P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det hade i sin tur dragit upp vårt pris igen då ... :thinking:
Det måste kanske förhandlas fram en annan modell där ett land, typ Sverige får bestämma ett maxpris i sitt eget/sina egna elområden och sen inte vara skyldig att exportera mer än överskottet.

Ju mer denna tråd fortskrider ju mer känner jag att jag skulle vilja få veta EXAKT hur allt detta går till, dvs hur priserna sätts mellan elområdena, vem som tar in pengar för transport av el i olika kablar och nät
Vem/vilka som bestämmer över nätens utveckling nya kablar etc.
Och en massa annat. Jag själv har haft en massa kaxiga åsikter om hur saker fungerar och gissat efter ganska normala marknadsmodeller.
Bl.a harka vänder ibland upp och ner på min föreställningsvärld, så jag känner mer och mer att jag skulle behöva mer riktiga råfakta.
Det du beskriver där är ju en inhemsk marknad.
Och det skulle våra politiker satt från början..
vilket vilken idiot som helst hade kunnat fixat när man började med kablar och elområden..

något jag har skrivit och sagt i många år...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Problemet är snarare att personal från Rosatom släpps in i svenska skyddsobjekt, eller åtminstone delges information om skyddsobjekten.
Fast jag har svårt att se någon fara eller så i det.
Vad är man rädd för, att de ska sprida ut kryptonit där så stålmannen inte kommer kunna hjälpa oss?
Folket från Rosatom och dagens motsvarighet till GRU i Ryssland vet nog redan allt som är värt att veta om våra kk-verk, framförallt vet dom exakt var de är belägna, och det räcker det med google maps för att spionera ut.

Våra kk-verk är skyddsobjekt främst för att man ska ha möjlighet att ta i med hårdhandskarna mot plogbillare och terroristliknade miljöpartister. Samt kunna avhysa och hålla borta allt möjligt vanligt och ovanligt folk och fä från områdena.

Själv känner jag mig väldigt obrydd om folk från leverantören av bränsle får tillträde, det känns inget hotande, bara löjligt att ens reagera så.
Men att vara beroende av leverans av bränslet från en diktatur som hotar sina grannar med vapen och krig bekymrar mig mycket mer.

Redigerat:
Maskintok skrev:
Putin vill ha respekt, han vill bli visad respekt.
På samma vis som vilken smågangster som helst. Vi bör dock betänka vilken sorts respekt. Den respekt han söker är fruktan, att andra viker sig för hans vilja.

Det är inte den vardagliga betydelsen av respekt, där vi har en positiv bild av vad någon gör eller försöker göra och ansluter oss till dennes mål. Detta saknar denne koleriker helt – ingen vill det han vill.

Vi har en europeisk säkerhetsordning som tjänat oss väl i decennier. Att länder, stora som små, ska få bestämma över sig själva. Putin är ensam om att vilja krossa denna. Ensam bland betydligt rikare länder. Spanien har lika stor BNP som Ryssland. Italien 150 %. Frankrike dubbelt så stor. Tyskland nästan tre gånger så stor. EU totalt 12 ggr. Bara Sveriges BNP är nästan halva Rysslands. Till det kan vi räkna andra delar av den fria världen: Storbritannien dubbelt så stort, USA 14 ggr.

Därför kommer han långsiktigt misslyckas med det han företar sig, på sin egen, sitt folks och (tyvärr alltför troligt) många andras bekostnad.

Hur någon kan agera apologet till denne destruktive, mobbande världspolitikens smågangster i skräddarsydd kostym på sina skrattretande stora teaterpodium är häpnadsväckande.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 4 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vore det inte bättre att inte släppa in "ryska enheter" i Vattenfalls kärnkraftverk och behålla den elproducerande kapaciteten?
Självklart, jag bara antar att det är det vi redan gör varje dag!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Hur gjorde man på 1970-talet?
Gjorde och gjorde .. :thinking:
Först och främst SLAPP man ta hänsyn till en stor del vindkraft som ibland drar ner priset till minusnivåer och sen ibland slutar producera och dra upp priser till vansinniga nivåer. Men medelpriset blir nog lägre en självkostnadspriset för kärnkraftel, så det de gjorde då kan helt enkelt inte göras lika nu.

Jag har fått för mig att när kk-verken byggdes så gjorde man en kalkyl på byggkostnad och driftskostnad och antagligen en liten pott för avveckling och slog ut på verkens livslängd och produktion, så där ramlade det ut ett kWh-pris. Som sen fick bli det pris man tog ut för elen, över hela landet. Inget konstigare än så.

Men gör man samma sak idag så skulle elen från kärnkraftverken bli dyrare än all annan el typ 300 dagar om året, och det blir rätt dålig ekonomi då.
Jag anser att det är vindkraften som måste tämjas, att de får lova leveranskvoter, att de får aldrig sluta leverera, utan då måste de göra motköp på motsvarande.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På samma vis som vilken smågangster som helst. Vi bör dock betänka vilken sorts respekt. Den respekt han söker är fruktan, att andra viker sig för hans vilja.

Det är inte den vardagliga betydelsen av respekt, där vi har en positiv bild av vad någon gör eller försöker göra och ansluter oss till dennes mål. Detta saknar denne koleriker helt – ingen vill det han vill.

Vi har en europeisk säkerhetsordning som tjänat oss väl i decennier. Att länder, stora som små, ska få bestämma över sig själva. Putin är ensam om att vilja krossa denna. Ensam bland betydligt rikare länder. Spanien har lika stor BNP som Ryssland. Italien 150 %. Frankrike dubbelt så stor. Tyskland nästan tre gånger så stor. EU totalt 12 ggr. Bara Sveriges BNP är nästan halva Rysslands. Till det kan vi räkna andra delar av den fria världen: Storbritannien dubbelt så stort, USA 14 ggr.

Därför kommer han långsiktigt misslyckas med det han företar sig, på sin egen, sitt folks och (tyvärr alltför troligt) många andras bekostnad.

Hur någon kan agera apologet till denne destruktive, mobbande världspolitikens smågangster i skräddarsydd kostym på sina skrattretande stora teaterpodium är häpnadsväckande.
Samma underskattning som många andra gjort...
fruktan är inte respekt..
funkade bra med Trump.. Men han ville inte göda Ukraina med miljoner heller... :thinking:
och inte jag heller... De får fan klara sig själva..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bl.a harka vänder ibland upp och ner på min föreställningsvärld, så jag känner mer och mer att jag skulle behöva mer riktiga råfakta.
Jo men allt går att bevisa med statistik och diagram.
Min fråga försvann bland all politik men som skribenten harka får till det så är det ju inte något problem och det är bara att betala och vara glad nu på den stora betaldagen.;)

• Ledsen
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
Ryssland har redan förlorat massiva mängder makt och påverkan över Ukraina. Vapenskrammel är deras sista utväg efter att Putin kört relationen med grannlandet i botten.

Putin är en ynklig, svag politiker som bara kan ställa till med internationellt kaos för att hans förtryckande diktatur har såpass stark militär. Hans styre är dock bara ett ynkligt självömkande skri av en döende stormakt.

Därmed inte sagt att han inte kan förstöra mycket på sin väg till historiens skräphög.
Frågan är dock vad han har kvar att göra. Jag jobbar lite med Ryssland och läser därför lite blandade analyser och den bilden jag får är att det ser rätt trist ut för honom.

Hans supportrar, oligarkerna, börjar tröttna på böket och sanktionerna, folk runt honom vill ha mer krig och konflikt, det är den vägen de ser. Folket börjar han tappa när han nu tvingas bryta det outtalade samhällskontraktet om ständig förbättring, han har investerat deras pengar i en krigsmaskin istället, som ju inte används. Känns som om han är inmålad i ett hörn med få vägar ut.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P paralun skrev:
Jo men allt går att bevisa med statistik och diagram.
Min fråga försvann bland all politik men som skribenten harka får till det så är det ju inte något problem och det är bara att betala och vara glad nu på den stora betaldagen.;)
Det jag främst ser att harka får fram är att alla de enkla sambanden mellan kärnkraft, övrig produktion och pris som jag själv sett och räknat ut inte stämmer.
Och så fort ekvationen inte stämmer så är åtminstone jag så funtad att jag börjar leta efter felet, efter de variabler som fattas osv.

Man måste förstå problemet för att finna en lösning.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Stöd är nog att ta i. Han yttrade en obehaglig sanning, helt enkelt. Problemet är bara att det gav intryck av att NATO är splittrat och det har inte NATO och Tyskland råd med.
Och har man den rollen bör man klara en sådan balansgång, så det är väl rätt att han slutar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Och har man den rollen bör man klara en sådan balansgång, så det är väl rätt att han slutar.
Nej inte alls.
Det är samma krigshets inom Europa som finns inom Putins led..
biden har dessa han med... Det märktes tydligt...

Maskintok skrev:
Samma underskattning som många andra gjort...
fruktan är inte respekt..
Jo, fruktan är respekt. Det är en av definitionerna – och den enda Putin kan hoppas på.

Sen handlar det om politiska och ekonomiska realiteter snarare än underskattning. Putin kan förstås köra över småländer och påtvinga dem sin vilja när världen tittar bort. Det har vi flera exempel på. Men efter varje gång minskar även hans interna populäritet, eftersom att det mest är ryssar som dör och blir fattigare av hans megalomana maktlekar.

Jag håller det för troligare att den ryska staten går under i interna strider och korruption än att man lyckas hålla Ukraina om en invasion sker.

I alla fall om den ryska statsledningen betraktas som den paria den är.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag främst ser att harka får fram är att alla de enkla sambanden mellan kärnkraft, övrig produktion och pris som jag själv sett och räknat ut inte stämmer.
Och så fort ekvationen inte stämmer så är åtminstone jag så funtad att jag börjar leta efter felet, efter de variabler som fattas osv.

Man måste förstå problemet för att finna en lösning.
Jo men kollar du just nu på elbalansen och priset så är ju något totalt fel, 6000MW vind och en mycket stor export.
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Någon/några i Europa måste ha en stor brist på el som får priset att stiga, det är ju bara så!

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Jo, fruktan är respekt. Det är en av definitionerna – och den enda Putin kan hoppas på.

Sen handlar det om politiska och ekonomiska realiteter snarare än underskattning. Putin kan förstås köra över småländer och påtvinga dem sin vilja när världen tittar bort. Det har vi flera exempel på. Men efter varje gång minskar även hans interna populäritet, eftersom att det mest är ryssar som dör och blir fattigare av hans megalomana maktlekar.

Jag håller det för troligare att den ryska staten går under i interna strider och korruption än att man lyckas hålla Ukraina om en invasion sker.

I alla fall om den ryska statsledningen betraktas som den paria den är.
Nä fruktan är rädsla.
Det är ingen respekt alls.

SAOB skrev:
RESPEKT/…/
4) [jfr 1] aktning l. vördnad (för ngn l. ngt); oftast om sådan aktning (l. vördnad) som är förbunden med en känsla av fruktan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.