P
P paralun skrev:
Jo men kollar du just nu på elbalansen och priset så är ju något totalt fel, 6000MW vind och en mycket stor export.
[länk]
Någon/några i Europa måste ha en stor brist på el som får priset att stiga, det är ju bara så!
Jag skulle inte lita ett dugg på några diagram eller statistik som elbolag eller nätbolag skickar ut... Det är den interna massan som är den intressanta... Och den är jag övertygad om, att den skiljer stort...

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ensam bland betydligt rikare länder. Spanien har lika stor BNP som Ryssland. Italien 150 %. Frankrike dubbelt så stor. Tyskland nästan tre gånger så stor. EU totalt 12 ggr. Bara Sveriges BNP är nästan halva Rysslands. Till det kan vi räkna andra delar av den fria världen: Storbritannien dubbelt så stort, USA 14 ggr.
Nu kändes det som att siffrorna blev en del fel
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Men däremot har du fångat budskapet rätt.
Sen är det väl frågan om man ska jämföra BNP, det blir ju lite orättvist då länder är olika stora har olika stor befolkning, så BNP per capita är kanske bättre, och då blir Sverige faktiskt bäst av de du tog upp här.
Det finns en länk till en sådan lista i länken jag la in här.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag skulle inte lita ett dugg på några diagram eller statistik som elbolag eller nätbolag skickar ut... Det är den interna massan som är den intressanta... Och den är jag övertygad om, att den skiljer stort...
Nej men nu kollar jag då på SvK's samt då Stattnets information och kliar mig i skallen.
Nånstans finns ju bristen som driver upp priset.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Men däremot har du fångat budskapet rätt.
Sen är det väl frågan om man ska jämföra BNP, det blir ju lite orättvist då länder är olika stora har olika stor befolkning, så BNP per capita är kanske bättre, och då blir Sverige faktiskt bäst av de du tog upp här.
Det finns en länk till en sådan lista i länken jag la in här.
BNP hit och dit... ändå kan de inte avsätta pengar till natosamarbetet... Så nja.. de ska inte kaxa sig så mycket... Den som kan sin historia vet vad ryssarna kan med stridsmoral åstadkomma...

P
P paralun skrev:
Nej men nu kollar jag då på SvK's samt då Stattnets information och kliar mig i skallen.
Nånstans finns ju bristen som driver upp priset.
precis.
Och den är förklarad av de främsta experter på marknaden... Och där väger även Sveriges hets till export in för vårt pris... samt avsaknaden av inhemsk marknad... Det blir bara galenskap utan den...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
precis.
Och den är förklarad av de främsta experter på marknaden... Och där väger även Sveriges hets till export in för vårt pris... samt avsaknaden av inhemsk marknad... Det blir bara galenskap utan den...
harka får förtydliga sin poäng....
Annars är ju hela marknaden fejk...;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
harka får förtydliga sin poäng....
Annars är ju hela marknaden fejk...;)
instämmer

• Gilla
paralun
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
EN LITEN ANALYS AV DECEMBER, NU I JANUARI

slutord
min försiktiga prognos på hur situationen hade varit om vi backat bandet – haft kvar våra sex nedlagda reaktorer och inte haft någon vindkraft – då hade vi mer eller mindre följt med det kontinentala elpriset rakt av hela tiden, inklusive dess dans kring det höga gaspriset, och kanske hade det varit etter värre eftersom vi tidigare (00-talet) normalt importerade stora mängder el under decembermånaden och hade då bidragit till att driva upp elpriset i regionen i stället för att hålla det nere
Så vad kom du fram till? Varför är priserna så höga nu, vad skulle man gjort annorlunda?
Du har helt bortsett från kapaciteten på förbindelserna mellan länderna och inom landet samt var elen produceras.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Maskintok skrev:
instämmer
Jo men det kanske är en stor fejk som gör massvis med människor ilskna i Norge och Sverige.:thinking:
Jag blir klart fundersam när man ser dagens elbalans!

P
P paralun skrev:
Jo men det kanske är en stor fejk som gör massvis med människor ilskna i Norge och Sverige.:thinking:
Jag blir klart fundersam när man ser dagens elbalans!
Nja fejk..
visst kan det vara skugg statistik som man kör med.. åt båda håll..
Och stämmer inte bilden med vad bolagen uppger så är något konstigt..

samt att de experter som uttalat sig genom denna tid inte gett denna bild alls.
... Så nja åsikter har vi alla och teorier... Men det betyder inte att de alltid stämmer..

Maskintok skrev:
Nja fejk..
visst kan det vara skugg statistik som man kör med.. åt båda håll..
Och stämmer inte bilden med vad bolagen uppger så är något konstigt..

samt att de experter som uttalat sig genom denna tid inte gett denna bild alls.
... Så nja åsikter har vi alla och teorier... Men det betyder inte att de alltid stämmer..
Nej jag bara hårddrar ;) ett marknadspris bygger ju på förväntningar hos aktörerna och idag ser det ut att stämma sämre. Sen måste man ju även väga in längre terminspriser.

P
P paralun skrev:
Nej jag bara hårddrar ;) ett marknadspris bygger ju på förväntningar hos aktörerna och idag ser det ut att stämma sämre. Sen måste man ju även väga in längre terminspriser.
Ja du Ja.. ;)
jag sammanlade allt igår och fick inget av varken expertuttlåtanden eller bolagens statistik samt inlägg att stämma..så då gav jag upp..
något är inte redovisat korrekt.. Och jag misstror inte någon här i första hand..

P
om man ska märka ord.

Skärmdump som visar synonymer till ordet "fruktan" på en ordlexikonwebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så skall man hålla gudar och bibeln mm utanför... jävla syndarbok.. passar på bokbålet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är möjligt. Jag gjorde det utifrån den svenska wikisidan och räknade i huvudet innan jag druckit kaffe, så där finns säkert fel.

BNP per capita finner jag mindre relevant då det är just den samlade förmågan till ansträngning som är viktig i sammanhanget. Där är förstås även BNP ett trubbigt mått, men jag tror att många saknar uppfattning om hur liten spelare Ryssland egentligen är efter alla decennier av vanstyre. Så även om de skulle lägga tio procent av BNP på krigsmakten så är de en dvärg jämfört med den fria världen.

Och romantiska jämförelser som @Maskintoks med Stalin är helt irrelevanta. Då dog miljoner ryssar och sovjeter i en köttmur mot nazistiskt anfall. Nu pratar vi rysk aggression. Ryskt anfall. Mot ett försvarsgrupperat Ukraina.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.