723 792 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 306 inlägg
Länge sen jag läste geografi i skolan, men då var vi en del av Europa. Och inte är jag väl så gammal att kontinentaldriften ändrat det?
Naturligtvis ska vi vara varse stater som använder handel som geopolitiska vapen. Ju närmare oss de ligger, desto mer så.
Naturligtvis ska vi vara varse stater som använder handel som geopolitiska vapen. Ju närmare oss de ligger, desto mer så.
Jag frågade Google och så här ser upphandlingen ut:Maskintok skrev:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...ttenfall-sakrar-karnbransle-i-ny-miljardaffar
Sen hetsar man upp varandra precis som man gjort i alla konflikter historiskt i världen, mycket farligt!
Men det verkar ju bra att man har satsat på flera leverantörskedjor i alla fall. Hoppas alla tre kan leverera till samtliga slags bränslehärdar vi har.P paralun skrev:
Sen är det ju frågan var Frankrike tar sitt råUran ifrån, beroendet kanske bara hoppar in på en tidigare nivå.
Nä jag anser inte att själva energin är något problem oavsett vart det kommer ifrån.Mikael_L skrev:
utan det är länderna som gör sig beroende av denna energi som är problemet..
Ryssland har jag inga synpunkter om alls.
De agerar som ryssland(sovjet) alltid gjort.
föga förvånande iallafall inte för mig.
Däremot så är EU länders agerande ytterst förvånande att man är så förbaskat globaliseringsheta att man har blivit blind..
Allt skall lösas med tvivelaktiga lösningar och det skall bli gröna lösningar när det passar politikerna i EU...
Vad är det ni hetsar upp er över?P paralun skrev:
2018-2025...dock håller man på att stänger ner även dessa så inom snar framtid är även detta över.. finns inget problem i att köpa bränsle någon enstaka gång emot att konstant låta gasen flöda... Den är dessutom inte ens klimatvänlig...
Jo men artikeln är från 2016 när upphandligen gjordes, sen var det då någon socialdemokratisk dam som nu drog upp frågan igen. Areva ägs sedan numera av franska Framatom. (tyska Siemens drog sig ur all kärnkraft)Mikael_L skrev:
Sen blir jag klart oroad över utvecklingen just nu, det går nog emot en katastrof eftersom Putin är som han är.
Jag hetsar inte upp mig. Däremot hetsar jag upp mig över Ukrainaläget och pajkastningen mellan öst-väst:Maskintok skrev:
Sen var det just på TV4-nyheterna och riksdagskvinnan menade att vi lämnar ut strategiska hemligheter om vår infrastruktur... Ryssland bygger hela kärnkraftverk med bolaget Rosatom! Hon verka rju enbart vara ut efter mer bråk!
våra politiker har Nato hets och ryssräddsla.P paralun skrev:Jag hetsar inte upp mig. Däremot hetsar jag upp mig över Ukrainaläget och pajkastningen mellan öst-väst:
Sen var det just på TV4-nyheterna och riksdagskvinnan menade att vi lämnar ut strategiska hemligheter om vår infrastruktur... Ryssland bygger hela kärnkraftverk med bolaget Rosatom! Hon verka rju enbart vara ut efter mer bråk!
Hade de verkligen förstått något i detta så hade EU inte velat skydda Ukraina.
samt då hade Sverige sagt fuck you till Nato..
Nato kostar oss bara pengar och sedan är man styrd av en amerikansk amiral att anfalla... nej tack.. USA kan sköta sina egna krig.
Ukraina kan sluta att trolla emot Ryssland och gömma sig bakom EU och Nato..
samt betala för den gas de gjort av med..
Även sluta att begära mer i avgifter för gasledningen än de redan fått.
När Ryssland sålde mer gas till Asien ville inte Ukraina betala det pris Gazprom satt.. Men ändå försvinner gas... Detta är inget nytt och det har ryssarna godkänt sedan flera år..
Nato länderna har nog ändå att syssla med än att lägga ut pengar på att mobilisera militärer och flytta på sina styrkor till norra Europa eller öststaterna...
det är Biden som nu vill ha ögonen i öst på alla istället för vad han håller på med hemma.. såg denne smått instabila herre uttala sig igår...
som en typisk demokrat så ska han härska och söndra Europa och öst..
Kraftläget idag ser ut som en riktig gulddag för Norge, bara att håva in kosingen.
Sverige har också en hög export.
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Sen närmar vi oss dagen betala och undra hur många det är som har dålig koll på sina elfakturor och är van att låta autogiro bara betala??
Sverige har också en hög export.
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Sen närmar vi oss dagen betala och undra hur många det är som har dålig koll på sina elfakturor och är van att låta autogiro bara betala??
Putin är en affärsman.P paralun skrev:Jo men artikeln är från 2016 när upphandligen gjordes, sen var det då någon socialdemokratisk dam som nu drog upp frågan igen. Areva ägs sedan numera av franska Framatom. (tyska Siemens drog sig ur all kärnkraft)
Sen blir jag klart oroad över utvecklingen just nu, det går nog emot en katastrof eftersom Putin är som han är.
fd KGB och duktig taktiker..
Det är där som många faller.
Han låter inte en massa fjant ta överhanden.
ni som sett när han läxat upp tjänstemän och företagsägare mm när de inte velat betala för sina anställda eller skulder, skatter mm har fått smaka på hans vrede... Och detta för att skapa ordning samt en stark stat..
tro inget annat än att han vill ha sitt forna land tillbaka dvs sovjet men han riskerar inte öppet krig för detta, då förlorar han mer...
Putin vrider inte på några kranar, de står vidöppna för alla som vill köpa..
Eu är mer förrädiskt för Sverige att vara i samarbete med.. detta har visat sig under senaste året mest..
Där håller länder på och smider planer på att andra skall få bekosta deras energiförbrukning och framställning..
Nä dessa globalister borde skämmas
Eller enkelt ibland, -finansiera inte den krigsmaskin som hotar dig!Nötegårdsgubben skrev: