V vik_tor skrev:
Eller så kunde pengarna användas till lite mothandel för att sänka elpriset, för att komma kunderna till gagn direkt istället för att samlas på ett lågräntekonto och ev investeras i stamnätet om 20 år. SvK har själva sagt att dom ej behöver dessa pengar för att finansiera stamnätet.
Intervenering i prispåverkande syfte strider sannolikt mot nåt EUavtal (Finns väl inga fria konkurrensutsatta marknader staten tillåts gå in och manipulera priset. därav Noll intresse från SVK här)
Lågräntekonto tror jag inte nåt på...

Z Zodde skrev:
Intervenering i prispåverkande syfte strider sannolikt mot nåt EUavtal (Finns väl inga fria konkurrensutsatta marknader staten tillåts gå in och manipulera priset. därav Noll intresse från SVK här)
Lågräntekonto tror jag inte nåt på...
Nej. Det strider inte mot något EU-avtal.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Nej. Det strider inte mot något EU-avtal.
Hur kan du vara så säker?

Z Zodde skrev:
Hur kan du vara så säker?
För det har aldrig lyfts som argument sedan man införde elområden. SvK hänvisar till att det är ett principtagande som dom har gjort. Och de intressegrupper som vill att SvK skall börja med mothandel för att jämna ut prisskillnader mellan elområden har hänvisat till att det har stöd av EU-lagstiftning.

Vore enkelt för SvK att hänvisa till att det är i strid med EU-lagstiftning om så vore fallet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
För det har aldrig lyfts som argument sedan man införde elområden. SvK hänvisar till att det är ett principtagande som dom har gjort. Och de intressegrupper som vill att SvK skall börja med mothandel för att jämna ut prisskillnader mellan elområden har hänvisat till att det har stöd av EU-lagstiftning.

Vore enkelt för SvK att hänvisa till att det är i strid med EU-lagstiftning om så vore fallet.
Fine, vilka intressegrupper syftar du på?

Z Zodde skrev:
Du skrev: "Det finns väl många fler kraftverksägare i Norge än Statkraft? Äger de ens kraftverk? SVK gör ju inte det.

Ja, de är i särklass största ägare. Eftersom du börjar surra om SVK är det väl uppenbart att du blandar ihop Statkraft med Norges TSO Statnett...
>90% är i offentlig ägo. Om det är stat eller kommun (eller fylkeskommun) ändrar väl inget i sak eller vill du vrida och vända på det också?
Ok, sorry, Statnet menade jag.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Hör du till dem som hävdar att ny kärnkraft är för dyr så är det ingenting mot vad en sådan "lösning" skulle kosta. Ren ingenjörslekstuga utan någon som helst verklighetskoppling.
Ett litet vindkraftverk som går att sätta upp på min tomt är inte mycket dyrare än solceller på taket. Frågan är dock vilket som ger mest energi under ett år. Jag gissar (men det är bara en gissning) att vindkraftverket kan producera lite mer.
Det beror också på hur vindförhållanden är där jag bor, en nog fasen tycker jag att det blåser en hel del.
Å andra sidan är våra tak närmast idealiskt placerade för solceller.

Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Solceller på taket är den enda vettiga lösningen för villor och i tätbebyggda områden i allmänhet.
En massiv utbyggnad av solceller kommer dock inte att ha en så värst bra påverkan på elpriset.
Om du håller dig under 2 meter rotordiameter och masten inte är högre och så placerad att den faller på din egen tomt oavsett hur man fäller den, så är den bygglovsbefriad och grannarna har inte något att säga till om.
3 meter, tror jag. Det bästa vore om grannarna vill ha något att säga till om, dvs att de vill vara med i ett vindkooperativ. Då kan vi nog sätta upp ett par lite större vindsnurror.
Men ärligt talat så är det nog inte mycket lönt förrän man börjar komma till rotordiametrar på 10+ meter och höga master (50+ meter) för att börja komma upp ovanför luftvirvelbildningen vid mark.
Det är tänkbart. Jag har inte kommit så långt i planerandet än. :)
Och då är det fortfarande knappt någon ekonomi i det, iaf om man lejer bort byggandet.
Byggandet handlar om att gjuta ett fundament, transportera vindsnurran till platsen, samt sätta upp den.
Förutom transporten kan nog grannarna och jag göra det.

P pmd skrev:
Det blir en kapprustning.
Vi bygger ett nytt kärnkraftverk!
Ha! Nu bygger vi en kabel till!
När det gäller kablar innom landet är vi oerhört duktiga på att få det att ta tid, fungera dåligt och bli dyrt så det ska väl gå att tillämpa även på export kablar framgent...
Bygger vi i Ringhals eller Barsebäck finns det redan anslutning till det svenska transmissions nätet så det bör gå fortare och lättare att bygga ny baskraft än att exportera bort överskottet.

P
Ja, nog finns det förutsättningar för ny kärnkraft om politikerna lovar att inte motarbeta.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Såg precis en rättelse på statstelevisionen om ett tidigare inslag om Fukushima.

Rättelsen löd (ur minnet): ”En tsunami med efterföljande jordskalv orsakade bland annat en härdsmälta i kärnkraftverket. Totalt tog katastrofen X tusen liv.”

Nu vet jag inte hur illa den ursprungliga rapporteringen var, men jag häpnas ändå av den sakligt korrekta men fortsatt vilseledande rättelsen. För hur många skulle utifrån sådan rapportering tro att kärnkraftens del av dödstalen är en (1) person?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Ja, nog finns det förutsättningar för ny kärnkraft om politikerna lovar att inte motarbeta.
Det de lovar nuförtiden brukar ju hålla i ungefär tre månader sedan så låtsas de att de aldrig någonsin sagt så.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Försvarsmakten skickar soldater till Gotland men samtidigt köper Sverige högteknologiskt kärnbränsle till Ringhals 3 och 4 från samma statliga bolag som ansvarar för det ryska kärnvapenprogrammet.

Ryska kärnkraftsjätten Rosatom ansvarar för hela Rysslands atomenergiprogram vilket omfattar landets kärnkraftindustri såväl som produktion och hantering av kärnvapen.

Företaget kontrolleras av ryska staten och självaste Putin utser direktör och tillsätter styrelsemedlemmarna.

Kärnbränsle från uran är en kraftigt bearbetad och högteknologisk produkt som skräddarsys för en viss reaktor.

Runt våra egna kärnkraftverk råder rigorös kontroll, allmänheten får inte vistas i närheten av säkerhetsklassade kärnkraftverk men Putin har direkt kontakt genom kärnbränslet.

Handelshinder brukar vara en första åtgärd när ett land vill markera sitt missnöje men det vapnet är väl satt ur spel gentemot Ryssland?

Därför köper Sverige kärnbränsle från Ryssland - DN.SE

Jag skriver inte detta för att jag är emot kärnkraft men tycker att debatten hittills varit särdeles svartvit, sedd genom ideologiska glasögon. Verkligheten är naturligtvis något mer komplicerad, även för politiken.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Ryskt kärnbränsle är ett problem, liksom just nu all strategisk import från Ryssland. Bättre då att köpa från exempelvis Frankrike.

Att inte köpa kärnbränsle alls leder till ökad efterfrågan av naturgas, en marknad som är än mer Rysslandsdominerad.

Säkerhetspolitik är komplext.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ryskt kärnbränsle är ett problem, liksom just nu all strategisk import från Ryssland. Bättre då att köpa från exempelvis Frankrike.

Att inte köpa kärnbränsle alls leder till ökad efterfrågan av naturgas, en marknad som är än mer Rysslandsdominerad.

Säkerhetspolitik är komplext.
Jo men det är sådan här argumentation som får Putin att totalt freaka ut...
Om nu Vattenfall är nöjd med upphandlingen av kärnbränsle så är väl det bra!
Sen är det då märkligt att det mesta nuförtiden står det "Made in China" på.
Men nu ska de ha OS och då verkar världen låta Kina vara ifred.
Mycket farlig utveckling just nu i världen!
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.