P pmd skrev:
Rosatom bygger inga kärnkraftverk i Sverige.
Nej men Rosatom har full koll på kärenergiteknologin.... jag vet inte vad S-kvinnan ser för risker? ;)

D djac skrev:
Vad menar du, vi ska ge Putin pengar så att han inte bråkar..? Naivt.
Nä det "naiva" är ju att trappa upp den pågående pajkastningen.... borde vara mer att "gilla läget" eftersom det är så instabilt.

P pmd skrev:
Självklart ska vi (och resten av den fria världen) stödja Ukraina mot rysk aggression.
Jo men det måste ju ske under ordnade former och det pågår ju febrilt.
Vi borde ha lärt oss av historieböckerna!

• Gilla
1
  • Laddar…
P paralun skrev:
När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade mig,
fanns det ingen kvar som kunde protestera.

Martin Niemöller

• Gilla
  • Älska
Lasse43 och 9 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade mig,
fanns det ingen kvar som kunde protestera.

Martin Niemöller
suck denna rädsla och dess propaganda...

Maskintok skrev:
suck denna rädsla och dess propaganda...
Jo vad vi inte riktigt förstår här i Sverige är ju att grunden för den här konflikten är de ryskspråkiga östra delarna av Ukraina och sedan är det då Krim-halvön som är av stort värde för Ryssland.
Det här måste världssamfundet lösa på ett bra sätt för det här kan annars sluta i en katastrof.
Sen att Putin-hatare nu ser chansen gör läget bara värre! Försöker vara neutral själv eftersom den här konflikten är komplicerad.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det finns avtal sedan länge (+10 år) mellan nato och ryssland ,om inte mera vapen i olika länder. Bara att följa dessa avtal.

D
P pmd skrev:
Problemet är nog inte själva uranet eller att Sverige skulle göra sig beroende av ryskt uran. Det råkar kanske helt enkelt vara billigast att köpa av Rosatom, men det finns andra säljare.

Problemet är snarare att personal från Rosatom släpps in i svenska skyddsobjekt, eller åtminstone delges information om skyddsobjekten.
Om det skulle vara fallet så är det ett bra skäl att stänga verken nu, vi ska inte ha ryska enheter inne i våra kärnkraftverk, självklart.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nä det "naiva" är ju att trappa upp den pågående pajkastningen.... borde vara mer att "gilla läget" eftersom det är så instabilt.
Denna nya undfallenhet mot Ryssland förbryllar stort, jag ser Sveriges möjligheter att trappa upp en militär konflikt, däremot ska vi stå stabilt, självklart stödja Ukraina i det här fallet och dra ner våra beroenden och förehanvanden med Ryssland till ett minimum, eftersom de försöker påverka våra suveräna beslut.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men det måste ju ske under ordnade former och det pågår ju febrilt.
Vad menar du med ordnade former, ser inget annat pågå, en aggression har mötts med samtal, vad tänker du på?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo vad vi inte riktigt förstår här i Sverige är ju att grunden för den här konflikten är de ryskspråkiga östra delarna av Ukraina och sedan är det då Krim-halvön som är av stort värde för Ryssland.
Det här måste världssamfundet lösa på ett bra sätt för det här kan annars sluta i en katastrof.
Sen att Putin-hatare nu ser chansen gör läget bara värre! Försöker vara neutral själv eftersom den här konflikten är komplicerad.
Det är en långvarig och sårig konflikt..
Men den bottnar ändå i att USA genom Nato tryckt på från sitt håll och Ryssland från sitt..
Sedan har gasen kommit in i bilden..

EU och Nato har båda nekat Ukraina att få vara medlem på minst 20-25 år.. detta har förvärrat konflikten ytterligare..

K Nils Andersson1 skrev:
Det finns avtal sedan länge (+10 år) mellan nato och ryssland ,om inte mera vapen i olika länder. Bara att följa dessa avtal.
Nej, det gör det inte. Eftersom att Ryssland upprepat brutit mot exempelvis avtalet om medeldistansrobotar så har USA sagt upp det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo iom att vi inte bygger nya kärnkraftverk i Sverige så kan aldrig Rysslands inflytande bli högt.. Och skulle detta ändras så skulle jag förvånad om ett land med stor ryssräddsla skulle överväga att anlita ryska bolag för uppgiften...

Detta och mer har jag avsett hela tiden.
Bygger staten kärnkraftverk kan jag ge mig fan på att det blir offentlig upphandling och att Rosatom får uppdraget. :cool:

• Haha
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns inga självklarheter i att stöda Ukraina i dess motstånd emot Ryssland och dess konflikt...
Vi skall ej offra svenska soldater för en fight som ej är vår... Det är inte som under 1940 talet med Finland detta...
Nej, det är mer som andra världskriget i stort, och visa av det kan vi väl konstatera att vår nationella förmåga att ställa oss på frihetens sida mot totalitära krafter är allt annat än god.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bygger staten kärnkraftverk kan jag ge mig fan på att det blir offentlig upphandling och att Rosatom får uppdraget. :cool:
Då blir jag aktiv kärnkraftsmotståndare!

• Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.