A acmalmberg skrev:
Den 1 november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden till förändringen är en anmälan av Svenska kraftnät till EU-kommissionen från Dansk Energi år 2006.
Tack för att du tog dig tid för att informera mig sådär 4 månader senare :D

Det stora problemet är inte elområdena utan att man lagt ner en stor mängd planerbar kraft i södra vsverige på grund av skatter och avgifter mot kraftproducenterna som fått deras verk att vara icke lönsamma

Men du har säkert bra förslag på hur man sa ersätta 4 kärnkraftsereaktorer och all kraftvärme som S/MP/C lagt ner. Och solel och vindel är inte ett vettigt förslag då den inte är planerbar. För övrigt lägger ju alla smo bor i elområde 3 och 4 veto mot all kraftproduktion som ska byggas. Så egentligen tycker jag det är helt rätt att folk nu får betala vad el kostar om man lägger ner fungerande kraftverk/säger nej till att bygga nya

P
Maskintok skrev:
Det var telefonen som ändrade.
Jag menade krigsrätt..
Krigsrätt finns inte heller i Sverige. Brottsbalken listar ett antal brott som krigsmän kan begå, men de brotten finns bara i krig eller krigsliknande förhållanden.
riksrätt avskaffades 1975...så det är inga problem att återinföra.. ;)
Det krävs en ändring av regeringsformen. Därmed skulle jag nog vilja påstå att det skulle finnas en del problem med att återinföra riksrätt.
Ryssland borde fler lära sig av.
De vet hur man tar i partier och dess väljare..
med ett stadigt tag runt nacken.
gulag.. skulle lösa mycket för dessa...
Ja, det är kanske effektivt. Själv är jag inte så mycket för fascism.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast kablarna från Sverige söderut har ju begränsad kapacitet, så det handlar nog inte om att behöva mätta kontinentalmarknaden, bara kablarna dit. Även om de senare förstås kan kompletteras.
Det blir en kapprustning.
Vi bygger ett nytt kärnkraftverk!
Ha! Nu bygger vi en kabel till!

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Lars ekborg har myntat ett bra uttryck i saken..
Vilket?
;):crysmile:
Så även om inte lagens långa arm vill utföra detta så finns det alltid lösningar. :cool:
Pöbelfasoner tycker jag inte om. S.k. utomparlamentariska aktioner är i de allra flesta fall förkastliga. Om de inbegriper våld så är de alltid förkastliga.

Jag vill att Sverige ska fortsätta att vara en demokrati, så förhoppningsvis sätter polisen stopp för alla sådana terrorismförsök.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vad tänker ni om kablar åt andra hållet då?

Det är ju faktiskt kortare från södra Tyskland till Sahara, än från Tyskland till "vår" vattenkraft...

Det kanske är bättre att vara beroende av afrikansk solel än rysk gas?

P
Maskintok skrev:
Vart skrev jag det?
Det tror jag inte att du skrev. Det var jag som skrev det.

P
Maskintok skrev:
njä den går att komma ifrån.
Jag tror att det blir svårt att få en majoritet i riksdagen för en ny energiöverenskommelse som skiljer sig från den som gäller nu.

Hursomhelst torde den vara den huvudsakliga anledningen till att det inte pågår några kärnkraftsbyggen för tillfället.

P
Maskintok skrev:
att flera stycken skulle stängas.
Medans Stefan mm avsåg att stänga 2 reaktorer...
Och nej S var tydliga där men mp hade blivit lovade och sedan förhandlade sig till resultatet..
Två är flera stycken.

P
P pmd skrev:
Det tror jag inte att du skrev. Det var jag som skrev det.
Kan hålla med där.
Men samtidigt så bryr jag mig inte så väldigt mycket om Europa eller EU... Det är ett gödsel hål för sig självt..

Men när inte våra politiker eller tjänstemän vill avstå från att sälja till Europa så tycker jag det är bättre de får köpa rysk gas... Det blir billigare så..

P
Maskintok skrev:
precis och då vara en majoritets regering istället för ett lapptäcke vilket hade besparat oss en hel del dumheter
S skulle inte kunna bilda en majoritetsregering med drygt 30 % av rösterna.

P
P pmd skrev:
Jag tror att det blir svårt att få en majoritet i riksdagen för en ny energiöverenskommelse som skiljer sig från den som gäller nu.

Hursomhelst torde den vara den huvudsakliga anledningen till att det inte pågår några kärnkraftsbyggen för tillfället.
Hur ska det kunna det?
dels med den överenskommelsen och sedan att man stöder sig på den där folkomröstningen... samt att vi inte har någon bra strategi för avfallet..

P
P pmd skrev:
Två är flera stycken.
nja.. dock var S mycket tydliga i detta.
Och det gällde de som ändå höll på att bli för gamla..
Sedan vad man vill tro är annat...

P
P pmd skrev:
S skulle inte kunna bilda en majoritetsregering med drygt 30 % av rösterna.
Då är det lika illa som det skit som sitter.
spelar ingen roll vilket parti..
ett lapptäcke är ett lapptäcke.

P
P pmd skrev:
Krigsrätt finns inte heller i Sverige. Brottsbalken listar ett antal brott som krigsmän kan begå, men de brotten finns bara i krig eller krigsliknande förhållanden.

Det krävs en ändring av regeringsformen. Därmed skulle jag nog vilja påstå att det skulle finnas en del problem med att återinföra riksrätt.

Ja, det är kanske effektivt. Själv är jag inte så mycket för fascism.
fascism?
Det är hederlig kommunism.
Man ska samla alla under fanan och sedan skall staten ha allt.
våld eller ej.. Men så ska det va..
;)

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tänker ni om kablar åt andra hållet då?

Det är ju faktiskt kortare från södra Tyskland till Sahara, än från Tyskland till "vår" vattenkraft...

Det kanske är bättre att vara beroende av afrikansk solel än rysk gas?
Är väl ungefär lika illa rent moraliskt.. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.