723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nja det var ju inte förens 2009 som man ansåg detta..B BSOD skrev:
så jag är fortfarande inte övertygad..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Det var inte helt allvarligt menat, snarare lite lätt raljant, över de som inte fattar att alternativet när elen blir dyr är att förbruka mindre, inte att subventionera priset...B BSOD skrev:Ja, det är väl bara att välja ett timprisavtal och stänga av delar/hela din elförbrukning under de timmar som priset är för högt. Ska du stänga av allt med automatik är det ju enkelt med en kontaktor i elcentralen efter huvudbrytaren, ifall det ska styras smart med hemautomation kanske i alla fall routern ska ha ström 24/7...
Du har köpt det politiska spinnet rakt av, utan att tänka själv öht?F fribygg skrev:
Mycket ska ändras för att politiken ska påverka priserna neråt och ingen politisk falang, förutom Vänsterpertiet då, har kommit med utspel åt det hållet och jag tror >50% för dem är ganska avlägset, hur mycket du än önskar det.
Både Norge och Sverige har gott om el, för sin inhemska konsumtion, men såklart att den inte räcker till resten av Europa också, då kan både brist och höga priser uppstå men det skulle å andra sidan ha hänt på alla marknadsområden. Skulle Tyskland lagt ett stort vattenrör till Trelleborg och samtidigt slutat producera eget dricksvatten så skulle vi ha samma problem.Mikael_L skrev:
Krävs ju inte stor fantasi för att kunna förutse att såna konsekvenser är möjliga.
Veto över vad?Maskintok skrev:
Jag antar att ingen ägare av Nordpool eller medlem i Nordpool kan lägga in veto mot sånt som Nordpool inte alls styr över.
Såsom karlmb tror.
Om Tyskland skulle halvera sin matproduktion så skulle det troligen påverka matpriser i närliggande länder lite.D djac skrev:Både Norge och Sverige har gott om el, för sin inhemska konsumtion, men såklart att den inte räcker till resten av Europa också, då kan både brist och höga priser uppstå men det skulle å andra sidan ha hänt på alla marknadsområden. Skulle Tyskland lagt ett stort vattenrör till Trelleborg och samtidigt slutat producera eget dricksvatten så skulle vi ha samma problem.
Krävs ju inte stor fantasi för att kunna förutse att såna konsekvenser är möjliga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Brukar vi inte försöka förstå vad folk menar här? Jag tolkar @karlmb som att de länder vars elnät ursprungligen omfattades av Nordpools handelsområde också garanterat varandra inflytande över kopplingar ut från området. Att strikt tolka det som att det måste vara i Nordpools regi är att missförstå i onödan.
Sen har jag iofs. inte heller funnit något egentligt stöd för själva sakfrågan, men att hoppa över den för att den eventuellt hade hört hemma i ett annat samarbetsorgan tycker jag känns ogint.
Sen har jag iofs. inte heller funnit något egentligt stöd för själva sakfrågan, men att hoppa över den för att den eventuellt hade hört hemma i ett annat samarbetsorgan tycker jag känns ogint.
Jag skulle tro att Nordpool och SVK i princip drar åt helt olika håll i denna fråga.
Däremot finns det väl sannolikt ett överstatligt mål inom EU att på sikt alltmer öka överföringskapaciteten över hela EU. Det kan nog också anses ligga i linje med önskade miljö och klimatmål.
Däremot finns det väl sannolikt ett överstatligt mål inom EU att på sikt alltmer öka överföringskapaciteten över hela EU. Det kan nog också anses ligga i linje med önskade miljö och klimatmål.
Stängde av värmen igår-kväll för att spara el. Körde dubbla täcken under natten och visst var luften kall men vi frös inte. Båda vaknar upp med snuva och ont i halsen.
Det blir att stanna hemma från jobbet hela veckan med dessa symtom.
Nu får jag möjlighet att elda i kaminen och ha elvärmen fortsatt avstängd och ej belasta samhället med elförbrukning under rådande elkris.
Känns riktigt skönt att jag kan vara en produktiv människa och hjälpa samhället utan att behöva lämna huset.
Nu får jag möjlighet att elda i kaminen och ha elvärmen fortsatt avstängd och ej belasta samhället med elförbrukning under rådande elkris.
Känns riktigt skönt att jag kan vara en produktiv människa och hjälpa samhället utan att behöva lämna huset.
Redigerat:
Detta är endast en privatekonomisk kris, för bolagen är det lukrativt, och då endast för kunder med rörligt prisavtal.V vik_tor skrev:Stängde av värmen igår-kväll för att spara el. Körde dubbla täcken under natten och visst var luften kall men vi frös inte. Båda vaknar upp med snuva och ont i halsen.
Känns riktigt skönt att jag kan vara en produktiv människa och hjälpa samhället utan att behöva lämna dörren.![]()
Redigerat:
Nu kanske du ska hoppa ner från dina höga hästar.Z Zodde skrev:
Oavsett ifal Tyskland är med eller inte, så är det inte helt lätt att veta hur makten styrs.
Du kan ju börja med att läsa denna, relativt uppdaterade hemsida: https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden
Där står inget om Tysklnad öht, men de kanske inte riktigt vet, det skulle inte förvåna mig.
Gällande beslut om förändringar så gör våra politiker allt för att sopa undan spåren, men detta ger en tydlig indikation på vem som i praktiken har makten, det är inte marknaden utan politikerna:
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv...sdebatt/forsaljning-av-nord-pool-asa-_GW10531
Och nu sitter du och andra och skrattar åt vilka effekter det faktiskt blev.
Den ena sidan av det hela var att poltikerna alltså helt tappat det redan 2009, den andra vilken jag pga naivitet kanske lutar åt, är att fortfarnade idag kan politiker stoppa nya förbindelser eftersom det är del av de nationella kraftnäten och därmed av stor betydelse för dess funktion.
Jag trodde ärligt att jag skulle kunna hitta ett protokoll från när de nya norska kablarna avhandlades i Nordpools styrelse, men det finns inga officiella protokoll från den tiden verkar det.
Det går ju heller inte att begära ut, så lägligt sedan majoriteten numera är i privat ägo.
Tack Maudan, du fuckade upp även detta!
Det betyder inte att politikerna saknar ansvar för beslut som dessa, men att de är duktiga på att gömma dem bakom bolagiseringar och allehanda rökridåer.
Faktum är fortfarande att ett land som Sverige, via SVK skulle ha kunnat stoppa kanske inte själva förbindelsen, men den påföljande ohejdade export vi nu ser.
Man skulle också kunna som någon här skrev, ha kunnat ta någon av de svenska kablarna ut bruk med hänvisning till driftsproblem, som av någon anledning inte blir fixade förrän priserna i Norden återhämtat sig.
Det är politiskt spel, men Sverige blir ju alltid bortdribblat redan i första halvlek.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Vi har ingen värme i sovrummet 10 månader om året... När det kryper ner mot 10 minus ute brukar temperaturen i sovrummet sjunka till 13-14 grader och då brukar vi sätta på elementet.. Det är bara en vanesak, inget man blir sjuk av ..V vik_tor skrev:Stängde av värmen igår-kväll för att spara el. Körde dubbla täcken under natten och visst var luften kall men vi frös inte. Båda vaknar upp med snuva och ont i halsen.
Känns riktigt skönt att jag kan vara en produktiv människa och hjälpa samhället utan att behöva lämna dörren.![]()
För övrigt har vi ingen elkris.