723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Och vart har jag varit romantisk i den avspeglingen?Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt. Jag gjorde det utifrån den svenska wikisidan och räknade i huvudet innan jag druckit kaffe, så där finns säkert fel.
BNP per capita finner jag mindre relevant då det är just den samlade förmågan till ansträngning som är viktig i sammanhanget. Där är förstås även BNP ett trubbigt mått, men jag tror att många saknar uppfattning om hur liten spelare Ryssland egentligen är efter alla decennier av vanstyre. Så även om de skulle lägga tio procent av BNP på krigsmakten så är de en dvärg jämfört med den fria världen.
Och romantiska jämförelser som @Maskintoks med Stalin är helt irrelevanta. Då dog miljoner ryssar och sovjeter i en köttmur mot nazistiskt anfall. Nu pratar vi rysk aggression. Ryskt anfall. Mot ett försvarsgrupperat Ukraina.
Hur stred ryssarna emot nazisterna när de skulle ta tillbaka stalingrad?
Har man ingen större koll på hur detta folket har agerat från 1941 och fram tills idag så bör man skaffa sig den...
Det är uppoffring på högnivå..
Och stridsmoral för sin sak in i döden..
få arméer har denna moral..
Det är bara kolla på hur Tjetjenien kriget utkämpades och i Afghanistan...
vidare har jag inte jämfört med Stalin..
knappt blandat in honom.. Utan jag skrev om Stalingrad... viss skillnad..
Samma besluthet och moral kunde man se hos den finska armén under finska vinterkriget och efterkriget.. även kallat fortsättningskriget..
stålsättning och styrka..
Även om fienden var minst 4 gånger så stor...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nja, är det något man bör oroa sig för när det gäller Ryssland så tror jag inte "antal soldater" eller deras eventuella stridsmoral är högst på listan. Jag tror att Rysslands har hyfsad bra koll på cyberkrigföring, eftersom man jobbat statsstött och lågintensivt med det under en längre tid... Jag skulle gissa att eventuellt stöd från USA till Ukraina handlar om samma sak....Maskintok skrev:Och vart har jag varit romantisk i den avspeglingen?
Hur stred ryssarna emot nazisterna när de skulle ta tillbaka stalingrad?
Har man ingen större koll på hur detta folket har agerat från 1941 och fram tills idag så bör man skaffa sig den...
Det är uppoffring på högnivå..
Och stridsmoral för sin sak in i döden..
få arméer har denna moral..
Det är bara kolla på hur Tjetjenien kriget utkämpades och i Afghanistan...
vidare har jag inte jämfört med Stalin..
knappt blandat in honom.. Utan jag skrev om Stalingrad... viss skillnad..
Samma besluthet och moral kunde man se hos den finska armén under finska vinterkriget och efterkriget.. även kallat fortsättningskriget..
stålsättning och styrka..
Även om fienden var minst 4 gånger så stor...
första skede 450 miljoner dollar..Dan_Johansson skrev:
Nja, är det något man bör oroa sig för när det gäller Ryssland så tror jag inte "antal soldater" eller deras eventuella stridsmoral är högst på listan. Jag tror att Rysslands har hyfsad bra koll på cyberkrigföring, eftersom man jobbat statsstött och lågintensivt med det under en längre tid... Jag skulle gissa att eventuellt stöd från USA till Ukraina handlar om samma sak....
andra ytterligare 200 miljoner.. defensivt försvar...
tror snarare på ammunition och vapen...
antipansar mm..
och se vad som trillade ner direkt när jag skulle ha en länk.. 
90 ton militärt stöd från USA har anlänt till Kiev
https://omni.se/90-ton-militart-stod-fran-usa-har-anlant-till-kiev/a/eE00wM
Fan man har bra koll ändå...
90 ton militärt stöd från USA har anlänt till Kiev
https://omni.se/90-ton-militart-stod-fran-usa-har-anlant-till-kiev/a/eE00wM
Fan man har bra koll ändå...
...Någon/några i Europa måste ha en stor brist på el som får priset att stiga, det är ju bara så!...P paralun skrev:
det rör sig nog inte om någon brist på el, det handlar om att priset på den råvara som används för cirka 20% av Europas elproduktion (naturgas) är ungefär fem gånger så dyr i år jämfört med tidigare vintrar
finns det då producenter som har ett överskott på el och inte använder den dyra råvaran i sin produktion (Sverige) är det givetvis en kö av köpare som vill köpa vår el och är beredda att betala bra för den, för det blir ändå billigare än att elda naturgas annorstädes
edit: ...ungefär fem gånger så dyr i år – och sju-åtta gånger högre i december – jämfört med tidigare vintrar...
Redigerat:
Och sådant här borde även de som gav sig tusan på att ändra vårat elnät och dela upp i 4 områden tänkt på... Och då skapat en inhemsk marknad för oss där priset skulle varit lågt.. export/import pris är annat... Där får man räkna med att det kostar...harka skrev:
...Någon/några i Europa måste ha en stor brist på el som får priset att stiga, det är ju bara så!...
det rör sig nog inte om någon brist på el, det handlar om att priset på den råvara som används för cirka 20% av Europas elproduktion (naturgas) är ungefär fem gånger så dyr i år jämfört med tidigare vintrar
finns det då producenter som har ett överskott på el och inte använder den dyra råvaran i sin produktion (Sverige) är det givetvis en kö av köpare som vill köpa vår el och är beredda att betala bra för den, för det blir ändå billigare än att elda naturgas annorstädes
Ok, tack för ditt förtydligande!harka skrev:
...Någon/några i Europa måste ha en stor brist på el som får priset att stiga, det är ju bara så!...
Om man nu leker med tanken att Tysklands beslut att lägga ner fler kkv är klart korkat så är ju dilemmat klart definierat. Plus att vi själva har för lite planerbar kraft i södra Sverige!
Då är vi ju där vi redan kommit fram till vid tidigare tillfällen..P paralun skrev:
att sabba nät och lägga ner basproduktion samt sälja energi genom kablar till Europa är bara idiotiskt och detta har skapat denna situation...
vindkraftverk löser inte själv och enbart detta.
Inte heller de kärnkraftverk vi hade..
eller vattenkraftverk.. men tillsammans så hade vi iallafall lågt och bra pris samt ett stabilt flöde...
Jovisst men i den långa skrivningen från harka så handlade ju inledningen om att det var fel.Maskintok skrev:Då är vi ju där vi redan kommit fram till vid tidigare tillfällen..
att sabba nät och lägga ner basproduktion samt sälja energi genom kablar till Europa är bara idiotiskt och detta har skapat denna situation...
vindkraftverk löser inte själv och enbart detta.
Inte heller de kärnkraftverk vi hade..
eller vattenkraftverk.. men tillsammans så hade vi iallafall lågt och bra pris samt ett stabilt flöde...
Sen kommer vi då till det ännu mer korkade att Tyskland gjort sig beroende av "P" vilket gör den stora konflikten ännu mer komplicerad. (mer politik
Du blandar och ger friskt. Inga länder avsätter något till Nato. Det handlar om resp lands försvarsbudget som ska vara 2 % av totalbudgeten som JAG skrev på ett tidigt stadium. Att länder ligger under 2% har ingen som helst koppling till NATOS ekonomi.Maskintok skrev:varje nation ska ha avsatt minst 2% BNP till material, soldater, fordon mm Tyskland avsatte som mest 1.2%.
Det räcker inte för att täcka kostnaderna emellanåt.
tidigare har det varit 0.3% av bnp Men då finansierade USA det mesta åt övriga länder.
Jag kommer inte att länka något och speciellt inte när man skriver med engelska i svensk text.. påstår heter det. övriga anledning till detta är för att, har man hittat 0.3% så bör man ha hittat 2.0% också.
Och även hur många miljarder Nato kostar att driva som organisation...
Utöver dessa avsatta pengar så skall varje nation ha ett förstärkt försvar.
Det skall inte kunna lita på att Nato kommer och räddar dem.
vilket också står i text där man hittat dessa siffror.
jag bor i Norge som är med i NATO, norske Jen Stoltenberg är generalsekreterare så du kan bara tänka vilket stort fokus det varit här på Nato sista åren.
ALDRIG har det varit nämt de sensationellts uppgifter som du påstår
”Nato ät på gränsen till bankrutt”
Bevisa ditt påstående eller erkänn felet.
(googling ger öht INGENTING)
Det är ju politiker som skapat denna situation..P paralun skrev:
Och det var man ju klar över när man insåg 2014 vad som skedde... iallafall jag.
Och åren därefter har ju bara varit mer och mer av denna vara... även nere i Europa...
Jag erkänner inget, du kan leta efter egna fel om du inte har bättre för dig.Z Zodde skrev:Du blandar och ger friskt. Inga länder avsätter något till Nato. Det handlar om resp lands försvarsbudget som ska vara 2 % av totalbudgeten som JAG skrev på ett tidigt stadium. Att länder ligger under 2% har ingen som helst koppling till NATOS ekonomi.
jag bor i Norge som är med i NATO, norske Jen Stoltenberg är generalsekreterare så du kan bara tänka vilket stort fokus det varit här på Nato sista åren.
Varför skulle jag det till dig?
Det blir en avsättning för att tillhandahålla militärmakt åt Nato..en del skulle kalla det för investering..
borde du insett.
samt att varje nation skall lägga lika mycket på sitt egna försvar som de skall "investera" i medel för natomedlemskapet.
Självklart finns det en overheadorganisation och som sådan är den säkert ständigt underfinansierad, det är ju så man håller kostander i schack?Z Zodde skrev:Du blandar och ger friskt. Inga länder avsätter något till Nato. Det handlar om resp lands försvarsbudget som ska vara 2 % av totalbudgeten som JAG skrev på ett tidigt stadium. Att länder ligger under 2% har ingen som helst koppling till NATOS ekonomi.