C
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag tycker inte om det (även om det kanske är vettigt på många sätt rent tekniskt), men det är inget som man ändrar på med något snabbt enkelt politiskt beslut utan att skapa stor oreda i Europa...
Om vi inte på något snabbt enkelt sätt lyckas isolera oss mer från elmarknaden på kontinenten blir den ofrånkomliga konsekvensen att vi fortsätter dras med i den pågående krisen med full kraft. Det är ju redan ett faktum. Sen kan man tycka vad man vill om att det är solidariskt, inte mer än rätt eller en mekanisk effekt av den öppna marknaden, men det är en klen tröst när smockan slår till. Vi drabbas hårdare eftersom vi kommer från en väsentligt lägre prisnivå och ett högt elberoende och därmed också har högre fallhöjd.

Faktum kvarstår att vi rent tekniskt är så gott som immuna mot de underliggande faktorer som orsakar krisen vilket förvisso delvis beror på våra naturtillgångar, men också på grund av att vi i decennier satsat på att bygga upp en självförsörjning. Vi ville inte vara beroende av den utländska oljan och kolet. Något vi nu skänker bort. Det är enligt min mening en betydligt värre kapitalförstöring än nedskalningen av kärnkraften som många pekar på.

Angående grafen visar den ju tyvärr bara en väldigt kort tidsperiod. Hade varit intressant att se samma graf i ett längre perspektiv. Men någon sådan hittade jag inte.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har köpt det politiska spinnet rakt av, utan att tänka själv öht?

Mycket ska ändras för att politiken ska påverka priserna neråt och ingen politisk falang, förutom Vänsterpertiet då, har kommit med utspel åt det hållet och jag tror >50% för dem är ganska avlägset, hur mycket du än önskar det.
Jag önskar verkligen inte att de forna kommunisterna ska påverka energipriserna, var har du fått det ifrån?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt har vi ingen elkris.
Många av de med rörligt avtal anser nog att vi har en elpriskris.
Elkris anser jag heller inte att vi har då vi bara importerar 135MW nu, bara otillräcklig svensk baskraft skulle jag säga.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Att gaspriset är högt beror på avvecklad kärnkraft.

Att elpriset är högt i Sverige beror på att vi exporterar så mycket el till Europa att kablarna går varma och skapar en brist på el inom landet.
i all välmening tror jag att du skulle behöva ta reda på lite mer fakta innan du jagar upp dig och förklarar för den övriga läsekretsen hur [du tror att] världen fungerar

så här har gaspriset i Europa respektive USA utvecklat sig de senaste fem åren:
Grafer som visar prisutvecklingen för naturgas i Europa och USA med stora prisökningar under 2021.

menar du att ökningen på runt 550% under hösten/vintern 2021 mot tidigare år beror på att vi stängt kärnkraftverk i Europa?

naturgas används för ungefär 20% av elproduktionen inom EU

under 2020 och fram till julen 2021 har tre kärnreaktorer stängs ner i EU – en i Sverige och två i Frankrike – dom stod för ungefär 0.65% av EUs elproduktion

så det har varit en prisrusning på gas över hela världen, knappast relaterad till att det stängts 3 reaktorer i EU under två år, så hur ser det ut med leveransförutsättningarna då?

den största exportören av gas till EU är Ryssland och så här säger sig Gazprom ha levererat gas till EU de senaste fyra åren:
Linjediagram visar Gazproms gasleveranser till EU i miljoner kubikmeter från 2018 till 2021, inklusive minskning under Q4 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

röd kurva avser 2021 – en minskning av leveranserna under q4 2021 jämfört med samma period 2020 med 27%

i grafen har jag lagt in en tunnare grå linje som visar delflödet av gas utav det totala flödet – det som kommer till EU via Belarus under 2021 – gissa om det sitter någon där som är putt på EU :thinking:

någon brist på el inom landet har vi normalt inte – vi är en stor nettoexportör och bland de få gånger vi importerar el från utlandet sammanfaller ofta med att någon kärnreaktor står stilla – som just nu i skrivande stund då vi importerar el och Ringhals 3 fortfarande är snabbstoppad och vars starttidpunkt just sköts upp med ytterligare 24h

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag önskar verkligen inte att de forna kommunisterna ska påverka energipriserna, var har du fått det ifrån?
Det enda utspelet som jag har sett riktat mot priserna har kommit från henne, de andra pratar om att öka elproduktionen längre fram i tiden (det kommer inte påverka priserna nämnvärt), eftersom denna trådens rubrik siktar just mot de höga priserna så är hon den enda relevanta: https://www.dn.se/debatt/stoppa-utbyggnaden-av-elkablar-till-europa/

P
harka harka skrev:
i all välmening tror jag att du skulle behöva ta reda på lite mer fakta innan du jagar upp dig och förklarar för den övriga läsekretsen hur [du tror att] världen fungerar

[bild]

menar du att ökningen på runt 550% under hösten/vintern 2021 mot tidigare år beror på att vi stängt kärnkraftverk i Europa?

under 2020 och fram till julen 2021 har tre kärnreaktorer stängs ner i EU – en i Sverige och två i Frankrike – dom stod för ungefär 0.65% av EUs elproduktion

så det har varit en prisrusning på gas över hela världen, knappast relaterad till att det stängts 3 reaktorer i EU under två år, så hur ser det ut med leveransförutsättningarna då?

den största exportören av gas till EU är Ryssland och så här säger sig Gazprom ha levererat gas till EU de senaste fyra åren:
[bild]
röd kurva avser 2021 – en minskning av leveranserna under q4 2021 jämfört med samma period 2020 med 27%

i grafen har jag lagt in en tunnare grå linje som visar delflödet av gas utav det totala flödet – det som kommer till EU via Belarus under 2021 – gissa om det sitter någon där som är putt på EU :thinking:

någon brist på el inom landet har vi normalt inte – vi är en stor nettoexportör och bland de få gånger vi importerar el från utlandet sammanfaller ofta med att någon kärnreaktor står stilla – som just nu i skrivande stund då vi importerar el och Ringhals 3 fortfarande är snabbstoppad och vars starttidpunkt just sköts upp med ytterligare 24h
Och om du då får tag på kurva över den delen som Asien köpt av Gazprom..

Redigerat av moderator:
jag har bara hittat data för Gazproms export till EU, inte till andra marknader..

Såg att Indonesien (tillfälligt?) slutar exportera kol. Största importören har varit Kina, som nu tappar en fossilkran till efter att ha inlett ett handelskrig med Australien för över ett år sedan.

Då köper förstås de vad de kan från Ryssland.

Man får väl hoppas att färre och färre av våra politiker vill satsa på gas eller tysk brunkol. .

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Vi har ingen värme i sovrummet 10 månader om året... När det kryper ner mot 10 minus ute brukar temperaturen i sovrummet sjunka till 13-14 grader och då brukar vi sätta på elementet.. Det är bara en vanesak, inget man blir sjuk av ..

För övrigt har vi ingen elkris.
Vi har ingen värmekälla i sovrummet 12 månader om året. Värmepumpen i hallen brukar sprida värmen tillräckligt. När vi vaknade var det 7 grader i hela huset. Självklart inga problem att vänja sig. Finns inget dåligt inomhusklimat, bara dåliga kläder (y)

Boilerplate4U
harka harka skrev:

[bild]

[bild]

Du har ju verkligen lyckats hitta en rad med intressanta datakällor för bla olika energislag, import/export, prisutveckling, mm. Tror du det finns tillräckligt med data för att köra en regressionsanalys eller på annat sätt identifiera samt korrelera vitala parametrar som ligger till grund för prisutvecklingen och i synnerhet de kraftiga svängningarna?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Utmaningen är ju att vi har löst alla liknande problem de senaste 200 åren med utökad global handel. I sig kanske inte begränsad handel med el är ett bekymmer, men om vi öppnar för protektionism så kan vi ju knappast klaga när andra länder gör samma..

Det är ju bara att titta på vilka livsmedel Sverige är självförsörjande på så kan man ju enkelt avgöra vad som är värst, lite dyrare el eller leva på spannmål, morötter och socker... ;)
Nu såg jag även tidigare kommentarer och poängen är ju att det blir aldrig en fungerande marknad eftersom politiker bestämt att vissa energislag ska vi inte ha, fossilkraft samt kärnkraft.

Sen angående livsmedel så har "miljöpartiklarna" även krånglat till det för bönderna
Lantbruket får betala för orealistisk miljöpolitik | GP

Så det här är bara en usel röra som vi EU innevånare får betala dyrt för!

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har ju verkligen lyckats hitta en rad med intressanta datakällor för bla olika energislag, import/export, prisutveckling, mm. Tror du det finns tillräckligt med data för att köra en regressionsanalys eller på annat sätt identifiera samt korrelera vitala parametrar som ligger till grund för prisutvecklingen och i synnerhet de kraftiga svängningarna?
tack – det är alltid lättare att titta i backspegeln! (och desto svårare att köra framåt genom att titta i backspegeln)

jag tror inte att en regressionsanalys eller några andra prognosmetoder är mödan värd...

– jag tror att ingen kunde förutse den hemska och helt unika prisrusningen på gas under hösten (inga andra förutom bakgrundskören som skriker ut att alla politiker är odugliga som inte inser vad deras politik leder till och därför borde ställas inför riksrätt)

– nu har priset på uran hickat upp med 10% efter "dieselupproret" i Kazakstan – landet som står för 40% av jordens uranbrytning, och snart kanske helt under Rysslands överinseende – vem hade trott det för två veckor sedan?

om gasleveranserna och gaspriserna återgår till en nivå i paritet med vad vi såg innan sommaren så finns väl all anledning att tro elpriserna i Sverige kommer att normaliseras igen

samtidigt kommer förhoppningsvis gasberoendet sakteliga ebba av, mellan 2019 och 2020 minskade gasanvändningen sin andel av elproduktionen inom EU med -1.6 procentenheter samtidigt som sol & vind ökade sin andel med +1.9 procentenheter, så att vi vrider oss lite grand ur Putins grepp

(data enligt Eurostat – och för referens stod gasen för 20.1% och sol&vind för 19.3% inom elproduktionen 2020)

å andra sidan, som flera gånger diskuterats i tråden, ökar prisvolatiliteten med den förnybara kraften – men jag har svårt att se att den skulle vara större än vad vi sett för gaspriset och dess genomslag på elpriserna i höst

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
(data enligt Eurostat – och för referens stod gasen för 20.1% och sol&vind för 19.3% inom elproduktionen 2020)
Gas används för mer än el så det räcker inte att titta på bara eldelen tror jag tyvärr. Uppvärmning lär vara ganska omtyckt av många under vintern!

bra poäng!

det kan fortfarande bli dyrt för de med gas för värme och/eller varmvatten – däremot minskar rimligen påverkan på elpriset om/när gasandelen till exempel halverats (eller gått mot noll)

harka harka skrev:
Nej vi har ett elöverskott stora delar av året och svenska företag kan sälja sin el.
Problemet är ju baskraft under vintern, utan tillräckligt med baskraft så får vi ju dessa orimliga svängningar i pris.
Inkl att "inflationsspöket" släpps loss! Sen verkar du vara en gasvän och jag skulle inte förlita mig på det energislaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.