P
Z Zodde skrev:
Norge är med i EES. Ganska mycket mer som är lika än som skiljer mellan EU och EES i praktiken.
jaha ja så då var det något liknande för att marknaden skulle vara fri även där..

Vad skulle svk och statnet ha orsakat?
att man inte har investerat i näten det märks tydligt.. Men vad är det som de skulle ha orsakat... flaskhalsar blir det, men det är mest kännbart där ingen produktion finns som möter upp...

Redigerat av moderator:
Maskintok skrev:
jaha ja så då var det något liknande för att marknaden skulle vara fri även där..

Mannen som alltid har rätt har uppenbarligen missat de mest grundläggande sambanden i en marknadsekonomi.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Mannen som alltid har rätt har uppenbarligen missat de mest grundläggande sambanden i en marknadsekonomi.
kul att du är vaken.. :rofl:(y)

Maskintok skrev:

att man inte har investerat i näten det märks tydligt.. Men vad är det som de skulle ha orsakat... flaskhalsar blir det, men det är mest kännbart där ingen produktion finns som möter upp...
Att dom över tid inte byggt ut infrastrukturen inom landet

P
Z Zodde skrev:
Att dom över tid inte byggt ut infrastrukturen inom landet
Ja men det är ju inget konstigt egentligen..
iallafall inte här... Den sittande regeringen har ansett att pengar behövs till annat..

spelar ingen roll om det var S eller M.. det skulle aldrig satsas..
flaskhalsintäkterna som var tänkta till detta vete tusan va de går till... Men nätet är oförändrat..

Z Zodde skrev:
5 områden i Norge.
Var på besök hos en ex kollega på Nasdaq igår och fick massa ny kunskap.
Marknaden skyller elområdena på våra TSO (Statnett och SVK) för dålig nationell infrastruktur.
Hade den varit på plats (som i Finland och Tyskland som bara har 1 elområde) hade vi också sluppit olika områden. Förhoppningsvis kan flaskhalsarna vara bortbyggda om 5-10år men då får SVK och Statnett göra bättre ifrån sig än nu...

SVK för nån månad sen "På seminaret sa Bergman (SVK) at store endringer i det nordiske markedet de siste årene – med utfasing av fire kjernekraftreaktorer i Sverige, mer vindkraft i nord og nye kabelforbindelser fra Norge til Europa – har gitt flytretninger som SVK ikke forutså da de for ti år siden la planer for å utvide kapasiteten mellom Nord- og Sør-Sverige."
Jo men nuvarande områden har ju EU Bryssel pådyvlat oss!
Källa:
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden.

• Gilla
1
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nuvarande områden har ju EU Bryssel pådyvlat oss!
Källa:
[länk]

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden.
VARFÖR gjorde dom det ? För att vi har för stora "överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet"
Flaskhalsar mao. Och VEM har ansvaret för att bygga bort dom? Jo SVK. Har näppe nåt med färg på regering att göra... Enligt min vän på Nasdaq har marknadsaktörerna lobbat för bättre nationell infrastruktur i decennier UTAN att SVK känt sig manade att agera...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
VARFÖR gjorde dom det ? För att vi har för stora "överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet"
Flaskhalsar mao. Och VEM har ansvaret för att bygga bort dom? Jo SVK. Har näppe nåt med färg på regering att göra... Enligt min vän på Nasdaq har marknadsaktörerna lobbat för bättre nationell infrastruktur i decennier UTAN att SVK känt sig manade att agera...
Spelar områdena någon roll i prisfrågan, annat än som skydd för område 1&2, om vi inte haft de så skulle väl alla områden ha ett pris som alignar med den ryska gasen?

P
Z Zodde skrev:
Kan inte riktigt stämma..
Det är ju regeringen som ger anslagen för vad myndigheterna skall göra under dess styre..

Så parti färg spelar in...
Och flaskhalsintäkter är en stor kassako... stod i alla de där länkarna som jag länkade igår...

Z Zodde skrev:
Jo men kollar du länken så var det då danskarna som klagade:
Citat
I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.Slut citat
Sen infördes det här då 2011 och nu har jag sett att man vaknat men att bygga infrastruktur tar sin tid nuförtiden. (eller ny planerbar produktion)

Maskintok skrev:
Kan inte riktigt stämma..
Det är ju regeringen som ger anslagen för vad myndigheterna skall göra under dess styre..

Så parti färg spelar in...
Och flaskhalsintäkter är en stor kassako... stod i alla de där länkarna som jag länkade igår...
Utbyggning av stamnät har mig veterligen aldrig varit en politisk fråga men motbevisa mig gärna. Då de legat efter i decennier har väl både rött och blått haft chansen att agera. Flaskhals intäkter är ingen kasssko i egentlig mening utan de bokförs som en skuld i BR till kunderna men visst kunde/borde dessa användas till just att bygga bort flaskhalsarna. Det är i slutändan vi kunder som finansierar näten.

P paralun skrev:
Jo men kollar du länken så var det då danskarna som klagade:
Citat
I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.Slut citat
Sen infördes det här då 2011 och nu har jag sett att man vaknat men att bygga infrastruktur tar sin tid nuförtiden. (eller ny planerbar produktion)
Danskarna klagade och EU beslutade, ingen har sagt nåt annat. Bakgrunden till klagan och beslutet är just bristen på utbyggd infrastruktur och det är SVKs ansvar ( står i ditt eget citat)

D djac skrev:
Spelar områdena någon roll i prisfrågan, annat än som skydd för område 1&2, om vi inte haft de så skulle väl alla områden ha ett pris som alignar med den ryska gasen?
Sannolikt inte fullt ut.

P
Z Zodde skrev:
Utbyggning av stamnät har mig veterligen aldrig varit en politisk fråga men motbevisa mig gärna. Då de legat efter i decennier har väl både rött och blått haft chansen att agera. Flaskhals intäkter är ingen kasssko i egentlig mening utan de bokförs som en skuld i BR till kunderna men visst kunde/borde dessa användas till just att bygga bort flaskhalsarna. Det är i slutändan vi kunder som finansierar näten.
Det står så i de länkarna jag la hit.. Eller om det var den andra tråden... :thinking:..
skitsamma.. de ska iallafall användas för att bekosta ombyggnad mm..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.