723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det är en politisk fråga då större etableringar ofta kräver tribut i form av skattelättnader/subventioner. Jag tror knappas att SBAB kommer bygga en egen vindkraftpark till havs för att tillgodose enbart deras egna behov.harka skrev:
Om vi ska bibehålla vår konkurrenskraft med låga elpriser oberoende av omvärlden går det omöjligen att "hoppas" att det löser sig med tiden. Det lär ju knappas attrahera nyinvesteringar. Det behövs konkreta planer med faktiska lösningar som fungerar.
Hur framtiden utvecklas är kvalificerad gissningslek men oavsett hur själva förbrukningskurvan ser ut och om totalen landar på 250, 310 eller 350 TWh behöver man fundera på konsekvenserna när man planerar inför framtiden.
Så tillbaka till den döda kaskeloten på bordet och frågan som ingen tycks ha svar på: när det inte blåser tillräckligt vad ska vi göra då för att täcka in ett bortfall från vindkraften på tex 1TWh/dygn?
Nu handlade ju diskussionen om att allt nytt som låter bättre än det man känner till skulle vara ormolja och det håller jag inte med om, jag menar att det mesta nya har varit bättre än det gamla och att den trenden säkert kommer hålla i sig.P pmd skrev:
Öhhh, inte dammsuga och starta Karlshamn ?Boilerplate4U skrev:
Det är en politisk fråga då större etableringar ofta kräver tribut i form av skattelättnader/subventioner. Jag tror knappas att SBAB kommer bygga en egen vindkraftpark till havs för att tillgodose enbart deras egna behov.
Om vi ska bibehålla vår konkurrenskraft med låga elpriser oberoende av omvärlden går det omöjligen att "hoppas" att det löser sig med tiden. Det lär ju knappas attrahera nyinvesteringar. Det behövs konkreta planer med faktiska lösningar som fungerar.
Hur framtiden utvecklas är kvalificerad gissningslek men oavsett hur själva förbrukningskurvan ser ut och om totalen landar på 250, 310 eller 350 TWh behöver man fundera på konsekvenserna när man planerar inför framtiden.
Så tillbaka till den döda kaskeloten på bordet och frågan som ingen tycks ha svar på: när det inte blåser tillräckligt vad ska vi göra då för att täcka in ett bortfall från vindkraften på tex 1TWh/dygn?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Facebook kan vi gott kasta ut. De andra två tillhandahåller dock infrastruktur som svenska företag har nytta av; av tekniska skäl är det bra att de ligger nära användarna. Var är förresten källan till att de faktiskt drar så mycket i dagsläget? Jag tycker inte det stämmer ihop med övrig statistik.Mikael_L skrev:
USA är en federation av femtio stater. Centralstyrningen är inte lika stor som i ett typiskt europeiskt land.D djac skrev:USA är långt efter resten av världen både i omställning och kanske därför, också i de teknologier som behövs för omställning, där ligger initiativet i Kina och Europa. Detta är ganska tydligt och är en stor risk för USA framöver, då subventionerna till det ganla kommer minska, samtidigt som investeringarna flyttas till projekt med tillväxtpotential. Det genomförs diverse panikåtgärder i form av olika investeringspaket för att komma ifatt men det görs ju å andra sidan även på de andra ställena som ligger före.
I Kalifornien (världens femte största ekonomi) får inte fossilbilar säljas efter 2035, t.ex.
Redigerat:
Kanske inte olikt Europa ur det hänseendet.. trots detta har Europa klarat vara väsentligt offensivare i både omställning och teknikutveckling.P pmd skrev:
Utan mer kärnkraft (och det kommer vi att vara under överskådlig framtid) kommer vi att bli tvungna att antingen bygga egna gaskraftverk eller importera gasproducerad el, så beroende av Putin blir vi under alla omständigheter.D djac skrev:Jag vill gärna ha kärnkraft men tror att skattebetalarna får stå för fiolerna, både investering och löpande kostnader, det skulle man mycket väl kunna göra eftersom mixen/snittet blir billig iaf, vatten/vind/kk, om vi får köpa till rätt pris, däremot om vi ska köpa till ett av Putin dikterat europapris så är jag inte ett dugg intresserad.
Då återstår gas och vatten. Gas är inte snällt mot klimatet och går förstås bort. Vattenkraft får vi inte bygga ut storskaligt efter freden i Sarek och striden om Vindelälven.I Ingenjör Jesper skrev:
(Kärnkraft är ett tekniskt fungerade svar, men inte ett politiskt fungerade svar och därför inte ett ekonomiskt fungerande svar).
Flera (alla?) svenska kärnkraftverk har uppgraderats under sin existens. Ju mer tid det finns till uppgradering desto större chans att en uppgradering blir av.harka skrev:
Det är dessutom kanske inte så märkligt att tidigt byggda reaktorer inte hade samma driftsäkerhet som senare byggda.