P
D djac skrev:
Eller enkelt ibland, -finansiera inte den krigsmaskin som hotar dig!
Vart har Ryssland hotas oss?
att svenska armen fått order om att visa upp sig innebär inte att Ryssland verkligen hotat med något..
De har provocerat mycket.. Men Nato skepp i Östersjön är samma sak.. samt amerikanska flygplan som ständigt kränker svenskt luftrum utan att tydligt avge sin avsikt eller närhet...

Så är Nato och USA också makter som hotar oss?
Då ska vi inte sälja energi till EU länderna (y)

D
P paralun skrev:
Jag hetsar inte upp mig. Däremot hetsar jag upp mig över Ukrainaläget och pajkastningen mellan öst-väst:

Sen var det just på TV4-nyheterna och riksdagskvinnan menade att vi lämnar ut strategiska hemligheter om vår infrastruktur... Ryssland bygger hela kärnkraftverk med bolaget Rosatom! Hon verka rju enbart vara ut efter mer bråk!
Vad menar du, vi ska ge Putin pengar så att han inte bråkar..? Naivt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Vart har Ryssland hotas oss?
att svenska armen fått order om att visa upp sig innebär inte att Ryssland verkligen hotat med något..
De har provocerat mycket.. Men Nato skepp i Östersjön är samma sak.. samt amerikanska flygplan som ständigt kränker svenskt luftrum utan att tydligt avge sin avsikt eller närhet...

Så är Nato och USA också makter som hotar oss?
Då ska vi inte sälja energi till EU länderna (y)
Det är lätt att placera och ge dig en titel i Putins påverkansmaskin.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vad menar du, vi ska ge Putin pengar så att han inte bråkar..? Naivt.
Nä det är Europa så duktiga på så vi behöver inte... :rofl:

P
D djac skrev:
Det är lätt att placera och ge dig en titel i Putins påverkansmaskin.
Men snälla ge mig den titeln.. jag har alltid velat ha fler:crysmile:;)

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur mycket tror du att en installation av en L/L-värmepump kostar?

Det är när temperaturen går under cirka -10 °C som uppvärmning med el börjar kosta riktiga pengar och vid de temperaturerna är L/L-värmepumpar inte så effektiva. Bergvärme är en mycket bättre lösning, men det kräver en rätt rejäl investering i ett vattenburet värmesystem för den som har direktverkande elvärme.
Det kräver faktiskt inte ett vattensystem. Även om det är ovanligt så går det att göra bergvärme kopplat till ventilation och luft.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
varför är ryskt bränsle något problem?
Hur ofta köper vi?
Hur ofta köper Europa rysk gas?
just det... Då är det Europa som har problem inte vi.. Så då kan vi sluta vara så hysteriska över ryssen...
Problemet är nog inte själva uranet eller att Sverige skulle göra sig beroende av ryskt uran. Det råkar kanske helt enkelt vara billigast att köpa av Rosatom, men det finns andra säljare.

Problemet är snarare att personal från Rosatom släpps in i svenska skyddsobjekt, eller åtminstone delges information om skyddsobjekten.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Problemet är nog inte själva uranet eller att Sverige skulle göra sig beroende av ryskt uran. Det råkar kanske helt enkelt vara billigast att köpa av Rosatom, men det finns andra säljare.

Problemet är snarare att personal från Rosatom släpps in i svenska skyddsobjekt, eller åtminstone delges information om skyddsobjekten.
Kan jag inte tänka mig i någon större skara..
Men visst risk finns alltid..

P
P paralun skrev:
Sen var det just på TV4-nyheterna och riksdagskvinnan menade att vi lämnar ut strategiska hemligheter om vår infrastruktur... Ryssland bygger hela kärnkraftverk med bolaget Rosatom! Hon verka rju enbart vara ut efter mer bråk!
Rosatom bygger inga kärnkraftverk i Sverige.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Rosatom bygger inga kärnkraftverk i Sverige.
Varför tror du då att jag skulle avsett annat med mina inlägg..?
:cool:
naturligtvis är det minimal risk att Ryssland påverkar oss om vi har minimalt samarbete...

P
Maskintok skrev:
Varför tror du då att jag skulle avsett annat med mina inlägg..?
Vad har den där frågan med diskussionen att göra? Vad för "något annat" menar du att jag tror?
:cool:
naturligtvis är det minimal risk att Ryssland påverkar oss om vi har minimalt samarbete...
Ja, och det vore lämpligt för närvarande.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Det kräver faktiskt inte ett vattensystem. Även om det är ovanligt så går det att göra bergvärme kopplat till ventilation och luft.
Coolt! (Eller kanske "hett"?)
Har du några bra länkar?

P
Maskintok skrev:
våra politiker har Nato hets och ryssräddsla.
Vilka svenska politiker hetsar mot NATO?

Ryssland finns det all anledning att vara vaksam mot. Om vi är tillräckligt vaksamma och har ett tillräckligt starkt försvar så behöver vi inte vara så rädda för Ryssland.
Vi har dessutom ett ganska bra samarbete med NATO som förhoppnignsvis avskräcker Ryssland en del också
Dessutom har vi försvarssamarbete med Finland. Det kan nästan liknas vid en allians.
Hade de verkligen förstått något i detta så hade EU inte velat skydda Ukraina.
Självklart ska vi (och resten av den fria världen) stödja Ukraina mot rysk aggression.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vad har den där frågan med diskussionen att göra? Vad för "något annat" menar du att jag tror?

Ja, och det vore lämpligt för närvarande.
Jo iom att vi inte bygger nya kärnkraftverk i Sverige så kan aldrig Rysslands inflytande bli högt.. Och skulle detta ändras så skulle jag förvånad om ett land med stor ryssräddsla skulle överväga att anlita ryska bolag för uppgiften...

Detta och mer har jag avsett hela tiden.

P
P pmd skrev:
Vilka svenska politiker hetsar mot NATO?

Ryssland finns det all anledning att vara vaksam mot. Om vi är tillräckligt vaksamma och har ett tillräckligt starkt försvar så behöver vi inte vara så rädda för Ryssland.
Vi har dessutom ett ganska bra samarbete med NATO som förhoppnignsvis avskräcker Ryssland en del också
Dessutom har vi försvarssamarbete med Finland. Det kan nästan liknas vid en allians.

Självklart ska vi (och resten av den fria världen) stödja Ukraina mot rysk aggression.
inte mot Nato, hetsen handlar om att ansluta sig och därmed få ännu mer utgifter som är fullständigt onödiga.. annars hade jag skrivit mot..

Nja ryssen vill ha Gotland det finns flera olika anledningar till varför.
Men det vill även Nato.. Men få vet om det..
Skulle Sverige gå med så har Nato för avsikt att ha en tillfällig bas med hamn på Gotland.
Denna skall isåfall Sverige bevaka.

Finns inga självklarheter i att stöda Ukraina i dess motstånd emot Ryssland och dess konflikt...
Vi skall ej offra svenska soldater för en fight som ej är vår... Det är inte som under 1940 talet med Finland detta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.