723 761 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Hur menar du nu? Är väl nedan som de sa? Dvs att man måste komma över 2000 kwh per månad i förbrukning (jan-mar) för att få bidrag?D Daniel 109 skrev:
De elkunder som använder över 2 000 kilowattimmar el per månad ska kunna få ekonomisk kompensation. I praktiken handlar det om villa- och småhusägare som har eluppvärmda hus.
Du klipper där ja. De som harven förbrukning över 2MWh får max ersättning. Det är taket. Har man lägre förbrukning blir det en lägre ersättning. Hur det ska utformas verkar de inte veta, men att det är så är uppenbart om du läser pressrealesen eller tittar på presskonferensen.I Ingenjör Jesper skrev:
Ja, min uppfattning är också att man får ersättning även om man förbrukar mindre än 2000 kWh. Förbrukar man mer än 2000 kWh får man maxersättningen 2000:-
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/
Man är ju nyfiken hur detta förslag ska se ut.
Fasta avtal har ju också gått upp, jag fick tex. binda nytt till 1 Januari, nu hade jag "tur" att jag gjorde det direkt utan dröjsmål så det han bara gå från 50 öre till 70 öre per kWh. Men ska de även kompensera för de som har bundit väldig högt?
Fasta avtal har ju också gått upp, jag fick tex. binda nytt till 1 Januari, nu hade jag "tur" att jag gjorde det direkt utan dröjsmål så det han bara gå från 50 öre till 70 öre per kWh. Men ska de även kompensera för de som har bundit väldig högt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Betalde precis räkningen för dec. 1 861 SEK för en lgh. Lite smådyrt faktiskt 
504kWh i dec
504kWh i dec
Ja det hade väl i så fall varit rimligt att sätta ett pristak och ge tillbaka x% över ett kWh-pris på n öre, upp till ett tak t. Ännu bättre hade förstås varit att bestämma sig för om vi ska köra marknads- eller planekonomi på elen.
Det var det jag hörde när jag tittade på presskonferensen... Texten var tydligare, tack för det!D Daniel 109 skrev:
"De elpriser vi har sett under hösten och vintern är alldeles för höga"
Det är ju perfekt att vi bestämt oss för en prisnivå som ska gälla framöver... Därmed förväntar jag mig bidrag även nästa vinter... Och till och från under våren.. och kanske en stund i höst beroende på hur mycket det regnar i sommar!
Det är ju perfekt att vi bestämt oss för en prisnivå som ska gälla framöver... Därmed förväntar jag mig bidrag även nästa vinter... Och till och från under våren.. och kanske en stund i höst beroende på hur mycket det regnar i sommar!
Ja, blir bra. Sedan får vi kanske kompensera för skattehöjningarna som krävs för den första kompensationen. Den cirkulära ekonominI Ingenjör Jesper skrev:"De elpriser vi har sett under hösten och vintern är alldeles för höga"
Nu fick karlmb precis som han ville...D Daniel 109 skrev:
NOT !!
Tycker också det var ett märkligt sätt att avgränsa. Norge har en mycket bättre modell.
Jag vet att alla partier drivit på om detta, bägge sidorna iaf, men jag tycker det blir knepigt, någon tar en risk med rörligt pris och om det går vägen så sparar man en slant, går det dåligt så får man bidrag av staten som kompensation. Gillar inte.I Ingenjör Jesper skrev:"De elpriser vi har sett under hösten och vintern är alldeles för höga"
Håller med, verkar vara en konstig nödlösning på ett problem som många konsumenter dessutom själv skapat via valet av spotpris. Skulle jag då kunna ”klaga” på att mitt fastprisavtal blir mycket dyrare på sommaren än spotpriset, näe så fungerar det inte.D djac skrev:
Har ett par aktieköp jag gärna vill söka stöd för också..R roli skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg