Maskintok skrev:
Nej tack...
aldrig..

Då kommer vatten att blir rejält dyrt och alla avgifter omkring skyhöga...
Tror du?

Z Zodde skrev:
Personangrepp igen, kom med mina faktafel istället.
Det krävs mer än 1a eller nolla för att analysera fakta.

K karlmb skrev:
Det krävs mer än 1a eller nolla för att analysera fakta.
Precis lika meningslöst inlägg som då du tog din info från en Wikipedia sida som inte uppdaterats på 10år.

Mikael_L
K karlmb skrev:
Jag trodde ärligt att jag skulle kunna hitta ett protokoll från när de nya norska kablarna avhandlades i Nordpools styrelse, men det finns inga officiella protokoll från den tiden verkar det.
Aha, du satt alltså med på styrelsemötet ifråga ...

• Gilla
  • Haha
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Det finns alltid ett politiskt veto, eftersom staterna är de som ger tillstånd/ återkallar tillstånd för elförbindelser. Tro inget annat. Att man sen inte låtsas om det, eller hänvisar till att den fria marknaden måste få spela, är en helt annan sak.
Och Norge kan naturligtvis strunta helt i vad Sverige tycker, men så fungerar det ju inte i praktiken i Norden iaf. Inte sedan 1700-talet.
Du har hävdat att Alla medlemmar i nordpool har veto över vilka kablar som byggs.

Du är ju hopplös att diskutera med.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har hävdat att Alla medlemmar i nordpool har veto över vilka kablar som byggs.

Du är ju hopplös att diskutera med.
groda utan ben?
Inte karlmb alltså, utan det är ju en sådan... hopplös figur... groda utan ben..

hsd
G OMathson skrev:
Frihandel i EU. Jag beställde nyss några fat med diesel från Citti tank i Lübeck, kostade 15,5 Euro/liter. När jag ändå satt och shoppade så tog en lastpall med öl, 0.3 Euro/ 33cl burk från Calles i Burg. ;)
Klart man kan ha "relativt" fri handel som följer visst regelverk. Nån som vet om tyskarna betalar moms på elen? Om de gör de är det säkert lägre procentsats, Sverige har oftast 25% (näst högst i EU) medans Tyskland 19%.
15.50 euro per liter!!

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P paralun skrev:
Jo men du får nog studera Fortums och Vattenfalls årsredovisningar för att se den verkliga förtjänsten!
Vattenfall brukar dela ut något i häraden 2-8 miljarder kronor per år till sin ägare, staten.
Då har jag ingen aning om hur mycket av vinsten (el ev förlust) som härrör från kk, vattenkraft eller andra ev intäktskällor.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
för Norge styrs väl av totalt oansvariga politiker som
Sista Sovjetstaten, som någon myntade ... måste ju vara värre än Putin ... ;)

• Haha
harka
  • Laddar…
Magnus E K
hsd hsd skrev:
15.50 euro per liter!!
2035 års pris?

• Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
nej, att knyta sig än hårdare till Ryssland är givetvis en stor risk vid val av leverantör – däremot har naturgasen som sådan spelat en avsevärd roll i elproduktionen i Europa under en lång tid
[bild]

vill minnas att Norge är den näst största exportören av gas till EU – vi ska kanske se dom som nästa riskmoment?

för Norge styrs väl av totalt oansvariga politiker som exporterar all sin gas till EU – när dom skulle kunna kapa alla sina pipelines och sänka priset på gasen för hemmamarknaden till nästan noll i Norge, i stället för att hålla på och sälja den till marknadspris i Europa?

att inte våra politiker insett och tagit höjd för den faran? ;)
Jag tycker absolut det är tänkvärt att när råvaran står för en stor del av produktionskostnaden, som i el från gas/fossilt, så bör man nog tänka ett varv extra, jämfört med annan elproduktion där man inte är så känslig för råvarukostnaden. Att då göra sig beroende av den historiska och nuvarande "fienden" ( i kommersiella sammanhang "konkurrenten") och inte se några som helst risker med detta, tycker jag inte bara är fantasilöst, kanske även aningslöst..?

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vattenfall brukar dela ut något i häraden 2-8 miljarder kronor per år till sin ägare, staten.
Då har jag ingen aning om hur mycket av vinsten (el ev förlust) som härrör från kk, vattenkraft eller andra ev intäktskällor.
Jo förvisso.... hur det än är så har då elpriset varit för lågt under flera år!
Sen får vi facit framåt April när, Vattenfall, Statkraft samt Fortum presenterar sina Q1-resultat.
De här TRE tjänar enorma pengar just nu utan att produktionskostnaden är nämnvärt högre.

D djac skrev:
ag tycker absolut det är tänkvärt att när råvaran står för en stor del av produktionskostnaden, som i el från gas/fossilt, så bör man nog tänka ett varv extra, jämfört med annan elproduktion där man inte är så känslig för råvarukostnaden. Att då göra sig beroende av den historiska och nuvarande "fienden" ( i kommersiella sammanhang "konkurrenten") och inte se några som helst risker med detta, tycker jag inte bara är fantasilöst, kanske även aningslöst..?
Håller med, i synnerhet som Ryssland använt sig av utpressning tidigare gentemot Ukraina (år 2005/2006) när de ströp gastillförseln till landet. Jag minns det mycket väl och har aldrig förstått varför Tyskland satt sig i ett beroendeförhållande till Ryssland. Den där kabeln i Östersjön borde aldrig ha byggts..

Rysk-ukrainska gaskonflikten – Wikipedia

D
P paralun skrev:
Jo förvisso.... hur det än är så har då elpriset varit för lågt under flera år!
Sen får vi facit framåt April när, Vattenfall, Statkraft samt Fortum presenterar sina Q1-resultat.
De här TRE tjänar enorma pengar just nu utan att produktionskostnaden är nämnvärt högre.
Om elpriset varit för lågt skulle vi ju ha sett stora förluster och även en del konkurser i produktionsledet. Jag tror att verkligheten är att dessa bolag är så "rika" och pga marknadskonstruktionen så ineffektiva, att de kan klara mycket låga priser mycket länge, så mycket fläsk att bränna att det kommer ta lång tid innan de är bantade till en effektivitet som kan jämföras med bolag i andra sektorer. På samma sätt kan de nog svälja hur mycket marginal som helst, bara bränna den på ineffektivitet så blir den redovisade vinsten ändå det samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.