723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Om fransk kärnkraft var det då ett helt reportage i söndagens Agenda och de bygger då även nya anläggningar. EDF är ju den stora ägaren och har då starkt politiskt stöd av franska regeringen.Boilerplate4U skrev:
Anser du att fransoserna trollar med knäna eller ljuger om sina anläggningar?
- Energiforsk - möjligheterna att använda kärnkraft som reglerkraft vid sidan om dagens vattenkraft.
- Energiforsk - Kärnkraftens roll i energisystemet
- Lastföljning i kärnkraftverk - Möjliga effektregleringar för svenska kärnkraftverk utifrån ett internationellt perspektiv
- SKV - KÄRNKRAFTENS ROLL I KRAFTSYSTEMET ÄRENDENR: SVK 2017/3593 Möjligheter och begränsningar vid förändrad kärnkraftproduktion
Frankrike är då landet som kämpat för att kärnkraft ska klassas som hållbar i EU Taxonomin.
(sen gör miljöpartiklar allt för att spida osanningar om just Frankrike)
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Inte jag heller men det går säkert att skaka fram på nätet. Det skulle i alla fall vara intressant att se hur det fungerar i praktiken.I Ingenjör Jesper skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Sist jag va inne i verken i Oscarshamn och Forsmark sa de att stopp tar 4 sekunder men de kanske ljuger? Stoppa är förvisso inte alls samma som reglera men naturligtvis kan man konstruera kk för att reglera snabbt, kan ju tex kyla bort energi, minska tillförsel osv. Reglera upp vindkraft när det inte blåser är nog svårareA AxelJa skrev:
Snabbstopp:G OMathson skrev:Sist jag va inne i verken i Oscarshamn och Forsmark sa de att stopp tar 4 sekunder men de kanske ljuger? Stoppa är förvisso inte alls samma som reglera men naturligtvis kan man konstruera kk för att reglera snabbt, kan ju tex kyla bort energi, minska tillförsel osv. Reglera upp vindkraft när det inte blåser är nog svårare![]()
https://www.stralsakerhetsmyndighet...ttenreaktor/snabbstopp-i-en-kokvattenreaktor/
Sen att reglera är en helt annan sak och det försämrar då bränsleekonomi och verkningsgrad för en anläggning men är fullt möjlig.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Självklart! Men att jämföra med ett ånglok blir ju inte så bra om lok med många vagnar ska "reglera" ner sin relativa hastighet mot spåret från tex 100kmh till 0?P paralun skrev:
Räknade nyss på min elräkning för dec 2021 i jämförelse med dec 2020 (ungefär samma el förbrukning) upp ganska exakt 600%
Nej du har 407 sidor om det här som drabbade alla elkunder och en marknad som inte fungerar!G OMathson skrev:Självklart! Men att jämföra med ett ånglok blir ju inte så bra om lok med många vagnar ska "reglera" ner sin relativa hastighet mot spåret från tex 100kmh till 0?
Räknade nyss på min elräkning för dec 2021 i jämförelse med dec 2020 (ungefär samma el förbrukning) upp ganska exakt 600%och då även momsen upp 600%. Jag och min fru har "råd" men är detta verkligen vettigt?
Det är inget problem att reglera med kärnkraft. Men precis som att reglera med vindkraft så måste man avstå en massa möjlig försäljning för att reglera. Det är helt enkelt inte lönsamt att reglera med kärnkraft. Marginalkostnaderna är så pass låga att nerdragen produktion knappt alls minskar kostnaderna.
Dessa skarpa hjärnor skall alltså rädda vår planet från överhettning och säkra energitillgången!Mikael_L skrev:
Bra grafik.
Här syns det tydligt att Tyskland hade kunnat haft nästan noll i kolkraft idag om de inte hade minskat på sin kärnkraftsproduktion.
Hade de dessutom byggt ut kk något så hade de bränt mindre naturgas, blivit mindre sårbara gentemot Putin, kunnat exportera en del fossilfri el till Polen så även Polen kunnat minska sitt co2-avtryck.
Ja det hade inte varit så illa pinkat utav Europas mest industrialiserade land med förut största CO2-utsläppen.
Boilerplate4U skrev:
Nej Ekonomi är skillnaden mellan teoretiskt möjligt och lämpligt.Boilerplate4U skrev:
Japp, och Tyskland vill detsamma med gasen, eftersom de är de två supermakterna antar jag att de kommer att komma överrensP paralun skrev:Om fransk kärnkraft var det då ett helt reportage i söndagens Agenda och de bygger då även nya anläggningar. EDF är ju den stora ägaren och har då starkt politiskt stöd av franska regeringen.
Frankrike är då landet som kämpat för att kärnkraft ska klassas som hållbar i EU Taxonomin.
(sen gör miljöpartiklar allt för att spida osanningar om just Frankrike)
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nu har jag inte siffrorna från Eurostat men killgissar att behovet från kontinenten de närmaste åren kommer vara tillräckligt stort för att inte behöva dra ner på produktion. Men som sagt ren spekulation utan fakta så jag kan ha fel.D Daniel 109 skrev:Det är inget problem att reglera med kärnkraft. Men precis som att reglera med vindkraft så måste man avstå en massa möjlig försäljning för att reglera. Det är helt enkelt inte lönsamt att reglera med kärnkraft. Marginalkostnaderna är så pass låga att nerdragen produktion knappt alls minskar kostnaderna.
Nej det är huvudskälet att jag fortfarande stödjer EU-tanken, nu hoppade den tredje kombatanten av dvs England. EU får väl sysselsätta sig med att mäta bananer och annat och avlöna snackare i Bryssel dyrt...D djac skrev: