P
harka harka skrev:
sen kan man filosofiskt fråga sig om all industri kan räkna med att få tillgång till el från det allmänna elnätet / marknaden för sina processer – oavsett hur elhungriga de är, och vilket ansvar har de för att ordna den själva? ska dom också förses med järnmalm, timmer, lut eller ammoniak (eller vad de nu behöver i sina processer) och alla på byggahus börjar slå sina kloka pannor ihop för att lösa deras försörjningsproblem utav råvarorna?
Såvitt jag vet köper industrin sina råvaror. Den får dem inte gratis, lika lite som den får elektricitet gratis.
Det är nog varken samhällsekonomiskt vettigt eller företagsekonomiskt lönsamt att ha flera separata elnät i Sverige.

En del industrier tillverkar dessutom själva el.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C
Tråden har snöat in väldigt på (kärnkrafts-)produktion...
Hur många GW överkapacitet behövs i SE4 för att säkerställa ett stabilt, ej exportberoende, pris?
Och när kan denna vara på plats?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och man kan verkligen fråga sig ifall det är vettigt att vi har Googles, Facebooks och Microsofts serverhallar här i Sverige med tanke på elbristen som ger priser som knäcker Svenska hushåll. Jag menar då dessa serverhallar drar effekt som 1-2 kärnreaktorer :surprised:
Det råder inte elbrist i Sverige!

• Gilla
  • Haha
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Facebook kan vi gott kasta ut. De andra två tillhandahåller dock infrastruktur som svenska företag har nytta av; av tekniska skäl är det bra att de ligger nära användarna. Var är förresten källan till att de faktiskt drar så mycket i dagsläget? Jag tycker inte det stämmer ihop med övrig statistik.
Jag hittar det lite här och var
https://www.expressen.se/nyheter/natjattarnas-serverhallar-hotar-elforsorjningen/

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.722668/microsoft-el-datacenter

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/tre-karnkraftsreaktorer-sa-mycket-drar.html?m=1

https://www.gd.se/2019-11-01/micros...aren-kritisk-vi-anvander-mycket-data-i-onodan

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649497-microsoft-oppnar-miljovanliga-datacenter-i-gavle

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Bara semantik. När priset går upp 2000% bara för att efterfrågan överstiger tillgången så brukar man kalla det brist.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
harka harka skrev:
nejdå, jag läser innantill – exporterad el ingår under begreppet "användning":
Frågan gällde ju det jag ringat in dvs "Summa användning: 17691" för januari. Är det något fel med SCBs uträkning i slutet på tabellen med underrubriken "SUMMA ANVÄNDNING" för just januari? Se länk: "SCB - Elförsörjning 2021"

Tabell med summa elanvändning, Januari markerat med 17 691 enheter, ringat med gul ram.
harka harka skrev:
så jag är nog tyvärr fortfarande skeptisk att det skulle vara någon quick-fix som skulle revolutionera kärnkraftsutbyggnad i Sverige, ens på trettiotalet
Peka gärna ut vem som hävdar att SMR skulle vara någon slags quick-fix som skulle revolutionera kärnkraftsutbyggnaden redan idag?

Jag noterar en tydlig bias i ditt resonemang och agitation som mycket påminner om Lennart Söder på KTH. Med risk för att låta raljant (;)) är dina omdömen om SMR som någon slags "quick-fix" lika obefogad som din vision att havsbaserad vindkraft ligger nära till hands när det i själva verket ligger minst 15 år in i framtiden med en kostnadsfaktor som många ggr kommer överstiga landbaserad vindkraft.

Men som sagt om vi ponerar en utbyggnad av vindkraften med ca 1TWh/dygn. Vilka praktisk lösningar kan lösa en situation när det inte blåser tillräckligt?

Med risk för att låta ironisk (;)) ska vi helt enkelt avvakta och hoppas på det bästa att allting löser sig själv med tiden eller finns det något man kan göra åt saken redan idag?

Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
P pmd skrev:
Säger han likt Bagdad Bob.

P
D djac skrev:
Nu handlade ju diskussionen om att allt nytt som låter bättre än det man känner till skulle vara ormolja och det håller jag inte med om, jag menar att det mesta nya har varit bättre än det gamla och att den trenden säkert kommer hålla i sig.
Framtidsoptimism är bra. Jag är också det i allmänhet, men vi är mitt uppe i ett stort problem som är större än något stort problem som mänskligheten hittills har behövt lösa. Det duger då inte med att luta sig tillbaka och förlita sig på framtidsoptimismen. De lösningar som kan lindra effekterna av den globala uppvärmningen måste vara tillgängliga nu, eller åtminstone vara möjliga att utveckla i närtid.

• Gilla
harka
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
det är inte svenska (eller tyska) politiker som gjort att det inte byggts några reaktorer
Har Energiewende undgått dig? Kärnkraftens icke-vara i Tyskland är i allra högsta grad en politisk fråga.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Den köper jag såklart men Timbro hade aldrig klarat sig som budfirma, alla paket är ju 30 år försenade.. :crysmile::crysmile:
Läste du professor Blomgrens artikel?

P
D djac skrev:
Kanske inte olikt Europa ur det hänseendet.. trots detta har Europa klarat vara väsentligt offensivare i både omställning och teknikutveckling.
Ja, du har skrivit det flera gånger.
Måhända har du rätt, men hur har du mätt?
(Jag kanske ska börja skriva alla mina inlägg på vers?)

• Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tänk som från gubbar som peakade under den perioden, och lillgamla ungar med samma profil, nu när du har hört det kommer du inte kunna ose det igen.
En lite mer konkret förklaring hade nog varit begripligare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hittar det lite här och var
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Med tanke på vad de tjänar "net profit" och att man i princip inte betalar någon skatt alls i Sverige (eller inom EU för den delen) tycker jag gott att vi kan höja deras elpriser. ;)

Boilerplate4U
C cpalm skrev:
Tråden har snöat in väldigt på (kärnkrafts-)produktion...
Hur många GW överkapacitet behövs i SE4 för att säkerställa ett stabilt, ej exportberoende, pris?
Och när kan denna vara på plats?
Bra fråga, vad krävs för att SE4 inte ska påverkas av den gemensamma elmarkanden?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara semantik. När priset går upp 2000% bara för att efterfrågan överstiger tillgången så brukar man kalla det brist.
Ja, när efterfrågan överstiger tillgången råder brist, men så är inte fallet i Sverige.

(Ja, det är viktigt med semantik. Utan den blir vi alla obegripliga).

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.