723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Tack! Ja, det är lite som det jag hittat här:Nötegårdsgubben skrev:
Brukar vi inte försöka förstå vad folk menar här? Jag tolkar @karlmb som att de länder vars elnät ursprungligen omfattades av Nordpools handelsområde också garanterat varandra inflytande över kopplingar ut från området. Att strikt tolka det som att det måste vara i Nordpools regi är att missförstå i onödan.
Sen har jag iofs. inte heller funnit något egentligt stöd för själva sakfrågan, men att hoppa över den för att den eventuellt hade hört hemma i ett annat samarbetsorgan tycker jag känns ogint.
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-340#post-4571368
Man har helt klart ansvaret för hur långt man låter marknaden spela, och kan inte gömma sig bakom den.
Detta är inte första området, det låter likadant på bilbränslesidan. De kommer att fortsätta med detta sålänge folk går på det. Fake news indeed.
Ja med tanke på hur nordpool är nu efter andra länders intåg, inget veto.Mikael_L skrev:
Skulle dock kunna tänka mig att det fanns veto rätt mellan Sverige och Norge i frågor..
Men de försvann ju oavsett 2019.
Och jag kan inte tänka mig att de ens användes.
Men det betyder ju inte att de inte fanns..
Det finns alltid ett politiskt veto, eftersom staterna är de som ger tillstånd/ återkallar tillstånd för elförbindelser. Tro inget annat. Att man sen inte låtsas om det, eller hänvisar till att den fria marknaden måste få spela, är en helt annan sak.Maskintok skrev:
Och Norge kan naturligtvis strunta helt i vad Sverige tycker, men så fungerar det ju inte i praktiken i Norden iaf. Inte sedan 1700-talet.
Jo det är jag medveten om.K karlmb skrev:Det finns alltid ett politiskt veto, eftersom staterna är de som ger tillstånd/ återkallar tillstånd för elförbindelser. Tro inget annat. Att man sen inte låtsas om det, eller hänvisar till att den fria marknaden måste få spela, är en helt annan sak.
Och Norge kan naturligtvis strunta helt i vad Sverige tycker, men så fungerar det ju inte i praktiken i Norden iaf. Inte sedan 1700-talet.
Det står ju klart för varje land att exportera eller ej..
fri marknad har inget med länders suveränitet att göra.
Det är inte helt fritt för tex Norge ändå för man har enats om ett regelverk när man en gång skapade marknadsområdet. Det enda som är helt fritt är att fysiskt lägga kablar på eget och internationellt vatten.Maskintok skrev:
Japp jag läste om att Norge från början inte var så höga på att lägga ner skattemedel på att försörja Europa med energi.. tog ett antal möten innan Sverige fick sin vilja fram..K karlmb skrev:
undrar varför?
Det är tyvärr det jag tvivlar på. Man har vikit sig för Norge. Men gnabbar lite mot Tyskland och den export de vill ha från våra kablar från Skåne.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Utmaningen är ju att vi har löst alla liknande problem de senaste 200 åren med utökad global handel. I sig kanske inte begränsad handel med el är ett bekymmer, men om vi öppnar för protektionism så kan vi ju knappast klaga när andra länder gör samma..Maskintok skrev:
Det är ju bara att titta på vilka livsmedel Sverige är självförsörjande på så kan man ju enkelt avgöra vad som är värst, lite dyrare el eller leva på spannmål, morötter och socker...
Jag har ytterst svårt att se detta ske för att man drar ner på exporten och samtidigt bygger ut nätet bättre inhemskt..Dan_Johansson skrev:
Utmaningen är ju att vi har löst alla liknande problem de senaste 200 åren med utökad global handel. I sig kanske inte begränsad handel med el är ett bekymmer, men om vi öppnar för protektionism så kan vi ju knappast klaga när andra länder gör samma..
Det är ju bara att titta på vilka livsmedel Sverige är självförsörjande på så kan man ju enkelt avgöra vad som är värst, lite dyrare el eller leva på spannmål, morötter och socker...![]()
än att som nu sälja av och sedan bara kassera in för att köpa lite skumrask tjänster av illegala i sverige...
Den här grafen sammanfattar det hela väldigt bra tycker jag... Det är väldigt mycket snack om elbrist och kris hit och dit, men sanningen är att det är billigare att producera den där kilowattimmen som behövdes här än i Polen! Vi tycker att det är dyrt, men det tycker inte resten av Europa...C cpalm skrev:
Snacket har i många år (åtminstone 10) varit att det byggs intermittent kraft i Europa och behovet regleras med nordisk vattenkraft, så jag är inte ett dugg förvånad...
Resultatet är att vår vattenkraft som tidigare gick bland de första på börsen med låg marginalkostnad nu används på ett helt annat sätt!
Jag tycker inte om det (även om det kanske är vettigt på många sätt rent tekniskt), men det är inget som man ändrar på med något snabbt enkelt politiskt beslut utan att skapa stor oreda i Europa...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Grafen visar ju även att priserna stigit överallt. Det är inte så att Tyskland och resten av kontinenten brukar ha de priser vi ser nu. (Tyskland har länge haft höga priser till konsument men spotpriserna brukade vara långt under en krona.)
Visst har du rätt, missförstå i onödan leder ingenstans. Problemet här är att karlmb successivt har ändrat vad han säger sig ursprungligen menat allteftersom han blivit överbevisad med direkta sakfel. Då blir det svårt att hålla en saklig diskussionNötegårdsgubben skrev:
Brukar vi inte försöka förstå vad folk menar här? Jag tolkar @karlmb som att de länder vars elnät ursprungligen omfattades av Nordpools handelsområde också garanterat varandra inflytande över kopplingar ut från området. Att strikt tolka det som att det måste vara i Nordpools regi är att missförstå i onödan.
Sen har jag iofs. inte heller funnit något egentligt stöd för själva sakfrågan, men att hoppa över den för att den eventuellt hade hört hemma i ett annat samarbetsorgan tycker jag känns ogint.
Ett enkelt “Sorry, fel av mig.” hade kortad ned denna tråd med några 100 inlägg och gjort den mer läsbar, alla har tyvärr inte den egenskapen.
Du tolkar det han menar att det nån gång funnits nåt som liknat ett veto.
När karlmb först skrev var det tydligt att han menade att det var situationen idag ( det är ju den vi diskuterar) Vad som ev fanns för 20 år sen är av mindre betydelse.
Redigerat:
Korrekt.Magnus E K skrev:
Men då naturgas från Ryssland fattas när Asien köper upp det som finns och nordstream II inte är igång ännu så använder man mer el... Vilket ger prishöjningar när många länder måste samma sak...