708 106 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Yes! 2304 kWh i december! Bingo 
Undrar hur väl man förankrat detta med andra parter... Stödet kommer ju gå till de med stora hus (höginkomsttagare), med stor förbrukning (bryr sig inte om att effektivisera) och det är motsatsen till marknadsliberalt... Jag tror både vänstern, mp och c kommer tycka det här är strålande
Undrar hur väl man förankrat detta med andra parter... Stödet kommer ju gå till de med stora hus (höginkomsttagare), med stor förbrukning (bryr sig inte om att effektivisera) och det är motsatsen till marknadsliberalt... Jag tror både vänstern, mp och c kommer tycka det här är strålande
Nu är väl det så att energibolaget redan tagit betalt. En del konsumenter får ny tillbaka lite i stöd. Men utformningen verkar lite märklig. Jag ligger själv under gränsen, men det är ändå jobbigt. Norges lösning verkar bättre.D djac skrev:
Jag gillar inte den typen av användning av skattemedel. I detta fallet får vi antingen omfamna de höga priserna, tycka att marknadsprinciperna är väl värda pengarna, eller så får vi åtgärda orsakerna, att samla in skatt och hålla konstruktionen under armarna tycker iaf jag är fel väg.EddieHansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Stödet är för jan-mar som jag förstår.I Ingenjör Jesper skrev:
Nu får man suboptimera och se till så att vår förbrukning går glödhett ikväll/natt när priset ligger lågt (0,22 kr), så att man kommer över 2000 kwh i januari...
Jag valde timdebitering och var medveten om att det kan bli höga kostnader, visserligen att det blev högre priser än vad jag trott. Men det är ändå ett medvetet val jag gjort och med risker som jag själv måste stå för. Jag tror fortfarande att långsiktigt är timdebitering bästa valet. Kortsiktigt är så klart ett fast avtal det bästa just nu, men omöjligt att teckna ett bra sådant nu i SE4.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Så sverige fungerar. Ha så höga skatter att folk inte kan leva, sedan ge dem avdrag och stöd.D djac skrev:
Konstgjord andning på ett skattesystem som inte fungerar. Ta bort alla avdrag och sänk skatterna. Klipp kabeln till europa eller se till de att inhemsk el och export är två olika marknader med olika prissättning
Redigerat:
Helvete... Då får jag jobba på nu i januari också! Men det gäller att det blir ordentligt kallt, annars är värmepumpen för effektiv... Jag har iofs en tillbyggnad under uppförande, så det kanske passar bra att kunna hålla den varm även innan jag fått i isoleringenShakula skrev:
Stödet är för jan-mar som jag förstår.
Nu får man suboptimera och se till så att vår förbrukning går glödhett ikväll/natt när priset ligger lågt (0,22 kr), så att man kommer över 2000 kwh i januari...
Jag valde timdebitering och var medveten om att det kan bli höga kostnader, visserligen att det blev högre priser än vad jag trott. Men det är ändå ett medvetet val jag gjort och med risker som jag själv måste stå för. Jag tror fortfarande att långsiktigt är timdebitering bästa valet. Kortsiktigt är så klart ett fast avtal det bästa just nu, men omöjligt att teckna ett bra sådant nu i SE4.
Spännande hur denna diskussion svängt... Det skreks högt att det var skandal att vår regering inte hjälpte sina medborgare när "alla andra länder" gjorde det... Är ni nöjda nu?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Maxtaxa på elräkningen. Tydligt att Magda kommer från Görans skola. Köp den besuttna medelklassen med riktade bidrag.
Nej, du har fel. Det är taket för ersättningen som ligger på 2MWh, inte golvet. Så mycket ör klart även om det ännu verkar väldigt luddigt.Shakula skrev:
Stödet är för jan-mar som jag förstår.
Gör som folket i hyresrätter: ställ några fönster på glänt. Lär väl hjälpa värmepumpen att uppnå förbrukningsmålet.I Ingenjör Jesper skrev:Helvete... Då får jag jobba på nu i januari också! Men det gäller att det blir ordentligt kallt, annars är värmepumpen för effektiv... Jag har iofs en tillbyggnad under uppförande, så det kanske passar bra att kunna hålla den varm även innan jag fått i isoleringen
Spännande hur denna diskussion svängt... Det skreks högt att det var skandal att vår regering inte hjälpte sina medborgare när "alla andra länder" gjorde det... Är ni nöjda nu?![]()
Är det? Jag tyckte det var tydligt att det var "för de som är värst drabbade och har en förbrukning över 2000 kWh"...D Daniel 109 skrev:
Jag tycker ingenting är tydligt! eller begripligt, men det är en helt annan fråga...
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Bra att vi premierar de värsta förbrukarna. Sänder ut bra signaler såhär i Greta-tider