D
P pmd skrev:
För att någon ska våga investera i kärnkraft i Sverige krävs att politiker från höger till vänster ger långsiktiga garantier att inte sabotera sådana investeringar.
Jo, det kan de göra men sen byter man partiledare och då har den nya numera en tendens att ändra sig i frågan, jag skulle inte investera på den grunden iaf.

D djac skrev:
Nja, raljerar vet jag inte men eftersom vi har val vart 4 år så blir det svårt för någon regering att ge garantier för 30år, dår får man gå till andra typer av länder.
Nja, England är fullt demokratiskt och där går att bygga ny kärnkraft med rimliga villkor och garanterat pris

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har bekanta vars föräldrar fick 25' i elkostnad i december, du kan få en pump för 15, dagar med lägre än -10 här nere är lätt räknade och jag tror dessutom de nuförtiden funkar rätt bra när det är kallt också.
Ja precis. Jag installerade LLVP år 2016 för 21k inkl installation. Den gick sönder för 10 dagar sen men sån tur var hade jag den under hela december. Min elräkning hamnade således bara på 9500:-

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
För hur stor förbrukning då? Och hur stort hus har man för att komma upp i den förbrukningen?
Stort äldre hus med direktverkande gamla element, blev en slant. de har nog ganska varmt också, är äldre.

D
F fribygg skrev:
Nja, England är fullt demokratiskt och där går att bygga ny kärnkraft med rimliga villkor och garanterat pris
Det är väl subventionerat vad jag har förstått, åtminstone nu?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Stort äldre hus med direktverkande gamla element, blev en slant. de har nog ganska varmt också, är äldre.
Säg åt dom att man inte skall äga ett hus om man inte har råd att byta ut till vattenburet-värmesystem som drivs av LVVP ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Inte många som har rösträtt på bolagsstämmorna, det är där slaget står, börja med att vinna det så löser sig resten.
Nej, det är politiken som sätter spelreglerna. Nu har socialdemokraterna chansen att göra rätt eftersom de inte längre behöver ta hänsyn till miljöpartiet. N.B. att sossarna var kärnkraftsvänner (sort of) innan de gick i koalition med MP.

Tyvärr är det väl centerpartiet som sossarna måste förlita sig på om de inte vill inleda ett nytt samarbete med miljöpartiet och det är väl inte så jättemycket bättre när det gäller kärnkraft.

P
D djac skrev:
Inte glad i bidrag, att folk eftersatt sitt underhåll kan inte vara mitt problem, med den värdeutveckling vi sett i fastigheter kan de finansiera sina egna ägodelar.
Sälja en del av fastigheten för att finansiera ett nytt värmesystem?

Bostadsbubblan är stor nog redan.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vad jag skriver är att mellan - 65 och -85 byggdes många reaktorer i Sverige och att O3an hade en byggtid på 5år så att det bör gå att göra igen.
Nej, det är helt omöjligt. Bara tillståndsprocessen lär ta minst 5 år.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi ska inte glömma bort fossilkraften. Den är trots allt dominerande vad gäller såväl baskraft i elnäten som som uppvärmningskälla i världen.
Jo, men det hade varit trevligt om vi kunde förpassa den till historiens skräphög och glömma den.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
är det de svenska politikerna ointresse som gjort att det inte har byggts någon kärnkraft i resten av Europa (en handfull undantag där de flesta byggkontakten skrevs redan på 00-talet)?
Nej, det beror nog snarare på en allmänt utbredd kärnkraftsfobi.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Ja precis. Jag installerade LLVP år 2016 för 21k inkl installation. Den gick sönder för 10 dagar sen men sån tur var hade jag den under hela december. Min elräkning hamnade således bara på 9500:-
Omfattas pumpen av någon försäkring eller får du stå för kostnaden själv?
Om en vp bara håller i fem år bör det vara ett rätt dyrt sätt att värma sitt hus, behöver du lägga ut ytterligare 21k nu?
Användandet av el till värmepumpar har sannolikt ökat de senaste åren och det driver ju upp elpriset att använda el till uppvärmning jämfört med om man väljer fjärrvärme, ved eller pellets.

P pmd skrev:
N.B. att sossarna var kärnkraftsvänner (sort of) innan de gick i koalition med MP.
Långt innan…
Det är klart att exempelvis IF Metall (bland annat under den unge, lovande Stefan Löfven) var kärnkraftsvänner, men som parti har de väl näppeligen varit det sen Palme tappade två val på modernitetens altare på 70-talet.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
USA har en liknande skara... demokrater..
De är som en blandning av kommunister och mp.. S.. C.. L... Det blir bara vansinne med dessa styrande..
Du har fått en rätt skev bild av amerikansk politik, och endast en bild av den federala politiken gissar jag.
I USA finns även Trumps fascistoida anhängare som utgör basen i det republikanska partiet. Det är väl för väl att de finns så att de kan kompensera för kommunisterna i det demokratiska partiet. ;)

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det är helt omöjligt. Bara tillståndsprocessen lär ta minst 5 år.
Då är det fel på tillståndsprocessen,
Om kraftförsörjningen är samhällsviktig bör väl tillstånden kunna ges i efterhand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.