723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Precis. Det är följande kombo som lett till dagens elpriser.K karlmb skrev:
* Nedstängda kärnkraftverk i SE3
* Extrem export från SE4 till Europa.
Om bara ett av alternativen ovan inträffat så skulle elpriserna ha varit som vanligt.
Ibland är det bra med monopol i statlig regi 
I Tanzania levererar det statliga bolaget Tanesco all el och installerar all infrastruktur i hela landet.
Elen till privathushåll kostar 350 TZS (139 öre) inkl allt, inga extra skatter eller överföringsavgifter.
Att ansluta sig kostar fastpris (på landsbygden) 27000 TZS (108 Kronor) för enfasanslutning.
Maxpris anslutning enfas i stadsmiljö <2800 Kronor.
1 SEK = ~252 Tanzanisk shilling (TZS)
5 JANUARY 2022
Tanesco published tariff adjustment detailing that the new connection for 30, 70, and 120 meters shall be 320,960/-, 515,618, 696,670/- respectively. The new charges begin effective immediately.
Also, it said the charges for a three-phase connection will be 912,014/- within 30m, 1,249,385/- within 70m and 1,639,156/- within 120m.
A statement released by the public relations office said the rural connection will remain at 27,000/- and that the fee includes VAT.
I Tanzania levererar det statliga bolaget Tanesco all el och installerar all infrastruktur i hela landet.
Elen till privathushåll kostar 350 TZS (139 öre) inkl allt, inga extra skatter eller överföringsavgifter.
Att ansluta sig kostar fastpris (på landsbygden) 27000 TZS (108 Kronor) för enfasanslutning.
5 JANUARY 2022
Tanesco published tariff adjustment detailing that the new connection for 30, 70, and 120 meters shall be 320,960/-, 515,618, 696,670/- respectively. The new charges begin effective immediately.
Also, it said the charges for a three-phase connection will be 912,014/- within 30m, 1,249,385/- within 70m and 1,639,156/- within 120m.
A statement released by the public relations office said the rural connection will remain at 27,000/- and that the fee includes VAT.
Vilken galen populistisk regering som inte krånglar till det en massa och erbjuder en för folket enkel och bra lösning.D Dilato skrev:Ibland är det bra med monopol i statlig regi
5 JANUARY 2022
min poäng var att även om någon bygger ren planerbar baskraft, hur det än går till, så betyder det inte att svenska elpriser går ner. Så länge priset är högt i EU kommer det vara högt även här.P paralun skrev:Ingen kan bygga ett nytt kärnkraftverk under de förutsättningar som nu råder. Man måste göra som i England där man garanterar ett visst pris för produktionen och det får då staten göra som då ställer sig över marknaden. Den här marknaden måste ha styrning oavsett vad alla marknadsliberaler tycker.
Men nu börjar alla vakna eftersom inflationsspöket har visat sig!
när vi själva bygger mer överföringskapacitet inom landet kommer även elområden norrut få smaka högre priser trots att man har ett överskott lokalt ( så länge överskottet går att sälja).
Helt rätt.MathiasS skrev:
min poäng var att även om någon bygger ren planerbar baskraft, hur det än går till, så betyder det inte att svenska elpriser går ner. Så länge priset är högt i EU kommer det vara högt även här.
när vi själva bygger mer överföringskapacitet inom landet kommer även elområden norrut få smaka högre priser trots att man har ett överskott lokalt ( så länge överskottet går att sälja).
Men det är lite väl mycket fokus på just el. Om det skall vara en marknadsekonomi på el så bör det även vara en marknadsekonomi inom vatten. Allt annat är någon form av tanklös dubbelmoral.
Alla vattenverk bör privatiseras, stamnätet för vatten bör säljas ut till minst 10 olika bolag, och exportledningar för vatten bör börja byggas ganska omgående.
Inte minst så är detta viktigt med tanke på klimatkrisen och det varmare klimatet med uttorkning i Europa som följd.
Sen har vi ren luft. Hur är det i Warszawa tror ni?V vik_tor skrev:Helt rätt.
Men det är lite väl mycket fokus på just el. Om det skall vara en marknadsekonomi på el så bör det även vara en marknadsekonomi inom vatten. Allt annat är någon form av tanklös dubbelmoral.
Alla vattenverk bör privatiseras, stamnätet för vatten bör säljas ut till minst 10 olika bolag, och exportledningar för vatten bör börja byggas ganska omgående.
Inte minst så är detta viktigt med tanke på klimatkrisen och det varmare klimatet med uttorkning i Europa som följd.
Nej, av frihandelsskäl måste vi omedelbart bygga kompressorstationer i södra Norrland (där elen är billigast) och koppla dem till 1m i diam pipelines över Östersjön så vi kan låta hela Europa andas samma friska luft som vi här uppe.
Det är ju dessutom en social-och hälsofråga!
Nej, elpriset har under flera år varit för lågt och vi måste ju inse att vi måste ha baskraft för att slippa orimliga prishöjningar som nu. Idag backade börsen rejält pga räntefrossa som i sin tur då främst beror på kraftigt höjda energipriser. Så det här måste vi snabbt ta oss ur annars är vi förlorade i EU.MathiasS skrev:
min poäng var att även om någon bygger ren planerbar baskraft, hur det än går till, så betyder det inte att svenska elpriser går ner. Så länge priset är högt i EU kommer det vara högt även här.
Vi säger väl så. Jag hade fel när jag pratade om Norpools styrelse både i tid och rum.Z Zodde skrev:
Du har fel när det gäller det nordiska o europeiska samarbetet fungerar i praktiken.
Om man har politisk vilja vill säga.
Hmm hur kan man ha fel om nåt man aldrig uttalat sig om?K karlmb skrev:
Citera gärna det jag skrivit som är inkorrekt (och jag inte erkänt fel). Jag tar fel emellanåt men ser det som en dygd att erkänna så fort jag ser att jag tagit fel,
Antar att jag vid ett fel hade blivit korrigerad omedelbart av nån av de duktiga skribenterna (inte du) i detta ämne som faktiskt finns här på BH
Redigerat:
Var det verkligen helt omöjligt att i fantasin se att stora gasledningar från Ryssland skulle kunna leda till ett ökat beroende av rysk gas och att Putin skulle kunna komma att använda sig av denna nyvunna makt, för mig känns det som scenario ett?harka skrev:
tack – det är alltid lättare att titta i backspegeln! (och desto svårare att köra framåt genom att titta i backspegeln)
jag tror inte att en regressionsanalys eller några andra prognosmetoder är mödan värd...
– jag tror att ingen kunde förutse den hemska och helt unika prisrusningen på gas under hösten (inga andra förutom bakgrundskören som skriker ut att alla politiker är odugliga som inte inser vad deras politik leder till och därför borde ställas inför riksrätt)
– nu har priset på uran hickat upp med 10% efter "dieselupproret" i Kazakstan – landet som står för 40% av jordens uranbrytning, och snart kanske helt under Rysslands överinseende – vem hade trott det för två veckor sedan?
om gasleveranserna och gaspriserna återgår till en nivå i paritet med vad vi såg innan sommaren så finns väl all anledning att tro elpriserna i Sverige kommer att normaliseras igen
samtidigt kommer förhoppningsvis gasberoendet sakteliga ebba av, mellan 2019 och 2020 minskade gasanvändningen sin andel av elproduktionen inom EU med -1.6 procentenheter samtidigt som sol & vind ökade sin andel med +1.9 procentenheter, så att vi vrider oss lite grand ur Putins grepp
(data enligt Eurostat – och för referens stod gasen för 20.1% och sol&vind för 19.3% inom elproduktionen 2020)
å andra sidan, som flera gånger diskuterats i tråden, ökar prisvolatiliteten med den förnybara kraften – men jag har svårt att se att den skulle vara större än vad vi sett för gaspriset och dess genomslag på elpriserna i höst