723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det var precis vad jag funderade över dvs om överföringen mättas, finns det då en fastställt algoritm som på något sätt anpassar exportpriset efter kontinentens efterfrågan? Någon som vet exakt hur det är tänkt att fungera?Mikael_L skrev:
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Så här funkar det i Frankrike:V vik_tor skrev:
"EU Frankrike är normalt en stor elexportör, där cirka 70 procent av elen kommer från kärnkraft. Men även här har priserna rakat i höjden på senare tid, även om många konsumenter skyddats. Prismekanismerna är dock betydligt mer komplexa än i de flesta övriga EU-länder"
https://www.energi.se/artiklar/2021/december-2021/pressad-elmarknad-aven-i-frankrike
Den förbättrade energibalansen i Finland till följd av idrifttagningen av Olkiluoto3, minskar svensk export från SE3 till södra Finland och prisskillnaden mellan dessa områden utjämnas. Flödet mellan SE3 och Finland kommer under en avsevärd del av tiden vara i västlig riktning. Elpriserna i de norra elområdena i Sverige och Norge minskar under analysperioden. Detta beror framförallt på den stärkta elbalansen i.o.m. utbyggnaden av vindkraft och idrifttagningen av Olkiluoto3.Boilerplate4U skrev:
Den rödgröna lögnen om kärnkraften har spruckit
Sanningen om hur MP lyckades lotsa in den aktivistiske kärnkraftmotståndaren Tomas Kåberger i Vattenfalls styrelse.
Missnöjet hos väljarna växer nu i takt med elräkningarna. Det mest anmärkningsvärda är inte att S och MP av olika anledningar drev igenom kärnkraftsavvecklingen – utan hur man praktiskt taget oemotsagda lyckades frånsäga sig ansvaret genom att skylla på marknaden, skriver Henrik Jönsson.
expressen.se/debatt/den-rodgrona-lognen-om-karnkraften-har-spruckit
Källa: Svk (https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/kortsiktig_marknadsanalys2019.pdf)
Det är ju intressant att SvK gör bedömningen den dyra kärnkraften som skall sättas igång i Finland får de redan låga elpriserna i norr att minska ytterligare
Ja det är väl bara att gratulera er i Norrland.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jag kommer inte ihåg var jag hörde eller läste det men priset kommer bara påverkas med några få öre så det är nog lite för tidigt att ropa hej, tyvärr.V vik_tor skrev:Den förbättrade energibalansen i Finland till följd av idrifttagningen av Olkiluoto3, minskar svensk export från SE3 till södra Finland och prisskillnaden mellan dessa områden utjämnas. Flödet mellan SE3 och Finland kommer under en avsevärd del av tiden vara i västlig riktning. Elpriserna i de norra elområdena i Sverige och Norge minskar under analysperioden. Detta beror framförallt på den stärkta elbalansen i.o.m. utbyggnaden av vindkraft och idrifttagningen av Olkiluoto3.
Källa: Svk ([länk])
Det är ju intressant att SvK gör bedömningen den dyra kärnkraften som skall sättas igång i Finland får de redan låga elpriserna i norr att minska ytterligare
Ja det är väl bara att gratulera er i Norrland.
PS/OT och vik_tor, det är inte på något sätt riktat mot dig.
Jag tycker generellt illa om SVK "fakta-dumpar" som många gånger saknar någon slags inledande sammanfattning ("Executive Summary") och analys med vettiga nyckelfaktorer. Det samma gäller många andra sammanställningar från energisektorn där man fullständig verkar skita i att hjälpa läsaren att tolka eller förklara budskapet. DS.
Redigerat:
Om vi producerar mindre än vad vi själva förbrukar och kan exportera maximalt riskerar vi att återigen importera såväl kraft som pris från andra länder som kan ha högre kostnader än viI Ingenjör Jesper skrev:Ja, antingen behöver vi producera mer, eller exportera mindre...
Kärnkraften behöver väldigt lite reglerkraft jämfört med vind, det är nog ingen tvekan om det! Det jag motsätter mig är att vi på fundamentalistisk basis ska bygga kärnkraft, särskilt med argumentet att den är bra på att reglera effektflöden... Men jag blir gärna motbevisad på det!
Det är definitivt ett sätt att reglera rumstemperaturen. Men knappast en ekonomiskt vettig metod.I Ingenjör Jesper skrev:
Jönsson är rätt jobbig att lyssna på, men jag tvingade mig att titta igenom hela videon. Han har en del poänger och för ett övertygande resonemang med bra referenser för de åsikter han framför.V vik_tor skrev:
Man måste dock komma ihåg att det inte är nyhetsrapportering som Jönsson sysslar med utan opinionsbildning. Jag skulle gärna vilja se en bra grävande reporter göra ett reportage om det ämne som Jönsson tar upp.
Blir spännande att se i bokslutet mycket det statliga monopolet Svenska kraftnät fick in i kapacitetsavgifter "flaskhalsavgifter" bara under december månad.
Räknade enkelt till 8 miljarder som i slutändan hamnade på fakturan för elkonsumenter i SE3 för transporten mellan SE2 och SE3 för 2021-12.
Detta är rörliga avgifter som behövs för att tillfälligt säkerställa balansen i elnätet. Och enligt EU direktiv får dessa pengar endast användas till återinvestering i nätet eller betalas tillbaka till elkonsumenterna.
Varför pratas det inte mer om detta?
"SvK: Kraftigt ökande kapacitetsavgifter
Kapacitetsavgiften är förenklat prisskillnaden som existerar emellan två budområden, gånger volymen, vilket SvK får som pengainflöde när kraft rör sig från ett budområde till ett annat igenom ett snitt.
– Det som händer när vi får kapacitetsavgifterna till oss är att de bokförs som en skuld till våra kunder. Vi tar inte det som en intäkt direkt utan de går in i vår balansräkning som en finansiering. Istället för att det är en skuld till Riksgälden som vi normalt har, är det här en skuld till kunderna, säger Peter Wigert."
Räknade enkelt till 8 miljarder som i slutändan hamnade på fakturan för elkonsumenter i SE3 för transporten mellan SE2 och SE3 för 2021-12.
Detta är rörliga avgifter som behövs för att tillfälligt säkerställa balansen i elnätet. Och enligt EU direktiv får dessa pengar endast användas till återinvestering i nätet eller betalas tillbaka till elkonsumenterna.
Varför pratas det inte mer om detta?
"SvK: Kraftigt ökande kapacitetsavgifter
Kapacitetsavgiften är förenklat prisskillnaden som existerar emellan två budområden, gånger volymen, vilket SvK får som pengainflöde när kraft rör sig från ett budområde till ett annat igenom ett snitt.
– Det som händer när vi får kapacitetsavgifterna till oss är att de bokförs som en skuld till våra kunder. Vi tar inte det som en intäkt direkt utan de går in i vår balansräkning som en finansiering. Istället för att det är en skuld till Riksgälden som vi normalt har, är det här en skuld till kunderna, säger Peter Wigert."
Redigerat:
För att någon ska våga investera i kärnkraft i Sverige krävs att politiker från höger till vänster ger långsiktiga garantier att inte sabotera sådana investeringar.D djac skrev: