723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo, jag har förstått att du vill tillbaks till något som aldrig funnits, heartland, men i verkligheten introduceras nya billigare tekniker, gamla påverkas och det uppstår en omställningsperiod, lösningen har aldrig varit att inte utvecklas för att skydda det gamla ineffektiva, det testade de i Sovjetunionen med dåligt utfall.P paralun skrev:Jo i USA kan vi också lära oss när marknadsliberaler och miljöpartiklar ställer till det.
Texas för ett år sedan:
[länk]
Det skrämmande exemplet Kalifornien tas upp här:
[länk]
Citat:
Sol och vind producerar el effektivt högt räknat en tredjedel av tiden, och under den tiden blir elpriserna så låga att ingen gör vinst. Det betyder att den planerbara kraften som avses kunna gå dygnet runt, året runt, förlorar intäkter. Gamla, redan avbetalade anläggningar kan ibland klara lönsamhet genom intäkter 70 procent av tiden, men för att få lönsamhet i att bygga nya krävs ofta högre tillgänglighet. Resultatet blir att de planerbara kraftverken drivs sin tekniska livslängd ut, men sedan byggs inga nya.
Nä, framåt uppåt, nu får kloka hjärnor arbeta och det som byggs kommer bli bättre och billigare än det gamla, kalla det "livets cirkel"
Jo du kan ju alltid drömma..... plånboken tom och ett fattigt land!D djac skrev:Jo, jag har förstått att du vill tillbaks till något som aldrig funnits, heartland, men i verkligheten introduceras nya billigare tekniker, gamla påverkas och det uppstår en omställningsperiod, lösningen har aldrig varit att inte utvecklas för att skydda det gamla ineffektiva, det testade de i Sovjetunionen med dåligt utfall.
Nä, framåt uppåt, nu får kloka hjärnor arbeta och det som byggs kommer bli bättre och billigare än det gamla, kalla det "livets cirkel"![]()
Sen har jag inget emot nya energikällor bara det går i takt med att det gamla försvinner.
Nu ska vi se vad ministrarna har att säga!
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/ministrar-haaller-presstraeff-om-elpriser.ZisFpuwsM
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nja, enligt DN finns det risk för en allmän påverkan av vår köpkraft:D djac skrev:
- "Elprischocken pressar svenskarnas köpkraft.- Efter 25 år av ständigt ökad köpkraft har prisutvecklingen ätit sig in i svenskarnas plånböcker i höst. Energipriserna gör att trenden fortsätter en bit in i 2022 – hur påverkar det nästa avtalsrörelse." https://www.dn.se/ekonomi/elprischocken-pressar-svenskarnas-kopkraft/
- "LO-ekonom varnar för löneglidning - Rekorddyr el, rekorddyr diesel och skyhöga bensinpriser riskerar att leda till kompensationskrav och lokala löneökningar utöver de centrala påslagen." https://www.dn.se/ekonomi/lo-ekonom-varnar-for-loneglidning/
Sveriges plånböcker har aldrig varit fullare, hos enstaka individer kan det se annorlunda ut men som helhet är likviditeten god, dessutom har finans och bostadsmarknaden haft en god utveckling så förmögenheterna har stigit överlag.P paralun skrev:
Absolut, man talar om två parallella ekonomier, de som har och de som inte har, de som har finansiella och fasta tillgångar blir allt rikare medan löneutvecklingen inte följt med och det gör att klyftan växer snabbt.Boilerplate4U skrev:
Nja, enligt DN finns det risk för en allmän påverkan av vår köpkraft:
- "Elprischocken pressar svenskarnas köpkraft.- Efter 25 år av ständigt ökad köpkraft har prisutvecklingen ätit sig in i svenskarnas plånböcker i höst. Energipriserna gör att trenden fortsätter en bit in i 2022 – hur påverkar det nästa avtalsrörelse." [länk]
- "LO-ekonom varnar för löneglidning - Rekorddyr el, rekorddyr diesel och skyhöga bensinpriser riskerar att leda till kompensationskrav och lokala löneökningar utöver de centrala påslagen." [länk]
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Ja, för de med god ekonomi spelar det mindre roll precis som med drivmedelspriserna.D djac skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
enstaka individer? Verkligheten ser nog lite annorlunda ut. Det är klart att sverige som helhet går bra men det betyder inte att det är vällfyllt som en del tror. Det betyder bara att de som har pengar har tjänat ännu mer och det på bekostnad av de som har det knapert.D djac skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Angående regeringens pressträff idag kl 08.15 om elpriserna:
- Skämskudde 1 - Energiminister Khashayar Farmanbar verkar fortfarande tro att elpriserna blir lägre bara vi bygger ut våra stamnät ordentligt, energieffektiviserar samt diskuterar åtgärder med elhandlarna(!). Inte ETT enda ord om att priserna drivs upp av den gemensamma elmarknaden.
- Skämskudde 2 - Media verkar forfarande inte gjort sin hemläxa och ställde uteslutande frågor om det sk "elbidraget".
Redigerat:
Har precis hört presskonferensen om åtgärderna som planeras för att kompensera de som drabbats av höga kostnader.
Hur sjutton tänkte de nu?!? Förstår jag det rätt att som i mitt fall som ligger på 1700 kwh förbrukning för december, så kommer jag få 0 kr i stöd? Så för mig är det bättre att se till så att min förbrukning ligger precis över 2000 kwh?!? Snacka om att stödja fel åtgärder...
Hur sjutton tänkte de nu?!? Förstår jag det rätt att som i mitt fall som ligger på 1700 kwh förbrukning för december, så kommer jag få 0 kr i stöd? Så för mig är det bättre att se till så att min förbrukning ligger precis över 2000 kwh?!? Snacka om att stödja fel åtgärder...
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Precis, finansminister Damberg bekräftade på slutet av pressträffen att det i princip bara blir småhus med direktverkande el som kommer beröras av bidraget.Shakula skrev:
Har precis hört presskonferensen om åtgärderna som planeras för att kompensera de som drabbats av höga kostnader.
Redigerat:
Ur en politikers synvinkel så är förmodligen orättvisan det stora problem. De riskerar att förlora väljare i södra delarna för att de är arga för de betalar mer än de i norra delarna är problemet. Om alla satt och betalade svinhöga priser så skulle man bara kunna skylla på 'marknaden' och så var det klart.Boilerplate4U skrev:
Angående regeringens pressträff idag kl 08.15 om elpriserna:
- Skämskudde 1 - Energiminister Khashayar Farmanbar verkar fortfarande tro att elpriserna blir lägre bara vi bygger ut våra stamnät ordentligt, energieffektiviserar samt diskuterar åtgärder med elhandlarna(!).
- Skämskudde 2 - Media verkar forfarande inte gjort sin hemläxa och ställde uteslutande frågor om det sk "elbidraget".
Så då löser de problemet genom att bygga mer stamnät så vi får det högre priset i hela landet. Att man dessutom lanserar mer havsbaserad vindkraft som ytterligare tränger ut planerbar baskraft kommer att göra elpriset ännu mer instabilt.
Men som sagt, journalisterna har inte läst på om något.
Så de som sett till att anpassa sig och dra ner på förbrukningen blir utan. Ett rent bidrag till de storkonsumenter som orsakar bristen. Det känns inte särskilt genomtänkt.
Ja, det är ju inga roliga besked men man måste också ta ansvar för sin privatekonomi, de med minst marginal ska inte ta högst risk, i detta fallet timpris på el, vill man göra det bör man iaf fondera medel varje gång man betalar en räkning, för framtida överraskningar, skittråkigt men ändå ett relevant råd.Boilerplate4U skrev:
Jag gillar inte stödet öht, att transferera skattepengar till energibolagen är fel i mina ögon, bättre att åtgärda orsakerna, exportens prispåverkan, till de höga prisnivåerna.D Daniel 109 skrev:
Nej, vi gynnas av att vara på en öppen marknad. Vi ska inte införa exportbegränsningar.