723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tror du missförstod min text. Jag menade också att vi just nu faktiskt måste acceptera läget och se framåt. Man kan sörja det som inte gjorts förut, i tid, men inget annat än framtiden går att påverka.Nötegårdsgubben skrev:
Håller inte med om att man ska gräma sig för mycket över försuttna chanser, man får spela bollen där den ligger, och det är klart att det går att göra saker nu om investeringsviljan och den politiska viljan finns.
Nu är ju staten ägare av vårt största kraftbolag och det är som tidigare konstaterats politiskt styrt till att inte satsa på kärnkraft, så steg ett skulle bli att rensa bort ideologiska kärnkraftsmotståndare från styrelse/ledning och skriva nya ägardirektiv, eller avyttra kärnkraftsdivisionen om staten är en för svag ägare av den.
Sen gör man kärnkraften till riksintresse (om den inte redan är det) och stryker de PBL-mässiga överklaganderättigheterna av den på befintliga kraftverksplatser samt garanterar skattemässiga förutsättningar 40 år framåt.
Vill man skulle jag tro att man kan få en första reaktor på plats inom tio år, men viljan saknas. Tilltron till att det krävs kärnkraft för ett stabilt kraftnät de närmaste generationerna verkar totalt saknas, och finns den blåses det bara hetluft om vad man ska göra. Istället subventioneras andra kraftslag respektive skramlas med tomma tunnor.
Annars har jag inget att säga om denna din text än att hålla med.
Ja det är säkert så.P paralun skrev:
Vi får väl se, det verkar i alla fall ganska säkert att Sverige och Tyskland inte kommer vara i framkant här, utan kanske komma släntrande efter, om alls.
Sen känner jag mig inte helt övertygad om att någon annan nation i Europa kommer satsa storskaligt på kärnkraft. Men det betyder inte så mycket, ty jag är inte heller på minsta sätt övertygad om att så inte kommer ske. Jag har helt enkelt en alldeles för dålig kristallkula.
Mikael_L skrev:
Jag är inte säker på om jag förstår frågan riktigt...Boilerplate4U skrev:
Men jag tänker/menar att ifall vi producerar tillräckligt för behovet i SE4 + exportkapaciteten + lite lite till, så kommer priset sjunka rejält i SE4. Ungefär som i SE2, där överstiger produktionen behovet i SE2 + överföringskapaciteten till SE3 och SE4, så därför hålls priserna låga.
(en av frågorna Stenevi hela tiden undvek att svara på ...)
Mikael_L skrev:
Jag tänker inte på någon speciell vindkraft, utan all vindkraft.Boilerplate4U skrev:
Ty nu när vi stänger kk i södra Sverige, och det inte finns någon annan kraft tillgänglig så är det endast vindkraft som kommer vara tillgänglig samt byggas ut en del varenda år. Nästa kärnkraftverk ligger minst 15-20 år bort (ifall inte politiken tvärvänder, och satsar fullt på det, och jag tror att borgarna vinner nästa val men kommer vara precis lika flata i denna kk-fråga som förra gången de hade chansen)
Men visst, vi har en joker i leken, vi kanske bygger ett eller några oljekondenskraftverk, eller kolkraftverk eller förhoppnings gaskraftverk. Jag tycker Putin alternativt Mohammed bin Salman har lite för lite att säga till om i Sverige, det vore finfint att ge dem lite mer makt över Svensk energiförsörjning.
Där är du ute och cyklar rejält. Det är den senaste tidens extrema miljöfjanteri från MP som gjort att Sverige har enorma obalanser i näten. Det är också MP:s fel att vi bränner 140000 liter olja PER TIMMA i Karlshamnverket... Endast en miljöpartist har svårt att se sanningen.Shakula skrev:
Det blåser väl nu?I Ingenjör Jesper skrev:Jag håller ju med om det mesta i resonemanget, men jag får inte ihop det... Om jag kan räkna rätt blir det 3,2 GW... Just nu exporterar vi 4,8 och priset ligger på €69, men det kanske räknas som lågt nu
Sen är ju frågan vem som vill producera kW 3201 för att vår marknad ska vara övermättad så priset sjunker![]()
Det borde vara samma krav på reglering oavsett vilket sätt man vill producera en ny TWh, lika viktigt att det finns reglerkraft om man bygger en ny reaktor i Barsebäck som en ny vindkraftpark i samma elområde.I Ingenjör Jesper skrev:Det sägs ju att Frankrike har det möjligheten, men den tycks ju inte utnyttjas?
Även om det till viss del är tekniskt möjligt har jag svårt att se hur det stärker den ekonomiska kalkylen. Kärnkraften är så dyr i investering att den måste ligga och producera fullt kontinuerligt ifall det ska finnas en chans att räkna hem det... Lägger vi in att de ska sköta regleringen också tror jag inte vi har förbättrat intresset för investeringen!
Visst kostar det att bygga ny kärnkraft, om det är 60 öre eller 130öre i garantipris som krävs likt de nya verken i England kan jag inte säga men låt oss utgå från den högre siffran för enkelhetens skull.
Vad är alternativet att inte ha tillräckligt med kraft? Att industrin får slå igen och befolkningen blir arbetslös är det första, sen kommer det andra att stat och kommun får in betydligt mindre i skatt om vi inte kan ha kvar industri och jobb i landet, det tredje blir då vi måste stänga tex skolor och sjukhus då de framtida betydligt mindre skatteintäkterna inte räcker att köpa in dyrbar importkraft de dagar då sol och vind inte producerar tillräckligt.
Vi blir ett U-land utan tillräcklig kraftförsörjning!
Har vi enorma obalanser i näten? Karlshamn körde för det var kommersiellt lönsamt. MP kan knappast ställas till svars för nordeuropeiska elpriser.L Leebond skrev:
Själv tror jag att kk är mer politiskt omöjligt än marknadsmässigt eller tekniskt omöjligt.D djac skrev:Ja, du och några till har köpt den sagan, jag hör inget som tyder på att den är sann, med eller utan politik så är det en för dåligt investering för ett bolag, det är min övertygelse. Däremot i en annan marknadskonstruktion där man kan se andra fördelar, vid sidan om att tjäna pengar på elen, där kan det byggas men inte för bolag som drivs på marknadsgrunder.
Det byggs ju faktiskt kärnkraftverk lite här och var, men på ställen med ett annat politiskt klimat i kk-frågan.
Jo jag postade nyss en nyhet om Finland och Hanhikivi 1.Mikael_L skrev:
Ja det är säkert så.
Vi får väl se, det verkar i alla fall ganska säkert att Sverige och Tyskland inte kommer vara i framkant här, utan kanske komma släntrande efter, om alls.
Sen känner jag mig inte helt övertygad om att någon annan nation i Europa kommer satsa storskaligt på kärnkraft. Men det betyder inte så mycket, ty jag är inte heller på minsta sätt övertygad om att så inte kommer ske. Jag har helt enkelt en alldeles för dålig kristallkula.
Pragmatiska finländare som ser vad som behövs!
Ja, antingen behöver vi producera mer, eller exportera mindre...F fribygg skrev:Det borde vara samma krav på reglering oavsett vilket sätt man vill producera en ny TWh, lika viktigt att det finns reglerkraft om man bygger en ny reaktor i Barsebäck som en ny vindkraftpark i samma elområde.
Visst kostar det att bygga ny kärnkraft, om det är 60 öre eller 130öre i garantipris som krävs likt de nya verken i England kan jag inte säga men låt oss utgå från den högre siffran för enkelhetens skull.
Vad är alternativet att inte ha tillräckligt med kraft? Att industrin får slå igen och befolkningen blir arbetslös är det första, sen kommer det andra att stat och kommun får in betydligt mindre i skatt om vi inte kan ha kvar industri och jobb i landet, det tredje blir då vi måste stänga tex skolor och sjukhus då de framtida betydligt mindre skatteintäkterna inte räcker att köpa in dyrbar importkraft de dagar då sol och vind inte producerar tillräckligt.
Vi blir ett U-land utan tillräcklig kraftförsörjning!
Kärnkraften behöver väldigt lite reglerkraft jämfört med vind, det är nog ingen tvekan om det! Det jag motsätter mig är att vi på fundamentalistisk basis ska bygga kärnkraft, särskilt med argumentet att den är bra på att reglera effektflöden... Men jag blir gärna motbevisad på det!
Priset sätts en dag innan...
Kollar du elpriset från midnatt är det nere i 15 öre till kl 04.00, sen stiger det igen med ökad konsumtion och ev minskad vind...
Så bara att brassa på med laddning av bil etc fra midnatt.
Kollar du elpriset från midnatt är det nere i 15 öre till kl 04.00, sen stiger det igen med ökad konsumtion och ev minskad vind...
Så bara att brassa på med laddning av bil etc fra midnatt.