D
A Abies koreana skrev:
Håller med, i synnerhet som Ryssland använt sig av utpressning tidigare gentemot Ukraina (år 2005/2006) när de ströp gastillförseln till landet. Jag minns det mycket väl och har aldrig förstått varför Tyskland satt sig i ett beroendeförhållande till Ryssland. Den där kabeln i Östersjön borde aldrig ha byggts..

Rysk-ukrainska gaskonflikten – Wikipedia
Nej men vi hade också en av de girigaste politikerna, med omättligt ego som drev igenom denna, resten var just aningslösa.

D djac skrev:
Om elpriset varit för lågt skulle vi ju ha sett stora förluster och även en del konkurser i produktionsledet. Jag tror att verkligheten är att dessa bolag är så "rika" och pga marknadskonstruktionen så ineffektiva, att de kan klara mycket låga priser mycket länge, så mycket fläsk att bränna att det kommer ta lång tid innan de är bantade till en effektivitet som kan jämföras med bolag i andra sektorer. På samma sätt kan de nog svälja hur mycket marginal som helst, bara bränna den på ineffektivitet så blir den redovisade vinsten ändå det samma.
Jovisst är det så! Men läget för dessa tre har ju betydligt försämrats när en massa olika vindkraftsbolag trycker ner priset stora delar av året. Sen kommer vi då till vintern och är helt beroende av dessa TRE

P paralun skrev:
Jo förvisso.... hur det än är så har då elpriset varit för lågt under flera år!
Det har du sagt flera gånger nu. Varför har elpriset varit för lågt?

Det har gett svensk industri en orättvis konkurrensfördel?

MathiasS MathiasS skrev:
Det har du sagt flera gånger nu. Varför har elpriset varit för lågt?
Det har gett svensk industri en orättvis konkurrensfördel?
Nej det har gett oss läget som vi är i just nu.... enorma prissvängningar som leder till inflation och "räntefrossa".
Sedan får vi förlita oss till fossilkraft.
https://www.nyteknik.se/energi/efter-ringhalsstoppet-oljeeldning-i-karlshamn-aktuellt-7027225

"Som man bäddar får man ligga" och här har miljöpartiklarna totalt lurat oss.

P paralun skrev:
Nej det har gett oss läget som vi är i just nu.... enorma prissvängningar som leder till inflation och "räntefrossa".
Sedan får vi förlita oss till fossilkraft.
[länk]

"Som man bäddar får man ligga" och här har miljöpartiklarna totalt lurat oss.
Varför har ett lågt elpris gett oss prissvängningar nu?

• Gilla
djac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom vi inte byggt någon ny "baskraft" utan enbart lagt ner pga dålig lönsamhet så har vi nu kommit i ett läge där elen inte räcker till. Lägger man till vattenmagasins innehåll, utsläppsrätter koldioxid, väderlek så blir det till slut en större brist som nu. Sedan starkt drivande är Tyskland's prekära läge.

Det blir mycket intressant vad världens centralbanker gör och hur den allsmäktiga marknaden reagerar på den här miserabla röran. (jag tvivlar på att våra politiker klarar av något)
Jag tror det kan bli en mycket mörk vinter!

P
MathiasS MathiasS skrev:
Man skulle kunna säga att lågt pris gett att viss produktion har försvunnit eller gått ner.
Men det är mer en skattefråga än prisfråga.
Vissa hävdar att kärnkraft ger för lågt pris.. Men det är skatterna på detta som har dödat dess existens..

Däremot så slår ett väldigt lågt kWh pris emot folket när energin är billigt och helt plötsligt rusar..

Ringhals 3 start 7:55 verkar inte ha gått så bra.

D
P paralun skrev:
Eftersom vi inte byggt någon ny "baskraft" utan enbart lagt ner pga dålig lönsamhet så har vi nu kommit i ett läge där elen inte räcker till.
Vi (Sverige) producerar ca 170 TWh per år och använder 140 TWh, vad hade du tänkt göra som skulle krävt mer än 30 TWh som du avstår från?

Maskintok skrev:
Man skulle kunna säga att lågt pris gett att viss produktion har försvunnit eller gått ner.
Vissa hävdar att kärnkraft ger för lågt pris.. Men det är skatterna på detta som har dödat dess existens..

Däremot så slår ett väldigt lågt kWh pris emot folket när energin är billigt och helt plötsligt rusar..
Jo men den stora faran är att inflationen stiger pga alla dessa skyhöga elfakturor som skickas ut.
Stiger inflationen så måste världens centralbanker agera och "marknaden" ger sin dom via världens börser samt valutaspekulation.
Så det kan ge dubbelt straff för oss svenskar och jag tror att man väckt inflationsspöket är värst!

P
P paralun skrev:
Jo men den stora faran är att inflationen stiger pga alla dessa skyhöga elfakturor som skickas ut.
Stiger inflationen så måste världens centralbanker agera och "marknaden" ger sin dom via världens börser samt valutaspekulation.
Så det kan ge dubbelt straff för oss svenskar och jag tror att man väckt inflationsspöket är värst!
Nja det är inte så farligt ännu men visst kan det ske..
vi har en massa åtgärder att agera efter först isåfall.. Sedan är ju inflation något samhället vill ha.
dess tvärtom form är deflation något man absolut inte vill ha...

D djac skrev:
Vi (Sverige) producerar ca 170 TWh per år och använder 140 TWh, vad hade du tänkt göra som skulle krävt mer än 30 TWh som du avstår från?
Jag har flera gånger skrivit att vi har ett stort elöverskott under stora delar av året.
Utmaningen är att eftersom vi är belägna där vi är inklusive kalla vintrar så blir det för låg produktion med det vi har nu (jag kan inte tänka mig att tusentals vindsnurror överallt löser det här)
Alla kloka människor måste ju inse att ekvationen inte går ihop inkl marknadsliberala och miljöpartiklar.

P paralun skrev:
Eftersom vi inte byggt någon ny "baskraft" utan enbart lagt ner pga dålig lönsamhet så har vi nu kommit i ett läge där elen inte räcker till. Lägger man till vattenmagasins innehåll, utsläppsrätter koldioxid, väderlek så blir det till slut en större brist som nu. Sedan starkt drivande är Tyskland's prekära läge.

Det blir mycket intressant vad världens centralbanker gör och hur den allsmäktiga marknaden reagerar på den här miserabla röran. (jag tvivlar på att våra politiker klarar av något)
Jag tror det kan bli en mycket mörk vinter!
Du repeterar samma sak hela tiden. Du behöver förstå hur de svenska elproducenterna (av baskraft) agerar på den europeiska elmarknaden. Vi har ingen liten egen ankdamm där vi kan lägga till baskraft och tro att alla problem är lösta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Maskintok skrev:

Har ett lågt pris gjort att produktion försvunnit? Jag kan se hur det skulle kunna ske, men jag undrar om det är verkligen har hänt. Jag tror det är andra faktorer som styr.

Att ett lågt pris slår mot folket när det blir högre är ett lite ologiskt uttalande. Du menar att det är bättre att alltid ha ett högre pris så man inte får en käftsmäll (utan blir pressad som en apelsin till morgonjuicen hela tiden istället)?

Konsumentledet har många sätt att hantera ett elpris med stora svängningar, det är bara det att vi just nu är lite ovana vid att göra det.

MathiasS MathiasS skrev:
Du repeterar samma sak hela tiden. Du behöver förstå hur de svenska elproducenterna (av baskraft) agerar på den europeiska elmarknaden. Vi har ingen liten egen ankdamm där vi kan lägga till baskraft och tro att alla problem är lösta.
Givetvist så måste man inom hela marknadsområdet inkl Tyskland se till att man har tillräckligt med baskraft.
(förmodligen den viktigaste frågan inom EU just nu efter Ukraina)
Nu är jag ganska säker på att det pågår djupa diskussioner på toppnivå om det här.
Ingen vill väcka inflationsspöket som man nu gjort!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.