Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriserna i södra Sverige slår i taket igen.

Du kan läsa artikeln här: Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Helt jävla sjukt....

B
V vik_tor skrev:
På i princip alla handelsplatser så kan man sätta ett maxpris. Att handla aktier på Avanza och själv behöva programmera ett plugin eller köpa tillbehör på Kjell för att ställa in ett maxpris man är villig att betala för aktien är ingen lösning för den stora massan. Bara för en enskilda nörden.

Leverantören får lösa automatiken att bryta huvudsäkringen.
Jag tror inte produkten finns, helt enkelt för att det inte finns någon sådan efterfrågan i konsumentled. Vanligt folk vill hålla igång kyl och frys i alla fall.

Alla som handlar direkt på nordpool lägger bud med prisnivåer, precis som vanligt på alla börser (förutom att det är lite mer uppstyrt med tider).

Men när budet går in, eller inte går in, så får man själv som nordpoolaktör se till att agera, och styra sin förbrukning så den matchar budet man lagt. Ingen annan gör det åt en.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ni som diskuterade nordpool

2019 sålde svk och de andra systemoperatörerna 66% av sina aktier i Nordpool till euronext... Och behöll då bara en minoritetsandel av aktierna..

Så innan så kan mycket väl veto ha funnits..
Nej, för Nordpool har ALDRIG varit nåt mer än en börs/handelsplats.
(Hade nog stått EN rad om så varit fallet på Nordpools egen "our history" sida
Han som påstod det har inte lyckats få fram ett uns av bevis trots att han lovade det igår så här är det bara fria fantasier/mytomani

P
Z Zodde skrev:
Nej, för Nordpool har ALDRIG varit nåt mer än en börs/handelsplats.
(Hade nog stått EN rad om så varit fallet på Nordpools egen "our history" sida
Han som påstod det har inte lyckats få fram ett uns av bevis trots att han lovade det igår så här är det bara fria fantasier/mytomani
Vilken del påstår du inte stämmer?

B BSOD skrev:
Jag tror inte produkten finns, helt enkelt för att det inte finns någon sådan efterfrågan i konsumentled. Vanligt folk vill hålla igång kyl och frys i alla fall.

Alla som handlar direkt på nordpool lägger bud med prisnivåer, precis som vanligt på alla börser (förutom att det är lite mer uppstyrt med tider).

Men när budet går in, eller inte går in, så får man själv som nordpoolaktör se till att agera, och styra sin förbrukning så den matchar budet man lagt. Ingen annan gör det åt en.
Det bör finnas ett alternativ där kunden kan bestämma ett maxbudet för den el som konsumenten avser förbruka.

Inte konstigt att priset går upp när 70% av Sveriges befolkning har ett elavtal där automatisk budgivning är påslagen och utan någon max-gräns.

Räcker att det blir en promille mer efterfrågan än tillgång så går elpriset upp med mer än 1000%.

Maskintok skrev:
Vilken del påstår du inte stämmer?
Nån form av veto har aldrig kunnat beläggas.

SJälv trodde vår fantasifulle vän att Nordpool fortfarande ägdes av "medlemsstaterna" till han blev upplyst om fakta...

P
Z Zodde skrev:
Nån form av veto har aldrig kunnat beläggas.

SJälv trodde vår fantasifulle vän att Nordpool fortfarande ägdes av "medlemsstaterna" till han blev upplyst om fakta...
nåjo jag skulle inte slå bort den delen med veto bara för att det inte står i klartext..
Det gjorde inte vad mp ställde till med i departement heller.. Och ändå skedde det..
Och det hade jag redan räknat ut när styrelsen fick gå...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
[
Maskintok skrev:
nåjo jag skulle inte slå bort den delen med veto bara för att det inte står i klartext..
Det gjorde inte vad mp ställde till med i departement heller.. Och ändå skedde det..
Och det hade jag redan räknat ut när styrelsen fick gå...
Klartext? Nordpool har ALDRIG någonsin haft den funktionen som vår vän påstått. Eller nåt mandat att besluta något som helst då det gäller infrastruktur.
Nordpool har ALLTID varit en elbörs och INGET annat. Vet inte hur han kunnat få allt så mycket om bakfoten.
Tror han snöat in på att Nordpool startades av norska och svenska staten...

Som andra snöat in på att SD startades av nazister...

Byggahus år 2025:

Sven: Herrejävlans. Elpriset ligger över 50kr/kWh nu.
Yngve: Ja du.. väljarna gav ju sossarna nytt förtroende 2022 så det var väl väntat.
Knut: Det var väl jävligt klantigt att inte binda Sven? Jag band på 20kr/kWh förra hösten.
Sven: Shit vad billigt. Hos vilket bolag?
Knut: Ett ganska nytt bolag. Heter JanElmanuel AB
Jacob: Jag har köpt en värmepump för att lösa problemet.
Sven: Ok Jacob vad vill du ha sagt med det? Jag tror de flesta här bytte till värmepump för flera år sen.
Yngve: Jag planerar att flytta utomlands... orkar inte mer...
Sven: Jag skulle gärna flyttat också men kan inte sälja huset. Har lån på 3.4 mille och det är bara värt 2 efter kraschen.
Yngve: Är i samma sits.. Men drömma kan man ju alltid göra
Greta: VÄRLDEN KOMMER GÅ UNDER OM 5 ÅR OM VI INTE GÖR NÅGOT NU
Sven: Lika bra det..
Yngve: Jag hoppas du har rätt Greta.
Bengt: Min ved är slut... Bonden vill ha 5000:-/kbm numera...
Conny: Skicka ett PM till mig Bengt. Jag har kontakter och skall ner till Tyskland nästa vecka och hämta ett lass brunkol.

• Haha
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
B
Om vi nu leker med tanken att nordpool -ett publikt aktiebolag (!) - skulle ha någon form av överstatligt veto på hur infrastruktur i form av elnät mellan länder byggs...

...då det är ett börsbolag, som tjänar sina pengar på courtage och medlemsavgifter, finns det ingen anledning för nordpool som bolag att begränsa varken existerande kablar, eller motverka nya. Varför skulle de någonsin utnyttja detta veto? De vill naturligtvis maximera all handel på börsen.

Hur skulle EU/vår egen konkurrensmyndighet (och svk) se på att ett publikt ägt aktiebolag styr över så kritisk infrastruktur, och har makt att lägga veton som begränsar konkurrens på marknaden? Nej, det skulle naturligtvis inte tillåtas.

Svk förvaltar och utvecklar elnätet (stamdelarna). SVK bestämmer vilka effekter som är tillgängliga för handel i de olika elprisområdena, samt kablar mellan länder. I ett driftskede styr de hur elen matas på stamnätet / kablar mellan länder (i smarbete med andra landets TSO), samt sköter reglermarknad / avrop för diverse störningsreserv/effektreserv med mera. Varför skulle SVK underkasta sig vad ett privat bolag tycker, och med vilket lagstöd har nordpool skaffat det mandatet?

Nordpool är en börs. Priset på elen avgörs där. Diverse prissäkring med mera utförs där. Men det är strikta finansiella lösningar de tillhandahåller, de blandar sig inte i den fysiska leveransen alls.

Det är bara trams att nordpool har den makten.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Om vi nu leker med tanken att nordpool -ett publikt aktiebolag (!) - skulle ha någon form av överstatligt veto på hur infrastruktur i form av elnät mellan länder byggs...

...då det är ett börsbolag, som tjänar sina pengar på courtage och medlemsavgifter, finns det ingen anledning för nordpool som bolag att begränsa varken existerande kablar, eller motverka nya. Varför skulle de någonsin utnyttja detta veto? De vill naturligtvis maximera all handel på börsen.

Hur skulle EU/vår egen konkurrensmyndighet (och svk) se på att ett publikt ägt aktiebolag styr över så kritisk infrastruktur, och har makt att lägga veton som begränsar konkurrens på marknaden? Nej, det skulle naturligtvis inte tillåtas.

Svk förvaltar och utvecklar elnätet (stamdelarna). SVK bestämmer vilka effekter som är tillgängliga för handel i de olika elprisområdena, samt kablar mellan länder. I ett driftskede styr de hur elen matas på stamnätet / kablar mellan länder (i smarbete med andra landets TSO), samt sköter reglermarknad / avrop för diverse störningsreserv/effektreserv med mera. Varför skulle SVK underkasta sig vad ett privat bolag tycker, och med vilket lagstöd har nordpool skaffat det mandatet?

Nordpool är en börs. Priset på elen avgörs där. Diverse prissäkring med mera utförs där. Men det är strikta finansiella lösningar de tillhandahåller, de blandar sig inte i den fysiska leveransen alls.

Det är bara trams att nordpool har den makten.
Och när svk tillsammans med statnet ägde nordpool?
som sagt var inte så snabba med att slå bort. saker..

Hur många av er kunde räkna ut att detta skulle ske?
Och att värre saker har hänt vad det gäller vår svenska samhälle...

Jag hade bara fel på hur högt priset skulle ligga... Jag trodde 12 kr. per kWh...

"Svenska kraftnät säljer stor del av aktierna i Nord Pool
- Ändringar i EU-lagstiftningen de senaste åren har inneburit att kraftbörserna har ändrat karaktär och gått från lokala monopol till europeisk konkurrensutsatt affärsverksamhet. Det ligger inte i vår kärnaffär och vår strategi att äga denna typ av verksamhet.

Efter transaktionen kommer Svenska kraftnäts ägande i Nord Pool att uppgå till cirka 10 procent." - 2019

P
V vik_tor skrev:
- Ändringar i EU-lagstiftningen de senaste åren har inneburit att kraftbörserna har ändrat karaktär och gått från lokala monopol till europeisk konkurrensutsatt affärsverksamhet. Det ligger inte i vår kärnaffär och vår strategi att äga denna typ av verksamhet.

Efter transaktionen kommer Svenska kraftnäts ägande i Nord Pool att uppgå till cirka 10 procent."
V vik_tor skrev:

Efter transaktionen kommer Svenska kraftnäts ägande i Nord Pool att uppgå till cirka 10 procent." - 2019
Svenska kraftnät säljer stor del av aktierna i Nord Pool | Svenska kraftnät
https://www.svk.se/press-och-nyhete...tnat-saljer-stor-del-av-aktierna-i-nord-pool/

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B
Både svk och statnet är och var tso. Så de hade i form av myndighet veto på dessa frågor redan tidigare. Det är väl inget konstigt.

När man senare bryter ut denna del och bildar ett aktiebolag måste myndighetsutövande verksamhet naturligtvis exkluderas från bolaget.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.