P paralun skrev:
[länk]

Mer kommer med säkerhet om ingen kan ta tag i situationen!
Att räntan och inflationen skall upp är väl alla eniga om, dock tror jag det kommer ske under ordnade former och sista 2månaders elprisjuck tror jag kommer får begränsad betydelse.
Rix skriver ju också... "Riksbanken bedömer att det positiva bidraget från energipriserna till inflationen kommer att vara fortsatt högt under vintern för att sedan klinga av relativt snabbt under våren och sommaren 2022 (se diagram 4 i kapitel 1). Även om vissa mindre skillnader förekommer gäller detta såväl i Sverige, som i euroområdet och USA."

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
sista 2månaders elprisjuck tror jag kommer får begränsad betydelse.
4 månader nu i och för sig. Och terminerna pekar på att det håller i sig ett tag.
Men det återstår så klart att se hur länge det håller i sig och vilken effekt det får på olika marknader.

Z Zodde skrev:
Att räntan och inflationen skall upp är väl alla eniga om, dock tror jag det kommer ske under ordnade former och sista 2månaders elprisjuck tror jag kommer får begränsad betydelse.
Rix skriver ju också... "Riksbanken bedömer att det positiva bidraget från energipriserna till inflationen kommer att vara fortsatt högt under vintern för att sedan klinga av relativt snabbt under våren och sommaren 2022 (se diagram 4 i kapitel 1). Även om vissa mindre skillnader förekommer gäller detta såväl i Sverige, som i euroområdet och USA."
Rapporten är från Oktober och du har redan nu artiklar i DI samt SvD Näringsliv om räntefrossa pga inflation.
Jag är helt säker på att Riksbanken pågående analys just skulle vara mer alarmerande.
Milöpartiklar brukar försöka släta ut hoten och vägra inse hur brutal verkligheten är när marknaden sätter igång!

P paralun skrev:
Rapporten är från Oktober och du har redan nu artiklar i DI samt SvD Näringsliv om räntefrossa pga inflation.
Jag är helt säker på att Riksbanken pågående analys just skulle vara mer alarmerande.
Milöpartiklar brukar försöka släta ut hoten och vägra inse hur brutal verkligheten är när marknaden sätter igång!
Nån valutaspekulation pga elprisjucket ser jag öht inte för mig, vilket land skulle man spekulera mot då isåfall?

Z Zodde skrev:
Nån valutaspekulation pga elprisjucket ser jag öht inte för mig, vilket land skulle man spekulera mot då isåfall?
Om "marknaden" ser minsta svaghet hos en land så startar man snabbt spekulationer som då en riksbank svarar på och sedan är cirkusen igång.
Jag hoppas att det svenska folkets dom över miljöpartiklarna (som främst orsakat det här) blir stenhård!
Uselt, ovärdigt och bedrövligt läge!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Om "marknaden" ser minsta svaghet hos en land så startar man snabbt spekulationer som då en riksbank svarar på och sedan är cirkusen igång.
Jag hoppas att det svenska folkets dom över miljöpartiklarna (som främst orsakat det här) blir stenhård!
Det du beskriver skedde då vi hade fasta växelkurser under 80 och början av 90talet. Sen dess har det nästan inte spekulerats mot nån centralbank då dessa inte längre har några nivåer att försvara. Undantaget var när Schweiz centralbank försökte förhindra att CHF gick för stark i 2015. Centralbanken torskade mot marknaden och fick se CHF stärkas med 30% i ett nafs
Diagram över EUR/CHF växelkursförändringar på månadsbasis från 2010 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, Riksbanken har inte längre till uppgift att försvara kronans värde, bara att hålla inflationen i schack. Och det har de gjort framgångsrikt i 25 år. Närmast för framgångsrikt om man ska beskylla dem för något.

Vill du ha en valuta att spekulera mot kan jag istället rekommendera den turkiska.

• Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, Riksbanken har inte längre till uppgift att försvara kronans värde, bara att hålla inflationen i schack. Och det har de gjort framgångsrikt i 25 år. Närmast för framgångsrikt om man ska beskylla dem för något.

Vill du ha en valuta att spekulera mot kan jag istället rekommendera den turkiska.
Ja och kanske ska kolla lite emot USA..
De säljer rätt bra med el till Brasilien.. m. fl så det kan ju sticka iväg saker även där...

Maskintok skrev:
Ja och kanske ska kolla lite emot USA..
De säljer rätt bra med el till Brasilien.. m. fl så det kan ju sticka iväg saker även där...
Jo i USA kan vi också lära oss när marknadsliberaler och miljöpartiklar ställer till det.

Texas för ett år sedan:
https://www.nyteknik.se/energi/vinterkylan-i-texas-skapar-elbrist-kunder-frankopplas-7009791

Det skrämmande exemplet Kalifornien tas upp här:
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/

Citat:
Sol och vind producerar el effektivt högt räknat en tredjedel av tiden, och under den tiden blir elpriserna så låga att ingen gör vinst. Det betyder att den planerbara kraften som avses kunna gå dygnet runt, året runt, förlorar intäkter. Gamla, redan avbetalade anläggningar kan ibland klara lönsamhet genom intäkter 70 procent av tiden, men för att få lönsamhet i att bygga nya krävs ofta högre tillgänglighet. Resultatet blir att de planerbara kraftverken drivs sin tekniska livslängd ut, men sedan byggs inga nya.

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo i USA kan vi också lära oss när marknadsliberaler och miljöpartiklar ställer till det.

Texas för ett år sedan:
[länk]

Det skrämmande exemplet Kalifornien tas upp här:
[länk]

Citat:
Sol och vind producerar el effektivt högt räknat en tredjedel av tiden, och under den tiden blir elpriserna så låga att ingen gör vinst. Det betyder att den planerbara kraften som avses kunna gå dygnet runt, året runt, förlorar intäkter. Gamla, redan avbetalade anläggningar kan ibland klara lönsamhet genom intäkter 70 procent av tiden, men för att få lönsamhet i att bygga nya krävs ofta högre tillgänglighet. Resultatet blir att de planerbara kraftverken drivs sin tekniska livslängd ut, men sedan byggs inga nya.
Jag har ju förstått att du inte gillar MP, men att påstå att de påverkar elförsörjningen i Texas var väl lite väl magstarkt?

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
angående det stora strömavbrottet i Texas för snart ett år sedan:

State officials including governor Greg Abbott initially blamed the outages on frozen wind turbines and solar panels. However, data showed that failure to winterize power sources, primarily those of natural gas, had caused the grid failure

sammanfattar wikipedia, och New York Times skrev efteråt:

No, Wind farms aren’t the main cause of the Texas Blackouts

The state’s widespread electricity failure was largely caused by freezing natural gas pipelines. That didn’t stop advocates for fossil fuels from trying to shift blame.

dessutom har Texas själva bäddat för katastrof då de – likt vad många forumdebattörer förespråkar här för Sverige – faktiskt hade kopplat bort anslutningarna till kringliggande delstater för att man inte ville blanda ihop sin egen el med grannarnas el

och därför kunde Texas inte heller importera el från grannstaterna när Texas gasledningar frös och de inte längre hade tillräcklig elproduktionen inom delstaten

antal döda uppges mellan 210 och 702

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
DI är idag ett organ för gnäll, en sämre version av Hänt!, de kan du bortse ifrån, de är däremot lika kvällspressen i att de nuförtiden kör klickbete utan aff följa upp med en relaterad artikel.

Vi har länge velat ha en något högre inflation och såklart kommer räntan gå upp från nuvarande position, ner är ju inte möjligt i någon större omfattning. Dock anser nog de flesta att räntevapnet är vridet ur händerna på riksbankerna, pga den omfattande privata upplåningen, så större ränterörelser tror jag inte är möjliga.

Det som isf kommer hända är att stödköpen minskar och vid någon punkt så säljer man tillbaks till marknaden.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ju förstått att du inte gillar MP, men att påstå att de påverkar elförsörjningen i Texas var väl lite väl magstarkt?
Nej i Texas fall är det väl de totalt marknadsliberala som härjat.

Presskonferens nu på morgonen ser jag och våra ansvariga ministrar har vaknat!..
Sen ser dagens DN rubriker inte så roliga ut.

Vilka stollar vi är....

D
P paralun skrev:
Du tänker alltså att elpriset skulle vara en så viktig sak, det är det inte, det är stort i vissa kretsar men egentligen en ganska liten komponent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.