Den siffra jag hittar är att urankostnaden är 1,5öre/kWh. Sedan finns det ju mer kostnader runt bränslet, men råvaran är inte särskilt dyr.

harka harka skrev:
det håller jag med om – förutom gasen så finns det en annan energikälla som är snarlik i sårbarhet med begränsade inhemska (Sverige eller Europa) resurser, och det är kärnkraften

50% av allt uran bryts i Kazakstan, Ryssland, Uzbekistan, 25 % bryts i Kanada och Australien, Afrika 15% och resten fördelat på ett antal länder

Europa då? noll...

jodå, det finns fyndigheter bland annat i Sverige, men det sker ingen brytning

vill minnas att uranet står för 20-25% av kärnkraftselens kostnad, så en prisrusning på uran liknande den för gas i höstas skulle kunna dubbla priset på kärnkraftselen

[länk]
Uranbrytning förbjöds i Sverige 2018 av MP, S, SD och C. Sverige har stora uranfyndigheter. Som vanligt är till och med prospektering förbjudet. Information måste alltid bekämpas.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jo, man kan ju köpa vilket spin som helst men om inte Sverige räcker så kan man genom att lyfta blicken se att samma generations verk stängs överallt, ibland ersätts de med nya, så att vi skulle ha hittat en unik metod att köra dessa förevigt, till minimala kostnader, stannar nog vid en fantasi.
R1 hade nog kunnat köras i åtminstone 5-10 till, men visst har du rätt i att det började närma sig sin tekniska livslängd.
R2 hade skada i reaktortanken, så den fick man hela tiden bedöma år från år om det var möjligt att köra ett litet tag till, så den kan ju sägas varit i princip uttjänt. Och R1 var ju något äldre, så t.ex. en skada i reaktortanken hade ju kunnat komma även här ganska snabbt.

Men båda saknade oberoende härdkylning, vilket var ett nytt säkerhetskrav, och den investeringen skulle kanske varit ganska tveksam för att få 5-10 år till.

Om man politiskt hade manövrerat sig ur kravet på oberoende härdkylning så skulle man nog kunnat låta R1 gå en 5 år till, eller något längre.
Frågan är väl vad det skulle hjälpt? Jag tror inte att det skulle medfört att vi börjat investera i ny kraft att ersätta R1 med dom 5 år.

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det är möjligt, men det var det @paralun avsåg.
Riksbanken bedömer i sin novemberrapport att kurvan inom kort vänder ner och har därför beslutat att lämna räntan oförändrad, men om den inte skulle göra det är det så klart bl.a. räntehöjningar i sikte.

Men generellt är det den snabba omsvängningen som kan vara anledning till oro.
Man brukar ju prata om ekonomiska korthus och sådana gillar inte plötsliga förskjutningar, de vill ha en stabil och fin grund att stå på.
Jo visst men att spekulera i detta är ingen idé förens det finns säkerställda resultat.
samt att det blir inga större förändringar bara för att reporäntan stiger litegrann.

Man kan inte höja den heller i chock för då förlorar hushållen så pass mycket att en ny finanskris är ett faktum..

Inget spöke i detta heller..

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
R1 hade nog kunnat köras i åtminstone 5-10 till, men visst har du rätt i att det började närma sig sin tekniska livslängd.
R2 hade skada i reaktortanken, så den fick man hela tiden bedöma år från år om det var möjligt att köra ett litet tag till, så den kan ju sägas varit i princip uttjänt. Och R1 var ju något äldre, så t.ex. en skada i reaktortanken hade ju kunnat komma även här ganska snabbt.

Men båda saknade oberoende härdkylning, vilket var ett nytt säkerhetskrav, och den investeringen skulle kanske varit ganska tveksam för att få 5-10 år till.

Om man politiskt hade manövrerat sig ur kravet på oberoende härdkylning så skulle man nog kunnat låta R1 gå en 5 år till, eller något längre.
Frågan är väl vad det skulle hjälpt? Jag tror inte att det skulle medfört att vi börjat investera i ny kraft att ersätta R1 med dom 5 år.
Nä, det är bara en tröttsam dröm att de gamla verken skulle återfödas och gå in till tidens ände, jag vill gärna ha ny kärnkraft men det betyder inte att jag låter mig lånas av politiska spinkampanjer som säger att de "gärna ser ny kärnkraft" men inte har någon plan för hur det skulle kunna ske.

Jag ser så många som går i fällorna, dras med och bygger starka åsikter på ren fejk.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Det är möjligt, men det var det @paralun avsåg.
Riksbanken bedömer i sin novemberrapport att kurvan inom kort vänder ner och har därför beslutat att lämna räntan oförändrad, men om den inte skulle göra det är det så klart bl.a. räntehöjningar i sikte.

Men generellt är det den snabba omsvängningen som kan vara anledning till oro.
Man brukar ju prata om ekonomiska korthus och sådana gillar inte plötsliga förskjutningar, de vill ha en stabil och fin grund att stå på.
Min gissning är att så länge vi har Corona så kommer riksbankerna inte låta börserna krascha, betänk en situation med både Coronaproblem OCH en finansiell kris, parat med relativt hög belåning ute i marknaden, nej tack, då får det bli lite inflation. Den har fö legat alldeles för lågt under många år så där finns det gott om marginal.

Något jag har funderat på är hur mycket som egentligen handlas med spotpriser på tex. Nordpool och det är ju faktiskt enkelt att se: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Intraday/Volumes/ALL/Hourly/?view=table

Så igår köptes 1,8GWh och såldes 2,9GWh under dygnet på nordpool, vilket är en ganska liten del av de cirka 500GWh som genereras under ett dygn. Så man kan inte riktigt räkna med att priserna indikerar extrema vinster för alla inblandade i elmarknaden. Skulle vara intressant att se totalen för alla elbörser? Skulle ju också vara kul att se vilka generatorer det är som bestämmer priset (gissar på att det är kablar till stor del, därav obalansen), men det vet jag inte om man kan zooma ner på den nivån.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men den stora faran är att inflationen stiger pga alla dessa skyhöga elfakturor som skickas ut.
Stiger inflationen så måste världens centralbanker agera och "marknaden" ger sin dom via världens börser samt valutaspekulation.
Så det kan ge dubbelt straff för oss svenskar och jag tror att man väckt inflationsspöket är värst!
Fast nu exkluderas energipriser i det inflationsmåttet ( core inflation excl energy n food) som styr räntesättningen just pga dess volatilitet.

Redigerat:
S sandos skrev:
Något jag har funderat på är hur mycket som egentligen handlas med spotpriser på tex. Nordpool och det är ju faktiskt enkelt att se: [länk]

Så igår köptes 1,8GWh och såldes 2,9GWh under dygnet på nordpool, vilket är en ganska liten del av de cirka 500GWh som genereras under ett dygn. Så man kan inte riktigt räkna med att priserna indikerar extrema vinster för alla inblandade i elmarknaden. Skulle vara intressant att se totalen för alla elbörser? Skulle ju också vara kul att se vilka generatorer det är som bestämmer priset (gissar på att det är kablar till stor del, därav obalansen), men det vet jag inte om man kan zooma ner på den nivån.
Det mesta ( men inte all spot) i Norden handlas hos Nordpool. Den större marknaden är dock terminsmarknaden hos Nasdaq. Det är den som t.ex. möjliggör att producenter/ elhandlare kan erbjuda fast pris till större konsumenter och privat kunder.

D Daniel 109 skrev:
Den siffra jag hittar är att urankostnaden är 1,5öre/kWh. Sedan finns det ju mer kostnader runt bränslet, men råvaran är inte särskilt dyr.
var hittar du den siffran?

Vattenfall gör denna grafik för Ringhals:
Cirkeldiagram som visar Ringhals produktionskostnader för 2020, med färgkoder för kapitalkostnader, skatter, kärnbränsle, och drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och försäljningspriset till ägarbolaget låg runt 34 öre/kWh 2020, så uranet skulle då vara ungefär 7 öre/kWh

• Gilla
djac
  • Laddar…
Klockan 20-24 imorgon är det "rea" på strömmen in SE4
Då kostar 1 kWh mellan 14-21öre, ni som har timmedebitering kan bara brassa lös på elvärme/billaddning/tvättmaskin/torktumlare/dusch etc etc
;);)

Ett svenskt prisfenomen, i Oslo ser vi inte alls samma dip...?

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Här. [länk]

The cost of raw uranium contributes about $0.0015/kWh to the cost of nuclear electricity,
tack!

noterar att prisuppgiften länkar till ett konferensbidrag som skrevs 2006, så siffrorna är ju lite antika, men det är ändå inte så farligt stor skillnad mot idag – ungefär det dubbla idag mot 2006

det lite lustiga är att uranpriset femdubblades ett år efter konferensen...

Graf över uranprisets historik med en kraftig topp omkring år 2007 och sedan fluktuationer fram till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:surprised:

men som du också skriver, det tillkommer upparbetning också – och där har "USSR"-anläggningarna ungefär 30-50% av världskapactieten medan Europa (främst i Frankrike) faktiskt har 20-25%

Redigerat:
Maskintok skrev:
inflations spöket..
Detta får du förklara bättre..
För jag har inte sett någon antydan på höjning av reporäntan mm.. är du rädd för högre ränta på dina lån eller vad är det som skrämmer..?
Du har redan signaler från hela Europa att inflationen har stigit för mycket främst pga kraftigt höjda energipriser och det leder då oftast till att centralbankerna får justera räntan och sedan är karusellen igång med "marknaden" och valutaspekulation. De stora fakturorna skickas ut just nu och det vete tusan hur det går för alla som sitter i elvärmda hus? Så det kommer mer inflationssiffror kommande månader. Så vi leker med elden just nu, imho!

P paralun skrev:
Du har redan signaler från hela Europa att inflationen har stigit för mycket främst pga kraftigt höjda energipriser och det leder då oftast till att centralbankerna får justera räntan och sedan är karusellen igång med "marknaden" och valutaspekulation. De stora fakturorna skickas ut just nu och det vete tusan hur det går för alla som sitter i elvärmda hus? Så det kommer mer inflationssiffror kommande månader. Så vi leker med elden just nu, imho!
Som jag sagt så ingår energi INTE i "core inflation" pga alldeles för hög volatilitet och det är den som centralbankerna styr efter. Varför skulle höjd volatiltet i el-priset dra igång nån "valutaspekulation"

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.