Maskintok skrev:
Är väl ungefär lika illa rent moraliskt.. :thinking:
Tja, kanske, men det är ju miljövänligare i alla fall..

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, kanske, men det är ju miljövänligare i alla fall..
Är det?
eller är det bättre för klimatet? ;)

P
Vad tänker ni om kablar åt andra hållet då?

Det är ju faktiskt kortare från södra Tyskland till Sahara, än från Tyskland till "vår" vattenkraft...

Det kanske är bättre att vara beroende av afrikansk solel än rysk gas?
Det här är en video som hävdar att det är besvärligt, och kanske inte så vettigt, att förse Europa med solel från Afrika.

Politiska och tekniska problem.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Kan hålla med där.
Men samtidigt så bryr jag mig inte så väldigt mycket om Europa eller EU... Det är ett gödsel hål för sig självt..

Men när inte våra politiker eller tjänstemän vill avstå från att sälja till Europa så tycker jag det är bättre de får köpa rysk gas... Det blir billigare så..
Problemen uppstår för oss när gasen tryter till norra Mellaneuropa.
Dessutom är fossilgas sämre än kärnkraft (och vindkraft) för klimatutvecklingen.

P
P pmd skrev:
Problemen uppstår för oss när gasen tryter till norra Mellaneuropa.
Dessutom är fossilgas sämre än kärnkraft för klimatutvecklingen.
just därför nordstream 2 skulle varit igång.
samt att jag inte skulle vilja se billig och bra el säljas till Europa...
De är ju fan inte kloka som gått på miljöaktivisternas lögner... Och blivit som vi... :lying:

P
Maskintok skrev:
just därför nordstream 2 skulle varit igång.
Ju fler gasledningar som går mellan Ryssland och EU desto mer gas kan EU-länder köpa av Ryssland och därmed göra sig än mer beroende av ryska nycker.

Ryssland vill vara en stormakt och Putin har folket med sig där.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
Vad tänker ni om kablar åt andra hållet då?
Det är ju faktiskt kortare från södra Tyskland till Sahara, än från Tyskland till "vår" vattenkraft...

Det kanske är bättre att vara beroende av afrikansk solel än rysk gas?
Jodå, detta tror jag på. Dvs solel ifrån norra Sahara förser hela södra Europa med el.
Men det politiska läget i norra Afrika måste nog generellt bli mer stabilt innan en massa länder vågar lägga sin energiförsörjning där. Nu har man kanske upptäckt att Putin inte är tillräckligt stabil partner..
Men annars helt klart tekniskt möjligt.
Här en bild på hur stor yta av Afrika som behöver täckas med solelsproduktion av typen koncentrerade solstrålar för att försörja hela världen med el, eller Europa, eller ...
(Solkraft är f.ö mycket mer yteffektivt än vindkraft, dvs MW/ha, jag började försöka räkna på det, men blev inte klar, men jag tror det är ca 100ggr mer yteffektivt)
_87135765_desertec_eu-mena_map.jpg

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Ju fler gasledningar som går mellan Ryssland och EU desto mer gas kan EU-länder köpa av Ryssland och därmed göra sig än mer beroende av ryska nycker.

Ryssland vill vara en stormakt och Putin har folket med sig där.
naturligtvis.
vem hade kunnat tro annat?

Men som sagt.. vad nu Europa betyder för er har jag inte en aning om... För mig... Inget..
jag kan lika gärna vara utan

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det här är en video som hävdar att det är besvärligt, och kanske inte så vettigt, att förse Europa med solel från Afrika.

[media]
Politiska och tekniska problem.
Bra film, tack för att du hittat den och lagt upp den.
Och man får ju hålla med om mycket. Men sen kommer sanningen ändå vara att all Europeisk elproduktion aldrig kommer ske i nordafrika, men det finns potential för att en hygglig andel kan vara belägen där. Och det bästa vore ju att produktionen byggs av staterna själva och säljs till Europa till marknadspris.

Och visst kostar det, han visade på den enorma kostnaden för att flera hundra elkablar för att försörja hela Europa, kostnad på 8,9 Billion $. Och det skulle ju inte heller räcka med det.
Men man får ju gärna skaffa sig lite perspektiv på beloppen också, 2020 lade världens alla länder ut nästan 2000 Billion $ på militära utgifter. dvs 222 ggr så mycket pengar som alla kablar mellan Nordafrika och Europa för att helt försörja Europa med el.
Och det är alltså årliga militärutgifter.
https://www.sipri.org/media/press-release/2021/world-military-spending-rises-almost-2-trillion-2020

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Bara en petitess i sammanhanget men är det svenska eller engelska biljoner? Jag gissar på engelska så det kan underlätta läsförståelsen om man skriver miljarder USD i stället.

hsd
Han har skrivit det i us dollar så det måste bil svenska miljarder

Mikael_L
Du kan själv följa min och PMD's länkar så inser du att allt är angivet i US billion $.
Men ja, jag kollade själv att det troligast var så, för ärligt talat så finns det ju ingen disclaimer någonstans om det är svensk eller amerikansk notation som använts, men jag fick för mig att båda kom från amerikanska "författare".

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bara en petitess i sammanhanget
Nejdå, det är absolut ingen petitess, jag brukar vara ganska noga samt lite förb**** när folk blandar ihop det så det stjäl tid av mig att få det rätt.
Här nöjde jag mig att kolla att både källorna verkade använda samma notation och så skrev jag själv på amerikanskt vis, vilket kanske var ett dåligt val.

P pmd skrev:
Javisst. Sluta använda termen Nord Pool när du inte menar börsen så blir diskussionen mycket klarare.
Vad ska jag kalla det då?
Medlemsländerna gick ju inte bra.
Staterna inom det geografiska området för Nordpool, SIGFNP?
För mig har det varit självklart att jag inte avsett några el-traders i NewYork iaf...

P paralun skrev:
Jo dvs Statkraft...;)
Det finns väl många fler kraftverksägare i Norge än Statkraft? Äger de ens kraftverk? SVK gör ju inte det.

P pmd skrev:
kul video! men många hinder verkar det som – man borde kanske överväga att satsa lite mer på södra Spanien och dito Italien, lite sämre utbyte, men "tryggare" områden, närmare slutkund och mindre sjökabel / färre omvandlare

enligt https://solargis.com/maps-and-gis-data/download/europe som gör dessa kartor:
Karta över fotovoltaisk energiproduktion i Europa med färgkodade områden baserat på solenergipotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Afrika som visar potentialen för fotovoltaisk kraftproduktion med olika färger för olika energinivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tappar man kanske 5% mellan Spanien och Nordafrika

(och i Sverige ungefär -50%)

Mikael_L Mikael_L skrev:
jag började försöka räkna på det, men blev inte klar,
jag jämför lite snabbt Noor III ("spegel/torn"-lösningen i Marocko som uppges ta upp 550 hektar mark och leverera ungefär 0.5 TWh per år, med vindkraftparken i Sollefteå – Hocksjön 1:24(3) – som Jämtkraft bygger och börjar tas i bruk efter sommaren, som ska ge 0.43 TWh per år, tomten är 1750 hektar

det pekar mot cirka 3.5 - 4 ggr mer yteffektivt med soltornet än med vindkraft, hur det blir med solceller i stället för soltorn har jag inte räknat på – än

den amerikanska firman Lazard uppskattar (för USA) att kostnaden för storskalig solel ligger inom spridningsintervallet för vind – alltså att vindkraft kan vara både billigare och dyrare än storskalig solel

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.