Utan måste fråga mamma om godispengar..

Ber om ursäkt för att jag använde kanslisvenska som uppenbarligen blev för avancerat...
Vad är "rätt språk" ? Språk som DU förstår? :rofl:

"Vad betyder äska?
"(mest i kanslispråk) anhålla om, begära: äska anslag till något;"

Myndigheten BEGÄR ANSLAG, sen fattar regeringen via budgeten beslut hur mycket pengar de får.
Min fråga var alltså om SVK begärt massa pengar som de inte fått? Isåfall är det politikerna som har ansvaret.
Har SVK däremot inte begärt anslag till stamnätsutbyggning blir det svårare att lasta politikerna

• Gilla
Snicklas och 6 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Ber om ursäkt för att jag använde kanslisvenska som uppenbarligen blev för avancerat...

"Vad betyder äska?

Myndigheten BEGÄR ANSLAG, sen fattar regeringen via budgeten beslut hur mycket pengar de får.
Min fråga var alltså om SVK begärt massa pengar som de inte fått? Isåfall är det politikerna som har ansvaret.
Har SVK däremot inte begärt anslag till stamnätsutbyggning blir det svårare att lasta politikerna
Vill du ha något tillbaka, ändra attityd.
Vill du göra dig förstådd... skriv på svenska.
kanslisvenska.. det är inget annat än när någon som inte förstår verkligheten försöker göra sig kunnig.

P
Z Zodde skrev:

"Vad betyder äska?

Nej jag hade ingen fråga.
Det kan inte bli svårt att lasta politiker, det är mer eller mindre omöjligt sedan palme löste detta åt politiker.. Så nu går de fria från allt..

Maskintok skrev:
Vill du ha något tillbaka, ändra attityd.
Vill du göra dig förstådd... skriv på svenska.
kanslisvenska.. det är inget annat än när någon som inte förstår verkligheten försöker göra sig kunnig.
Sorry, har bett om ursäkt, känner inte din lingvistiska nivå...

P
harka harka skrev:
:) men man hade väl bara två alternativ att välja bland, så om det blev något som ska stå i 60 år (och inga andra alternativ vid horisonten) så kunde man väl bara säga "så här blir det" – och dess livslängd blir i samma magnitud som den övriga produktionen (vattenkraften)... långsiktigt, stabilt, tryggt och bra....
Vi har väl ungefär samma mängd alternativ idag? Eller kan vi förlita oss på annat än kärnkraft och vattenkraft de närmaste 60 åren?

P
Maskintok skrev:
Vart skrev jag det?
Detta handlar om parlamentet... :rolleyes:
Jag skrev det.
Jag jämförde "krigshetsen" hos Europa med densamma hos Putin, som du jämställde. Den jämförelsen utfaller inte till Putins fördel.

P
P paralun skrev:
Här behövs då riktig real-politik samt respekt för varandra.
Ryssland kan börja med att respektera nationsgränserna i Europa.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Vad har Europa bidragit med som gör att de förtjänar respekt?
Europa har skapat EU och därför har vi nu haft den längsta sammanhängande perioden av fred någonsin (eller åtminstone på mycket, mycket, mycket länge).
Det förtjänar väldigt mycket respekt.

(Tyvärr har den långa freden mest hållit sig till EU. Det har ju förekommit krig i länder i Europa som inte var med i EU,. Det är rätt bra ändå, historiskt).

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag anser och kommer alltid att acceptera folkliga ledare kan man göra.
Folkliga ledare? Ha! S.k. folkliga ledare är oftast demagoger som appellerar till pöbeln. Obildade och okunniga plebejer som är både historielösa och saknar insikt i det mesta som gäller samhällslivet.

Vladimir Putin är inte en folklig ledare.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Elområdena skapades för 15 år sen. Prisskillnaderna synliggjordes först förra året
Att bygga bort flaskhalsarna i det svenska stamnätet hade väl medfört att priserna vi nu ser i SE4 och SE3 hade propagerat till SE2 och SE1?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.