harka harka skrev:
det nu så saknade och omhuldade Ringhals 1 låg på 70.0% enligt IAEA)
Antingen så kör du någon form av propaganda eller så ljuger vattenfall på sin hemsida.

Saxat från: https://group.vattenfall.com/se/nyh...r/2020/elproduktionen-vid-ringhals-1-avslutad

Fakta om Ringhals 1
  • Ringhals 1 är sitt namn till trots den andra av fyra reaktorer som togs i kommersiell drift vid Ringhals kärnkraftverk i 1 januari 1976.
  • Ringhals 1 är en kokvattenreaktor. Ursprunglig effekt var 730 MW men har efter flera modifieringar genom åren höjts till 900 MW.
  • Som mest producerade anläggningen 2019 med 6 736 428 MWh. Dess höga tillgänglighet var en starkt bidragande orsak till Ringhals totala produktionsrekord på 30 TWh som sattes 2018.

V vik_tor skrev:
Antingen så kör du någon form av propaganda eller så ljuger vattenfall på sin hemsida.
ingetdera!

det Vattenfall gör är att skriva om att hela Ringhalskomplexet med fyra reaktorer satte rekord 2018, då alla fyra reaktorerna det året låg på över 80% tillgänglighet (det varierade mellan 80.6 och 89.8 % för reaktorerna – från lägst till högst: R2-R1-R3-R4)

men lika lite som man bedömer vindkraft efter produktionen en stormig dag eller solkraft efter en solig sommardag, så kan man väl titta lite mer heltäckande, och så här ser samlarbilden ut för Ringhals 1 när IAEA gör den:

Informationstavla för Ringhals-1-kärnreaktor med tekniska specifikationer och livstidsprestanda markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och tittar man mer specifikt på drifttimmar och tillgänglighet för Ringhals 1 ser den ut så här:

Diagram som visar Ringhals 1:s drifttimmar per år och energitillgänglighet i procent från 1974 till 2018.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vindkraft med lagring av energi, tex i bränsleceller, vattenmagasin, osv. Kombinera med att elbilsr laddas på natten när efterfrågan på el är lägre, osv. Man kan nog planera mer och säkra stabil elförsörjning men jag tror inte att komerciella krafter gör det, utan staten måste ta ansvar för den frågan.
Förslagen blir nog svåra eller i princip omöjliga att genomföra i praktiken med existerande teknik.

Om framtida elproduktionen endast utökas mha vindkraft är det runt 1100 GWh/dygn som på något sätt behöver balanseras och/eller behöver tillfällig ackumulation.

Och så tillbaka till den enkla frågan som ingen tycks/vill/kan svara på: vad man ska göra när det inte blåser tillräckligt?

Bakgrund med reservation för tankevurpor och felaktiga beräkningar.

- 2021 hade vi en inhemsk elproduktion på ca 133 TWh (varav vindkraft 21.5 TWh)

- Samma år förbrukade vi ca 140 TWh varav i januari 17,7 TWh eller 0,590 TWh per dygn. Vindkraften gav i januari 1.6 TWh eller 0.05 TWh/dygn.

- Energiföretagen förutspår en minst fördubblad förbrukning på 20-25 år med en ökning till ca 310 TWh. Med det som exempel får vi en framtida månadsförbrukning för januari på ca 35.4 TWh eller 1.2 TWh per dygn.

- Om vi bibehåller den existerande baskraften kommer vi i framtiden behöva tillföra ca 170 TWh per år med vindkraft, eller mha samma exempel som tidigare addera ca 16 TWh för januari eller 1.1 TWh/dygn.

Referenser/data

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
tror du fått lite fel i uppgifterna där... till exempel så avser uppgifterna på inhemsk elproduktion bara jan-okt – komplett officiell statistik för helåret kommer om en månad

den inhemska förbrukningen under januari var nog 15.1 TWh och inte 17.7

men men

sen kan man filosofiskt fråga sig om all industri kan räkna med att få tillgång till el från det allmänna elnätet / marknaden för sina processer – oavsett hur elhungriga de är, och vilket ansvar har de för att ordna den själva? ska dom också förses med järnmalm, timmer, lut eller ammoniak (eller vad de nu behöver i sina processer) och alla på byggahus börjar slå sina kloka pannor ihop för att lösa deras försörjningsproblem utav råvarorna?

har man som Hybrit ett elbehov motsvarande ungefär 1.5 kärnkraftverk så lär man säkra upp tillgången på el och inget man tänker sig handla upp på Nordpools spotmarknad

• Gilla
Ingenjör Jesper och 1 till
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
jo det är knepigt, men är det det som ska till? om den största delen av det ökade elbehovet finns för att ersätta industriprocesser som framgent kommer att använda vätgas så behöver väl inte elektrolysören som skapar vätgasen gå 24/7? (det förutsätter då att det finns ett vätgaslager per industri som klarar några dagar)
Det förutsätter att det kommer att finnas säkra och lönsamma processer för lagring av vätgas i stor skala.
Elkraft måste alltid vara stabil.

P
harka harka skrev:
ingen expert på SMRer men jag ställer mig lite skeptisk... det skulle kännas lite otryggt om var och varannan kommun har ett kärnkraftverk under överinseende av ortens bästa kommunalråd (eller det underställda kommunala elbolaget)
Jag har gärna en alldeles egen som jag kan hålla koll på själv. ;)

Poängen med SMR är inte att göra dem så små som möjligt utan att bygga reaktorerna i fabriker (serieproduktion) istället för på plats en i taget där varje reaktor är unik.

Mikael_L
harka harka skrev:
sen kan man filosofiskt fråga sig om all industri kan räkna med att få tillgång till el från det allmänna elnätet / marknaden för sina processer – oavsett hur elhungriga de är, och vilket ansvar har de för att ordna den själva?
Och man kan verkligen fråga sig ifall det är vettigt att vi har Googles, Facebooks och Microsofts serverhallar här i Sverige med tanke på elbristen som ger priser som knäcker Svenska hushåll. Jag menar då dessa serverhallar drar effekt som 1-2 kärnreaktorer :surprised:

P
K karlmb skrev:
Nettot är positivt.
Jag tvivlar (starkt).

P
K karlmb skrev:
Själv är jag skeptisk till just vätgas som energilagring, dels pga ineffektiv elektrolys, dels pga tekniska och logistiska problem att hantera gasen.
Men det går utmärkt att skippa elektrolys och vätgastankar och göra harmlösa, flytande bränslen istället. Som tex etanol för bilar och flyget.
Går utmärkt är en sanning med modifikation. Det går, men till vilken kostnad?
Annars håller jag med om att flytande bränslen är att föredra jämfört med vätgas.

D djac skrev:
Det narrativet hade jag kunnat köpa om det varit ett isolerat svenskt fenomen, jag tror dock att där är lite mer till historien.
jag håller med om att det inte är en unik svensk händelse, helt i händerna på svenska politiker som orsakat händelseutvecklingen

tittar man på byggandet och nedstängning av kärnreaktorer i Europa så är det en fasetterad bild som framträder (jag har utelämnat Ryssland, Belarus och Ukraina från sammanställningen, liksom små reaktorer på mindre än 100 MW (en sjättedels Barsebäck)) :

Stapeldiagram som visar antalet driftsatta och nedstängda kärnreaktorer per år i Europa, kodat efter land.
Skapa konto

under hela 2000-talet (så här långt) har enbart tre reaktorer startat i Europa – två i Tjeckien och en i Rumänien, alla tre byggstartades på 80-talet, och kom lite insläntrande in i ett annat årtusende

det är inte svenska (eller tyska) politiker som gjort att det inte byggts några reaktorer

fast jo, det finns ju 6-7 reaktorer i byggfas just nu i samma urval av europeiska länder, alla beställda mellan 2003-2013

bland nedstängningarna återfinns 82 stycken – av dessa 33 i Sverige och Tyskland och 49 i andra länder, med varierande orsaker

Boilerplate4U
harka harka skrev:
tror du fått lite fel i uppgifterna där... till exempel så avser uppgifterna på inhemsk elproduktion bara jan-okt – komplett officiell statistik för helåret kommer om en månad den inhemska förbrukningen under januari var nog 15.1 TWh och inte 17.7
Inte för att det spelar någon större roll i praktiken för slutresultat men anser du att SCB använder en felaktig modell? Är det 15.1 TWh enligt dina egna uträkningar eller har du hittat uppgifter på annat håll som inte stämmer med SCB?

"Elförsörjning 2021- Översikt över eltillförsel och elanvändning i GWh 2021, preliminära uppgifter enligt SNI 2007"
Tabell över Sveriges elförsörjning 2021 med månatlig användning i GWh, källa SCB.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förslagen blir nog svåra eller i princip omöjliga att genomföra i praktiken med existerande teknik.

Om framtida elproduktionen endast utökas mha vindkraft är det runt 1100 GWh/dygn som på något sätt behöver balanseras och/eller behöver tillfällig ackumulation.

Och så tillbaka till den enkla frågan som ingen tycks/vill/kan svara på: vad man ska göra när det inte blåser tillräckligt?

Bakgrund med reservation för tankevurpor och felaktiga beräkningar.

- 2021 hade vi en inhemsk elproduktion på ca 133 TWh (varav vindkraft 21.5 TWh)

- Samma år förbrukade vi ca 140 TWh varav i januari 17,7 TWh eller 0,590 TWh per dygn. Vindkraften gav i januari 1.6 TWh eller 0.05 TWh/dygn.

- Energiföretagen förutspår en minst fördubblad förbrukning på 20-25 år med en ökning till ca 310 TWh. Med det som exempel får vi en framtida månadsförbrukning för januari på ca 35.4 TWh eller 1.2 TWh per dygn.

- Om vi bibehåller den existerande baskraften kommer vi i framtiden behöva tillföra ca 170 TWh per år med vindkraft, eller mha samma exempel som tidigare addera ca 16 TWh för januari eller 1.1 TWh/dygn.

Referenser/data
  • scb.se - Elförsörjning 2021
  • Energiforetagen - Elektrifiering
Dels tror jag inte ökningen är linjär. Vi har en hög förbrukning under vintern pga uppvärmning och feb blir nog snarare lägre med effektivisering. Till skillnad från andra länder (Storbritannien) där elförbrukningen ökar kraftigt pga installation av värmepumpar eftersom man tidigare värmde med gas... Så ökningen är nog mer jämnt fördelad över året.

Det andra är att vi ökar vårt elbehov, men inte vårt energibehov. All ökad förbrukning av el som går till elbilar kan ju ersättas av fossil el utan att det har försämrat något (dessutom med en effektivare process generellt), men det ger en MÖJLIGHET till förbättring... På samma sätt som vattenburen värme kan köras på ren elpatron, eller något effektivare...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter som du på flit missförstått hela konceptet med SMR.
harka harka skrev:
jag har kanske missat något och ska titta på dina länkar i lite mera vaket tillstånd
P pmd skrev:
Jag har gärna en alldeles egen som jag kan hålla koll på själv. ;) Poängen med SMR är inte att göra dem så små som möjligt utan att bygga reaktorerna i fabriker (serieproduktion) istället för på plats en i taget där varje reaktor är unik.
då har jag då kikat lite mer noggrant på vad Energiforsk skrev om SMRer 2019 och IAEA skrev i sin SMR Book 2020 samt tittat igenom en del presentationsmaterial från amerikanska NuScale som ligger rätt långt framme med att kommersialisera sin lösning

med risk för att låta lite raljant igen...

det här är ju ändå byggahus – så lite tips för att bygga ett kärnkraftverk med NuScales SMR-teknik:
– prata med din personliga bankman så att du har minst 30 miljarder kronor tillgängliga, med möjlighet att höja nivån lite längre fram
– börja med att friställa en väl inhägnad yta på 140 000 m² (380 meters sida), och därtill lite övrig byggmark för administration, lager och parkeringsplatser för 500 bilar
– gräv ett 30 meter djupt schakt för en vattenbassäng på 15 000 m²
– anställ 500 personer för driften av verket
– luta dig tillbaka och njut av alla pengar du drar in genom att sälja el för 65 öre per kilowattimme

Illustration av NuScale kärnkraftverkslayout med beskrivande etiketter för byggnader och området.
Skapa konto

så det där med Small Modular Reactor ska man nog inte tolka som att det är en liten gullig sak som man ställer lite bortanför fotbollsplanen, så har man ström och fjärrvärme till hela Simrishamn – det är som pmd kommenterade att bygga verk med många små serietillverkade moduler som normalt sätts samman till ett större verk (man kan ha färre moduler också, men stora kostnader ligger ändå i kringverket bortom reaktorerna)

NuScale uppgavs 2019 ha ett pilotprojekt som skulle stå färdigt 2027, men driftstarten är nu flyttad till 2029 – den fulla verkstorleken med 12 installerade reaktorer har nu minskats till 6 reaktorer och planeras inträffa 2030

NuScales eget material (2015) sa att de ser framför sig 0.7 anställd per MW, för en fullbestyckad anläggning med 12 SMR (0.7 GW) betyder det cirka 500 anställda – Oskarshamn 3 med den dubbla effekten (en 1.45 GW reaktor) har cirka 600 anställda

NuScales eget material (2020) säger att de räknar med att kan producera el till en kostnad av $65/MWh (ca 60öre/kWh) och en anläggning kosta cirka 30 Mdr SEK när man kommit igång med serieproduktion och om inga fördyringar tillkommer, eller 40% av vad en Vogtle-reaktor i Georgia (känd från byggahus) skulle kosta med motsvarande effekt, men den har fördyrats 2020, så då skulle NuScale landa på 45 Miljarder...

Illustration av ett kommande NuScale Small Modular Reactor kärnkraftverk vid en vattenkälla.
Skapa konto

finns det inget bra med SMR då? jo, det finns en potential när och om konceptet visar sig kunna leverera – fungera bra och göra det konkurrensmässigt

framför allt skulle det kunna bereda väg för ett större utrullning på sikt, om det finns hundratals reaktorer med bra drifterfarenhet runt om i världen som då utgör bevis på "beprövad design" så blir tröskeln lägre för en ny kund att dra igång ett nytt projekt och ha en större trygghet och förutsägbarhet i projekttider och -kostnader, samt att landets övervakande myndigheter borde till stor del kunna förlita sig på vad andra länders övervakande myndigheter redan har konstaterat kring lösningen, och så vidare

däremot tror jag att det är vanskligt att stå först i kön – vem vill investera 50, kanske 100 miljarder, för ett projekt som kan vara kantat av barnsjukdomar och med potential till stora förseningar och stora (totala) ekonomiska förluster – och små, om några, vinster om det går bra

just det där men "beprövad design" / "technology readiness" skulle man kunna tro går fortare med så väldigt många spelare med som alla utvecklar sina varianter på SMRer – men jag tolkar det som att lösningarna är så pass olika så att bara för att företag X har tagit fram ett framgångsrikt SMR-koncept, betyder det inte alls att konceptet som företag Y kommer att fungera lika bra och kan jämställas ur ett säkerhets-/godkännandeperspektiv

så jag är nog tyvärr fortfarande skeptisk att det skulle vara någon quick-fix som skulle revolutionera kärnkraftsutbyggnad i Sverige, ens på trettiotalet

men kanske början av 40-talet?

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
anser du att SCB använder en felaktig modell? Är det 15.1 TWh enligt dina egna uträkningar eller har du hittat uppgifter på annat håll som inte stämmer med SCB?
nejdå, jag läser innantill – exporterad el ingår under begreppet "användning":

Tabell med data om elanvändning inklusive bruttoöverföring och förbrukning i Sverige.

P
D djac skrev:
Jag undrar hur kärnkraftspitchen lät för någon som aldrig hört talas om det innan, för bra för att vara sann?

Inte ens IBM själv trodde på PCn, det lät helt enkelt för bra för att vara sant..

Edit: man kan ju vända på detta resonemang, som jag i grunden håller med om.

Jag har svårt att tro att vi ska få denna Ferrari till elproduktionsanläggning, som tar jämförbara länder oerhört lång tid att bygga och kostar oerhört alldeles för mycket, byggda åt oss på kort tid för en liten peng. Lägger man sedan till den idag lite självklara noten att det såklart inte får involvera vare sig ryssen eller kinesen i någon form så tror jag det blir svårt.

Sen har du ett ännu större hinder och det är att revulotioner är ovanliga nufortiden, snarare sker förändringar i små steg och ett utbrett tillkortakommande hos dagens politiker är att formulera och sälja långsiktiga visioner så pekar även detta mot att utvecklingen kommer fortsätta i små steg och där blir det svårt med att bygga oerhört stort under oerhört lång tid.

Det tredje problemet är ju pengar, allt pekar på att ett verk i Sverige, eller jämförbara länder, möjligtvis kan ha en samhällsfunktion att fylle men förmodligen för alltid kommer att gå med förlust, detta utesluter ju kapital från marknaden. Då återstår bara att förstatliga elmarknaden först och sedan bygga med skattepengar, jag ser det som mindre troligt och framförallt inte en snabbare väg.

Slutsatsen är att tyvärr blir det nog ingen Ferrari nu heller, men det hade såklart varit roligt..
Defaitism har sällan fört utvecklingen framåt.

De stora hindren för att bygga kärnkraft är främst politiska. Om politiker kunde visa lika stor handlingskraft när det gäller kärnkraft som när det gäller att utveckla covidvaccin så skulle mycket vara vunnet.

• Gilla
Ingenjör Jesper och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.