Z Zodde skrev:
En åsikt som jag står för, hur kan en åsikt vara fel?
Alla åsikter nästan kan vara fel i vissa situationer.
Det är aldrig svart eller vitt.
I verkligheten.

K karlmb skrev:
Alla åsikter nästan kan vara fel i vissa situationer.
Det är aldrig svart eller vitt.
I verkligheten.
Men det är ju din subjektiva bedömning. Dessutom är anhängarna av -frihandel väsentligen fler än protektionisterna så särskilt kontroversiellt var det inte heller. Jag snackar om hardcore faktafel

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B
Z Zodde skrev:
En åsikt som jag står för, hur kan en åsikt vara fel?
Håller faktiskt med @karlmb här. All frihandel är inte bra, och ibland måste frihandeln faktisk tyglas! Tänker på människohandel, knark, vapen med mera.

Byggmaterial, el, järn, vete, bananer med mera får det gärna vara frihandel på.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men det är ju din subjektiva bedömning. Dessutom är anhängarna av -frihandel väsentligen fler än protektionisterna så särskilt kontroversiellt var det inte heller. Jag snackar om hardcore faktafel
Vi vet att du är dum-digital i ditt tänkande.

B BSOD skrev:
Håller faktiskt med @karlmb här. All frihandel är inte bra, och ibland måste frihandeln faktisk tyglas! Tänker på människohandel, knark, vapen med mera.

Det är fortfarande en åsikt. Om det påpekas jag haft fel i sak kan man inte komma dragandes med en åsikt man inte är enig i?

Ser nu ironin i ditt inlägg, sorry. :-)

B BSOD skrev:

Nä, elhandeln måste tyglas sen resten kan man auktionera bort.

Jag tycker det är rent pinsamt när man nu ser våra politiker käbbla och partier försöker tjäna enkla poäng genom att återbetala elskatten, pinsam fars!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi vet att du är dum-digital i ditt tänkande.
Personangrepp igen, kom med mina faktafel istället.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
P paralun skrev:
Nä, elhandeln måste tyglas sen resten kan man auktionera bort.

Jag tycker det är rent pinsamt när man nu ser våra politiker käbbla och partier försöker tjäna enkla poäng genom att återbetala elskatten, pinsam fars!
Inte så lätt att reglera marknader utan att få oväntade konsekvenser. Kina ha en reglerad elmarknad med begränsningar I elpris. När kolet gick upp i pris stängde kolkraftverken av, varpå fabrikerna fick strömavbrott.

Men elpriset var i alla fall lågt, när det fanns el...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Frihandel i EU. Jag beställde nyss några fat med diesel från Citti tank i Lübeck, kostade 15,5 Euro/liter. När jag ändå satt och shoppade så tog en lastpall med öl, 0.3 Euro/ 33cl burk från Calles i Burg. ;)
Klart man kan ha "relativt" fri handel som följer visst regelverk. Nån som vet om tyskarna betalar moms på elen? Om de gör de är det säkert lägre procentsats, Sverige har oftast 25% (näst högst i EU) medans Tyskland 19%.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Få någon som betalar om det skulle hända en olycka.
Det här är ett generellt problem med stora verksamheter, inte bara kärnkraft. För utan särreglering, alltså om kärnkraftverk fick drivas som vilket företag som helst, skulle man bara lägga varje reaktor i ett eget bolag och gick något fullständigt åt helvete så kursar man det bolaget.

Likadant som man idag oroas för kommer ske med vissa vindkraftverk alltså, där man kan komma att lämpa över ansvaret för betongfundament och annat skräp på markägaren genom konkurs.

Vi har dock mångdubbelt högre krav på kärnkraften än på vindkraften i att ta hand om sin skit, men hur osannolika händelser man måste försäkra sig emot och till vilka belopp blir till slut en politisk bedömningssport.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Helt rätt.

Men det är lite väl mycket fokus på just el. Om det skall vara en marknadsekonomi på el så bör det även vara en marknadsekonomi inom vatten. Allt annat är någon form av tanklös dubbelmoral.

Alla vattenverk bör privatiseras, stamnätet för vatten bör säljas ut till minst 10 olika bolag, och exportledningar för vatten bör börja byggas ganska omgående.

Inte minst så är detta viktigt med tanke på klimatkrisen och det varmare klimatet med uttorkning i Europa som följd.
öh, va?!

hur gick den logiken?

i övrigt så föreslår jag att elbörsens avskaffas och ersätts av samarbeten med länder som har liknande produktionsförutsättningar som vi. Då kan vi säkerställa redundans och konkurrenskraftiga elpriser.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej, elpriset har under flera år varit för lågt och vi måste ju inse att vi måste ha baskraft för att slippa orimliga prishöjningar som nu. Idag backade börsen rejält pga räntefrossa som i sin tur då främst beror på kraftigt höjda energipriser. Så det här måste vi snabbt ta oss ur annars är vi förlorade i EU.
elpriset har varit för lågt men vi måste ta oss ut nuvarande situation med höga priser?

mitt förslag till dig var att det inte räcker med att bygga baskraft här, det är inte lokal brist som skapar prishöjningar utan elpriset i övriga Europa.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
V vik_tor skrev:
Helt rätt.

Men det är lite väl mycket fokus på just el. Om det skall vara en marknadsekonomi på el så bör det även vara en marknadsekonomi inom vatten. Allt annat är någon form av tanklös dubbelmoral.

Alla vattenverk bör privatiseras, stamnätet för vatten bör säljas ut till minst 10 olika bolag, och exportledningar för vatten bör börja byggas ganska omgående.

Inte minst så är detta viktigt med tanke på klimatkrisen och det varmare klimatet med uttorkning i Europa som följd.
Nej tack...
aldrig..

Då kommer vatten att blir rejält dyrt och alla avgifter omkring skyhöga...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U
G OMathson skrev:
Jag beställde nyss några fat med diesel från Citti tank i Lübeck, kostade 15,5 Euro/liter
OT - jag har funderat på samma sak efter den senaste chockhöjningen. Har du möjligtvis en länk?

• Haha
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Var det verkligen helt omöjligt att i fantasin se att stora gasledningar från Ryssland skulle kunna leda till ett ökat beroende av rysk gas och att Putin skulle kunna komma att använda sig av denna nyvunna makt, för mig känns det som scenario ett?
nej, att knyta sig än hårdare till Ryssland är givetvis en stor risk vid val av leverantör – däremot har naturgasen som sådan spelat en avsevärd roll i elproduktionen i Europa under en lång tid
Linjediagram som visar ökningen av elproduktion från naturgas i EU27 från 1990 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vill minnas att Norge är den näst största exportören av gas till EU – vi ska kanske se dom som nästa riskmoment?

för Norge styrs väl av totalt oansvariga politiker som exporterar all sin gas till EU – när dom skulle kunna kapa alla sina pipelines och sänka priset på gasen för hemmamarknaden till nästan noll i Norge, i stället för att hålla på och sälja den till marknadspris i Europa?

att inte våra politiker insett och tagit höjd för den faran? ;)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ganescha och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.