P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars fanns det fler skäl, att kärnkraft var under uppsegling i många länder visste man ju, och genom att ge några av kontrakten till ASEA, sedermera ASEA atom, så stärkte man ett svenskt bolag för att de sen skulle kunna göra fler affärer med andra länder - money talks.
Ja, svensk kärnkraftsteknik är en doldis, men väl i klass med svensk flygindustri när det gäller innovation och spjutspetsteknik.

• Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att bygga bort flaskhalsarna i det svenska stamnätet hade väl medfört att priserna vi nu ser i SE4 och SE3 hade propagerat till SE2 och SE1?
Nånstans mittemellan hade vi sannolikt hamnat.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock var det programmet redan skrotat när de civila reaktorerna i Barsebäck och Oskarshamn började planeras. Så i princip var detta inte avgörande på något vis för att välja just kärnkraft.
Kärnkraft och kärnkraftverk har en lång historia i Sverige. Planerna för ett kärnkraftverk utanför Oskarshamn började ta form redan 1955 och då var svenska kärnvapen fortfarande högst aktuella. 1972 var utvecklingen av svenska kärnvapen helt avvecklad, men efter 1966 var den svenska atombombens saga all efter att Sverige hade skrivit på icke-spridningsavtalet.

Däremot tror jag inte heller att möjligheten att utveckla kärnvapen var något som var avgörande för planerna på kärnkraft i Sverige. Det råkade bara finnas möjligheter till en symbios mellan de båda.
Och de reaktorer som vi sen byggt har inte heller möjlighet att producera vapenplutonium.
Helt riktigt. Inget av de 12 kommersiella kärnkraftverken har/hade kapacitet att tillverka vapenplutonium.
Det var bara Marvikenreaktorn som planerades för det, men den blev aldrig färdigställd. (Eventuellt hade Ågestareaktorn kunnat tillverka vapenplutonium, men det är jag inte säker på. Den gjorde dock aldrig det).

Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt bra beskrivning av betydelsen av dessa begrepp i den akademiska världen, forskning etc.

Sen finns det en annan värld, den vanliga världen som befolkas av vanliga människor, där betyder "teori" något annat. Och jag tror att Maskintok här uttalade sig som en "vanlig människa" och inte använde begreppskanon från forskarvärlden.
Dags att allmänheten lär sig något nytt alltså! Det är akademins tredje uppgift (av tre).

P
Maskintok skrev:
Regleringsbrev 2015 Myndighet Affärsverket svenska kraftnät - Ekonomistyrningsverket
[länk]
Vad står det i det brevet och hur är det relevant för diskussionen?

P
P pmd skrev:
Jag skrev det.
Jag jämförde "krigshetsen" hos Europa med densamma hos Putin, som du jämställde. Den jämförelsen utfaller inte till Putins fördel.
finns en annan tråd där jag motbevisat detta.. Och vad samt vem som ligger bakom.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, fungerande baskraft .. :thinking:
Jo visst, den fungerade nog ett litet tag till, men det som lagts ner har varit nära åldersstrecket åtminstone. Det är inte så att den kvarvarande tiden skulle räckt tills det står ersättare klara. Vad som mest saknas är tio år gamla beslut, viktiga beslut som ej togs för 10 år sedan, och det har faktiskt funnits möjligheter för olika regeringsbildningar att ta dessa beslut, så alla har ju missat sina chanser!

Så hur vi än vrider och vänder på oss så har vi ändock satt oss i denna soppan och måste klara oss genom det med mindre kk än vad åtminstone jag velat.

Men sen var det ett intressant 30 minuter igår där Stenevi fick vrida sig som en mask på kroken när Anders inte så lätt ville låta Stenevi komma undan utan förklaringar.
Det blev åtminstone ruggigt tydligt att MP inte vill stå för sin insats att ha lyckats stänga 4 reaktorer under mandatperioden, det är som att de skäms för detta idag.

Ganska märkligt ändå kan man tycka. Det är ju ändock hela basen, grunden för detta parti som föddes ur kärnkraftsmotståndet, den frågan som varit den röda linjen genom hela partiets historia.
Den enda riktigt odiskuterbara frågan man drivit hela tiden.
Nu har man lyckats med ett riktigt genombrott, och det är nu krattat och klart att ta åt sig äran, men då gör man allt för att mumla bort det.

Det är liksom att V skulle lyckats återinföra arvsskatt och högre företagsskatt och öka bidragen till fattiga och pensionärer och att Nooshi skulle göra allt för få det att låta som att de inte hade med det att göra
Eller att M skulle ha lyckats halvera arbetsgivaravgiften och att Ulf sen skulle försöka få det att låta som att det bara råkade bli så av sig självt.
Eller att SD skulle få till ett totalt invandrarstopp och att Jimmie inte sen ville låtsas om att SD hade något med det att göra.
Ja visst är det konstigt att när ett partis mest våta dröm till sist går i uppfyllelse så vill man inte ens låtsas om att man har lyckats med något. :thinking:

Kolla gärna dessa 30 minuter, framförallt hoppas jag alla kollar alla avsnitten sen i Aug-sept, när man börjar tumma ordentligt på sina valsedlar.
[länk]
det är väl för att de flesta som röstat på mp inte riktigt förstått vad mp politik innebär i realiteten. Ökad co2 utsläpp via förbränning av gas och olja samt kraftiga kostnadsökningar. De flesta är inte intresserade av att de levnadsvillkor som deras politik innebär. Därför tappar dom nu och därför inser mp att dom inte kan stå för sin egen politik. Skulle tappa för många väljare vilken dom rätteligen redan börjat göra.

P
Z Zodde skrev:
Sorry, har bett om ursäkt, känner inte din lingvistiska nivå...
Du bör beakta denna..
För varken ursäkt eller annat är menat än just detta..

Maktspråk
https://larare.at/svenska/moment/sprak/maktsprak.html

Det korrekta språket är vanlig svenska.
svenskt forum och nej det är inget byråkratforum tvärtom..
Så de som svänger sig med detta beteende använder teknik de ej klarar av..

Mikael_L
Z Zodde skrev:
"(mest i kanslispråk) anhålla om, begära: äska anslag till något;"
Ojoj, många svåra ord där.
Du måste förenkla så alla förstår.
Det är ju inte säkert att man vet vad "anhålla", "begära", "anslag" betyder. "kanslispråk" är också lurigt men även prepositioner såsom "till" är kluriga för en del.
Och nu har jag drygat mig med svåra ord som "prepositioner", "säkert", "kluriga".

Ähh, bäst är att inte skriva något alls. :crysmile: :geek:

• Haha
  • Gilla
Snicklas och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo visst men det hade varit bättre att lägga ner lite tid och pengar på att modifiera nätet istället för att skapa områden utan inhemsk marknad så priserna drar åt fanders i s3 och s4... framförallt i s4..
Alternativet hade varit att priserna skenar i hela landet.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, många svåra ord där.
Du måste förenkla så alla förstår.
Det är ju inte säkert att man vet vad "anhålla", "begära", "anslag" betyder. "kanslispråk" är också lurigt men även prepositioner såsom "till" är kluriga för en del.
Och nu har jag drygat mig med svåra ord som "prepositioner", "säkert", "kluriga".

Ähh, bäst är att inte skriva något alls. :crysmile: :geek:
Du bör läsa länken ovanför du med... Kanske ger lite ljus på varför man ena gången skriver som någon tonåring för att i nästa inlägg skriva kanslisvenska... Och då leka byråkrat.

P
useless useless skrev:
Alternativet hade varit att priserna skenar i hela landet.
Nä varför drar du parallellen?

17 olika länkar om flaskhalsintäkter och hur dessa var tänkt att användas..läst någon av dem?

Det område som skulle få högre pris oavsett är s4..
Det beror helt på Danmark och EU..
Hade inte danskarna haft en släng av mp sjukan så hade vi haft Barsebäck kvar eller åtminstone kärnkraft där... Vilket reducerat ner priset rejält..

P
P pmd skrev:
Folkliga ledare? Ha! S.k. folkliga ledare är oftast demagoger som appellerar till pöbeln. Obildade och okunniga plebejer som är både historielösa och saknar insikt i det mesta som gäller samhällslivet.

Vladimir Putin är inte en folklig ledare.
Vart har jag skrivit det?

P
P pmd skrev:
Vad står det i det brevet och hur är det relevant för diskussionen?
Det står hur flaskhalsintäkter skall redovisas och det står en hel del intressanta saker i den länken..

M Martysmart skrev:
det är väl för att de flesta som röstat på mp inte riktigt förstått vad mp politik innebär i realiteten. Ökad co2 utsläpp via förbränning av gas och olja samt kraftiga kostnadsökningar. De flesta är inte intresserade av att de levnadsvillkor som deras politik innebär. Därför tappar dom nu och därför inser mp att dom inte kan stå för sin egen politik. Skulle tappa för många väljare vilken dom rätteligen redan börjat göra.
"Börjat"?
Miljöpartiklarna begick politisk harakiri i samband med senaste regeringskrisen när de avgick och elkrisen gör nu att de blir avslöjade för siff falskpel. Förmodligen så "slickar" de nu såren och hoppas att väljarna glömmer.
Det blir åskådarläktaren i höst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.