Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä precis, jag var väl tydligt i något inlägg nyss att solkraft är inte vettigt i norden, så här ska det i såfall vara mest vindkraft för att alltmer man närmar sig ekvatorn är det vettigt att det blir mer solkraft och mindre vindkraft, ty i t.ex. södra Europa faller förbrukningskurvor mer väl samman med produktionskurvor för solkraften.
Jo... vi måste ju lägga pengarna där de är mest kostnadseffektiva och utifrån ett lands förutsättningar.
Sen är det ju rena galenskapen med direktverkande el i en villa plus alla de som har mer än 21°C inne!

P paralun skrev:
Jo det är väl ännu mer, 65TWh säger de själv, en riktig bjässe!
[länk]
Statkraft är ju anledningen till att norrmännen är på krigsstigen eftersom även norrmännen drabbas av marknadens galna prissättning.
"Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet. Staten, ved Nærings- og fiskeridepartementet, eier gjennom Statkraft SF om lag 35 prosent av produksjonskapasiteten. "

Antar att 65tWh är inkluderat det man äger i utlandet. 55tWh är siffran för Norge

Redigerat:
Z Zodde skrev:
"Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet. Staten, ved Nærings- og fiskeridepartementet, eier gjennom Statkraft SF om lag 35 prosent av produksjonskapasiteten. "
Antar att 65tWh är inkluderat det man äger i utlandet. 55tWh är siffran för Norge

P pmd skrev:
På vintern har man knappast något överskott som mikroproducent och behöver därför köpa el. Det spelar väl ingen roll om det är "sparad" el från sommaren eller "nyproducerad el". Samma pris på båda, eller?

Det vore bättre om man kunde "spara" sin överskottsel från sommaren och använda den rakt av på vintern. Då minskar ens behov av att köpa el på vintern.
Nja, din sparade el från sommaren betalar du inget för (bara en liten ”Dela Vattnet-”avgift på några tior per månad), den är ju din, som du har producerat själv.
Den nyproducerade elen på vintern som du köper UTÖVER vad du har sparat, om det behövs. Den kostar som den gör, ofta mycket.Vissa månader typ okt o nevember, får jag pengar tillbaka utifrån det HÖGA vinterpriset :) som då säljs till dig och andra som inte sparat sin el från i somras ;-)
Naturen har burit upp vattnet som regn till högt belägna sjöar, dessa töms till mindre del på sommaren då jag laddar Jämtkraft med min överskottsel från mina solceller. Blir ju rätt mycket , hög produktion, lite konsumtion. Avtalet säger att under april till sept så sparar man all t överskott och den fås sedan tillbaka med 1/6-del per månad okt - mars.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Nja, din sparade el från sommaren betalar du inget för (bara en liten ”Dela Vattnet-”avgift på några tior per månad), den är ju din, som du har producerat själv.
Den nyproducerade elen på vintern som du köper UTÖVER vad du har sparat, om det behövs. Den kostar som den gör, ofta mycket.Vissa månader typ okt o nevember, får jag pengar tillbaka utifrån det HÖGA vinterpriset :) som då säljs till dig och andra som inte sparat sin el från i somras ;-)
Naturen har burit upp vattnet som regn till högt belägna sjöar, dessa töms till mindre del på sommaren då jag laddar Jämtkraft med min överskottsel från mina solceller. Blir ju rätt mycket , hög produktion, lite konsumtion. Avtalet säger att under april till sept så sparar man all t överskott och den fås sedan tillbaka med 1/6-del per månad okt - mars.
Och vem betalar? Tycker Östersunds, Krokoms och Åre kommuner om att ge bort pengar, eller vad är grejen?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hmmm... skulle man inte kunna använda el från vindkraftverk för att under blåsiga dagar då man kan producera mer el än vad som behövs, pumpa upp vatten till magasin på högre höjd - och sedan under vindstilla perioder släppa på vattnet och utvinna el genom vattenturbiner?

Dvs. lagra energin som lägesenergi istället för som elektrisk eller kemisk energi?

Visst, man får inte ut lika mycket - men det borde iaf vara ett sätt att lagra en del.
Är inte säker på hur allt fungerar, men att pumpa låter ju som en god idé, frågan om det är lönsamt i förhållande till att låta värmen/luften sköta jobbet med att ta tillvara regnet som samlas i sjöar o dammar. INTE använda denna ”lägesenergi” när solen skiner och det blåser mycket, utan tappa(producera) av när det är mörkt och vindstilla. Men det här med elektricitet och kraft är troligtvis väldigt komplicerat….

D Daniel 109 skrev:
Du betalar för prisskillnaden mellan sommar och vinter via månadsavgiften, som det av någon anledning inte går att hitta information om. Men månadsavgiften är kopplad till hur mycket el du förväntas ”spara”. Det är en snyggt förpackad produkt. Men inte i närheten av så bra som många tycks tro.
Stämmer inte enligt mitt avtal/fakturor! Dessutom är avgiften både låg och fast, vilket elpriset inte är….
Ring dom!

Z Zodde skrev:
Jo så är det, Statkraft finns ju sedan även i Sverige.
Sen totalt i de norska vattenmagasinen finns det då 87 TWh el att hämta, Sverige 33TWh.
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/norway/rescontent.cgi
Sen är det ju så mycket enklare för norrmännen eftersom man har sina fjordar med rejäl fallhöjd inbyggd!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vem betalar? Tycker Östersunds, Krokoms och Åre kommuner om att ge bort pengar, eller vad är grejen?
Fråga Jämtkraft. De kanske är intresserade av miljön (jordens framtid) och vill dra sitt strå till stacken genom att skapa en lösning som gör att fler vill satsa på solceller….. Östersund äger 98 % av Jämtkraft och kan ha sin syn på hur vi skall hjälpas åt här på jorden? Inte bara se till pengarna…?!?!

G Gilletorpet skrev:
Fråga Jämtkraft. De kanske är intresserade av miljön (jordens framtid) och vill dra sitt strå till stacken genom att skapa en lösning som gör att fler vill satsa på solceller….. Östersund äger 98 % av Jämtkraft och kan ha sin syn på hur vi skall hjälpas åt här på jorden? Inte bara se till pengarna…?!?!
Förstod inte riktigt här. Vad är det som skall betalas?

a.o.f a.o.f skrev:
Förstod inte riktigt här. Vad är det som skall betalas?
Ja det kan man undra???

Jämtkraft säljer enligt uppgift el under marknadspris till vissa kunder. Det är klart att kostnaden för mellanskillnaden bärs av någon, exempelvis ägarkommunerna.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Jämtkraft säljer enligt uppgift el under marknadspris till vissa kunder. Det är klart att kostnaden för mellanskillnaden bärs av någon, exempelvis ägarkommunerna.
Om du menar användare Gilletorpet så är det kreditfakturor som hen får vid försäljning av solkraft på sommarhalvårets överproduktion. Dessa kreditfakturor används på vinterhalvåret och på så sätt får hen el under marknadspris.

Fast nu funkar ju inte verkligheten så, utan det är marknadsföringshistorien. I verkligheten kan Jämtkraft spara lika mycket i sina vattendammar vare sig någon säljer solel till dem på sommaren eller ej. I alla fall finns inte prisarbitraget.

Så jag undrar bara, utan baktankar, vem som betalar.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fast nu funkar ju inte verkligheten så, utan det är marknadsföringshistorien. I verkligheten kan Jämtkraft spara lika mycket i sina vattendammar vare sig någon säljer solel till dem på sommaren eller ej. I alla fall finns inte prisarbitraget.

Så jag undrar bara, utan baktankar, vem som betalar.
Solen.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.