723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo nato är ingen favorit för min del alls..Z Zodde skrev:Sluta sprid FAKE NEWS som du öht själv inte ksn verifiera!
DU är duktig i andra trådar att kräva bevis för påståenden men när det kommer till dig själv, ja då är det jag som ska googla upp det,
Håll dig till sådant du kan, som t,ex skogsavverkning
Elpriser och NATO bör du hålla dig borta från
Uppenbarligen är du INTE såpass ödmjuk att du kan erkänna direkta fel, morsning.
denna kan du få..
ganska bra läsning..
NATO är inte ett substitut till en försvarsmakt – OAJonsson
https://www.google.com/amp/s/oajonsson.com/2013/02/05/vad-nato-inte-ar/amp/
Säg mig..tveksamt skrev:
Sluta bara. Maskintok gör precis som Trump, slänger ur sig vilken smörja som helst när det passar honom och får andra att lägga tid och resurser på att motbevisa honom. Medan andra gör det trollar han glatt vidare. Strunta i honom istället så slipper vi en massa dravel i tråden som inget tillför.
Han kommer inte att presentera några bevis för det han säger, och inget någon annan presenterar kommer att duga för att han ska erkänna att han har fel, det är inte lönt och ju mer du/vi/någon fortsätter dess mer utrymmer få han.
När jag kommit med fakta och haft rätt hela tiden så har ni ändå antingen inte brytt er eller ansett detta som dravel... För att några veckor efteråt hitta samma information själva...så varför ska jag vara den som konstant ger alla svaren?
Det fetade visar vilken typ av människa du är.Maskintok skrev:
Jag har haft ett fel i denna tråd (budget istf BNP) då erkänner man direkt.
INGEN människa har rätt hela tiden, bara de med NOLL självinsikt som TROR de har rätt hela tiden.....
Nä inte alls.Z Zodde skrev:
Det finns de människor som har koll på mycket och jag har haft många teorier..
Men när man sedan följer utvecklingen så märks det att det inte var en teori utan det var sant.
har du många fel i dina uträkningar och tankar så får man gå och fundera ett tag till.
som det där med att jag har begärt bevis här och där.. Ja det har hänt, men aldrig konstant, vet du varför?
Jo jag söker hellre själv och får då en bredare syn på saken..
som den där lilla biten... Den om att om inte alla håller samma budget i ett avtal om just detta så fattas det ekonomiska medel för att driva organisationen... Eller hur?
mot för hur det hade kunnat vara..
Eller du tycker kanske att 0.5 miljarder mot att lägga 40 miljarder på eget försvar är bra?
Du såg även att 0.5 miljarder kostar avgiften till Nato va?Z Zodde skrev:
Detta är för länder som bara har investeringar i militären för ca 1-1.5% av BNP.
Men du kanske inte riktigt tror SR heller?
NRK borde kunna hjälpa dig isåfall..
"Svenskt Natomedlemskap kostar en halv miljard" - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/5442320
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Hej, jag har skapat en ny tråd om allt som rör Ukrainakrisen. Välkomna att fortsatta diskussionen där.
borde gå ganska bra att lägga skatteintäkter på att projektera för nytt kärnkraftverk... Eller kanske 4..D djac skrev:
och sedan sätta en begränsning på kablarna.. att bara överskott får säljas samt inte hela mängden...
vindkraftverk och vattenkraftverk ska vara behjälpliga till kärnkraftverken..
elpris på max 1 krona plus avgifter inom nationen..
Då borde detta gå fint..
Det är naturligtvis bara överskott som säljes, El som vi vid varje enskild tidpunkt INTE förbrukar självaMaskintok skrev:borde gå ganska bra att lägga skatteintäkter på att projektera för nytt kärnkraftverk... Eller kanske 4..
och sedan sätta en begränsning på kablarna.. att bara överskott får säljas samt inte hela mängden...
vindkraftverk och vattenkraftverk ska vara behjälpliga till kärnkraftverken..
elpris på max 1 krona plus avgifter inom nationen..
Då borde detta gå fint..
Hur skulle det annars se ut...
vet inte riktigt hur ni har det i Norge.Z Zodde skrev:
Men här har man iallafall lyckats tack vare EU få 4 områden som skapar problem...
Så med tanke på att ni varit smarta och sluppit EU, hur många områden för el har ni...?
5 områden i Norge.Maskintok skrev:
Var på besök hos en ex kollega på Nasdaq igår och fick massa ny kunskap.
Marknaden skyller elområdena på våra TSO (Statnett och SVK) för dålig nationell infrastruktur.
Hade den varit på plats (som i Finland och Tyskland som bara har 1 elområde) hade vi också sluppit olika områden. Förhoppningsvis kan flaskhalsarna vara bortbyggda om 5-10år men då får SVK och Statnett göra bättre ifrån sig än nu...
SVK för nån månad sen "På seminaret sa Bergman (SVK) at store endringer i det nordiske markedet de siste årene – med utfasing av fire kjernekraftreaktorer i Sverige, mer vindkraft i nord og nye kabelforbindelser fra Norge til Europa – har gitt flytretninger som SVK ikke forutså da de for ti år siden la planer for å utvide kapasiteten mellom Nord- og Sør-Sverige."
Hmm..Z Zodde skrev:5 områden i Norge.
Var på besök hos en ex kollega på Nasdaq igår och fick massa ny kunskap.
Marknaden skyller elområdena på våra TSO (Statnett och SVK) för dålig nationell infrastruktur.
Hade den varit på plats (som i Finland och Tyskland som bara har 1 elområde) hade vi också sluppit olika områden. Förhoppningsvis kan flaskhalsarna vara bortbyggda om 5-10år men då får SVK och Statnett göra bättre ifrån sig än nu...
SVK för nån månad sen "På seminaret sa Bergman (SVK) at store endringer i det nordiske markedet de siste årene – med utfasing av fire kjernekraftreaktorer i Sverige, mer vindkraft i nord og nye kabelforbindelser fra Norge til Europa – har gitt flytretninger som SVK ikke forutså da de for ti år siden la planer for å utvide kapasiteten mellom Nord- og Sør-Sverige."
Men det var ju EU som bedömde att vi inte kunde ha ett område..
vad var det som ändrade detta i Norge?