723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Och ändå planeras en ny 400kV linje på 800MW mellan Sverige och Finland där ...harka skrev:
jo, mycket kan nog skickas fortsättningsvis över Tornio älv med el från Sverige och Norge, men om Svenska Kraftnät följer sin plan (som fanns omnämnd i Kortsiktig Marknadsanalys 2020) så kommer dom att dra ner den maximala överföringen där med 20%, från 1500 MW till 1200 MW, i samband med starten av Olkiluoto 3 (1600 MW) – eftersom Finland då får en ny, större potentiell single-point-of-failure som vid ett snabbstopp skulle kunna fortplanta sig till det svenska nätet med stabilitetspåverkan här
https://www.svk.se/aurora-line/
Nu har jag kollat lite mer.Mikael_L skrev:
Jag satt nyss och kollade lite på nordpools maps/day-ahead-flows och kollade historiskt vad överföringen var till finland, dels de 2 norra ledningarna, dels de 2 likströmskablarna som går ut ifrån Forsmarks-trakten.
De norra exporterade som regel jämt, och väldigt ofta nära sin maxkapacitet som verkar vara något runt 15-1600MW.
Men den södra likströmsförbindelsen varierade betydligt mer, och inte så sällan importerade vi där istället.
Nu gjorde jag endast nedslag slumpmässigt lite olika tider och datum i Dec 2021. Som troligen kan sägas vara en typisk vintermånad i dagens energisituation. Men kanske skiljer enormt under sommaren t.ex.
Med OL3 igång lär vi ju kunna importera oftare än vad vi gjorde förra månaden.
[länk]
Jag har förövrigt inte hittat någon uppgift om kapaciteten hos de olika förbindelserna till Finland, inte heller någon uppställning av överförd energi per länk, utan bara en siffra på total export till Finland.
Jag har å andra sidan inte lagt så många sekunder på att leta efter detta.
De två likströmlänkarna till Finland, från Forsmarkstrakten till Åbo resp Raumo (Fennoskan 1 och 2) har en kapacitet på 1200-1300 MW (det florerar lite olika uppgifter).
I norra Sverige/Finland finns det 3 ledningar i snittet mellan SE1-F1, det är två st 400kV och en gammal 220kV, luftledningar. De har en kapacitet på ca 1600MW i riktning mot Finland och 1100MW i riktning mot Sverige i dagens läge.
220kV ska såvitt jag fattat avvecklas och ersättas med den nya 400kV (Aurora).
När reaktorn OL3 kommer igång ordentligt kommer handelskapaciteten SE-FI sjunka till 1300MW, och i en framtid när den ryska reaktorn i Pyhäjoki kommer i drift kommer handelskapaciteten sjunka till 1000MW.
Detta tydligen för att skapa reservkapacitet ifall reaktorerna faller bort, om jag fattat rätt.
http://www.svenskvindenergi.org/wp-content/blogs.dir/11/files/2012/10/121019-Perspektivplan-2025.pdf
Det är svårt att ta någon på allvar som använder högerpopulistiska floskler.Maskintok skrev:
Men jag försöker ändå: vad skulle åtalet baseras på för lagrum?
(Riksrätt finns f.ö. inte i Sverige, men det finns liknande rättsprocedurer; det går dock inte att åtala ett politiskt parti …)
Det var telefonen som ändrade.P pmd skrev:
Jag menade krigsrätt..
riksrätt avskaffades 1975...så det är inga problem att återinföra..
Ryssland borde fler lära sig av.
De vet hur man tar i partier och dess väljare..
med ett stadigt tag runt nacken.
gulag.. skulle lösa mycket för dessa...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Man kan nyttja en argumentationsteknik utan att känna till namnet på den. Och skapa en nidbild sv det du sen kritiserar är i mina ögon precis det du gör.I Ingenjör Jesper skrev:
Huruvida du sen är det ena eller det andra har jag inte påstått något om, men är det viktigt för dig att påpeka, så ok.
Miljöpartiet har fått oproportionerligt inflytande i riskpolitiken genom att sitta i en regeringskoalition med socialdemokraterna, men det har partiet bara gjort i drygt 7 år (till sista november förra året).L Leebond skrev:
Man kan nog anta att MP har influerat den allmänna opinionen till att vara skeptiskt mot kärnkraft (även den har svängt lite till kärnkraftens fördel den senaste tiden) genom sin skrämselpropaganda, men de har inte varit ensamma om det. Sen början av 1970-talet har Centerpartiet var den största motståndaren mot kärnkraft i riksdagen.
Centerpartiet har suttit i koalitionsregeringar av och till sen 1976. (Ja, tidigare också, men då hade vi ingen kärnkraft).
Det kommer att behövas väldigt många kärnkraftverk för att mätta elbehovet söder om Bornholm så mycket att elpriset sjunker radikalt mycket.F fribygg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, fast kablarna från Sverige söderut har ju begränsad kapacitet, så det handlar nog inte om att behöva mätta kontinentalmarknaden, bara kablarna dit. Även om de senare förstås kan kompletteras.
Lars ekborg har myntat ett bra uttryck i saken..P pmd skrev:
Så även om inte lagens långa arm vill utföra detta så finns det alltid lösningar.
Jo men Finland bygger snart även Hanhikivi och kan då mata norra Sveriges "Klondyke" med elkraft via den nya ledningen!Mikael_L skrev:
Nu har jag kollat lite mer.
De två likströmlänkarna till Finland, från Forsmarkstrakten till Åbo resp Raumo (Fennoskan 1 och 2) har en kapacitet på 1200-1300 MW (det florerar lite olika uppgifter).
I norra Sverige/Finland finns det 3 ledningar i snittet mellan SE1-F1, det är två st 400kV och en gammal 220kV, luftledningar. De har en kapacitet på ca 1600MW i riktning mot Finland och 1100MW i riktning mot Sverige i dagens läge.
220kV ska såvitt jag fattat avvecklas och ersättas med den nya 400kV (Aurora).
När reaktorn OL3 kommer igång ordentligt kommer handelskapaciteten SE-FI sjunka till 1300MW, och i en framtid när den ryska reaktorn i Pyhäjoki kommer i drift kommer handelskapaciteten sjunka till 1000MW.
Detta tydligen för att skapa reservkapacitet ifall reaktorerna faller bort, om jag fattat rätt.
[länk]
https://www.hanhikivi1.fi/en/about-the-project
https://www.nyteknik.se/energi/nasta-finska-karnkraftverk-snart-i-mal-med-tillstanden-7027641
Jodå. På lång sikt (mer än de 40 år du har i steg 2) kan kärnkraft förse oss med all el vi behöver och vi kan skrota de fula vindkraftverken som dessutom är miljöovänliga, men under tiden fram till dess behöver vi vindkraft.M MrDizzy skrev: